تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
6

علت کم شدن چهره‌های تاثیرگذار مجلس

  • کد خبر : 88884
  • 11 آبان 1398 - 11:58
علت کم شدن چهره‌های تاثیرگذار مجلس

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: بازنشسته شدن چهره‌های شناخته شده اول انقلاب و جایگزین نشدن آنها با چهره‌های جدید، وجود مشکل در قانون و همچنین کژکارکردی احزاب موجب شده است که تعداد چهره‌های تاثیرگذار در مجلس شورای اسلامی کاهش یابد. نجفقلی حبیبی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علل کاهش تعداد نمایندگان تاثیرگذار و مهره‌های کلیدی […]

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: بازنشسته شدن چهره‌های شناخته شده اول انقلاب و جایگزین نشدن آنها با چهره‌های جدید، وجود مشکل در قانون و همچنین کژکارکردی احزاب موجب شده است که تعداد چهره‌های تاثیرگذار در مجلس شورای اسلامی کاهش یابد.

نجفقلی حبیبی در
گفت‌وگو با ایسنا، درباره علل کاهش تعداد نمایندگان تاثیرگذار و مهره‌های کلیدی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: چهره‌هایی که در اول انقلاب خود را به مردم معرفی کرده و مردم هم به آنها اعتماد کردند در طول گذر زمان به دلایل مختلفی از جمله بازنشسته شدن کنار رفتند، اما چهره‌های جدید تربیت نشده و جایگزین آنها نشدند یعنی سرمایه گذاری کافی برای تربیت چهره‌های تاثیرگذار در سالیان‌ گذشته انجام نشده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل موثر فعالیت جریان‌های سیاسی است. آنها می‌توانند با اعمال قدرت خود اجازه ندهند کسانی که با اندیشه‌های آنها مخالف هستند وارد انتخابات شوند. یک مشکل دیگر این است که ما اجازه ندادیم احزاب به شکل درستی در کشور شکل بگیرند. جریانی در ابتدای انقلاب وارد حزب جمهوری اسلامی شد و با فعالیت خود فیتیله این حزب را پایین کشید، همین جریان هنوز هم قبول ندارد که احزاب باید در کشور نقش آفرین باشند آنها دنبال سازماندهی جامعه نبوده و بیشتر با جامعه توده‌ای موافق هستند.

این فعال سیاسی در ادامه با بیان اینکه افراد در حزب می‌توانند توانایی‌های خود را ارتقا داده و به وسیله حزب به مردم معرفی شوند، خاطرنشان کرد: البته قضیه پیچیده است؛ از یک سو حزب می‌تواند افراد را تربیت کند، برای اداره کشور برنامه ارائه کرده و بر فعالیت اعضای خود نظارت کند و واسطه‌ای میان جامعه و حکومت باشد، اما از سوی دیگر حزب هم می‌تواند با کژکارکردی، قدرت طلب و سهم خواه شود و این چنین افراد شایسته توسط حزب کنار گذاشته شوند.

حبیبی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر مشاهده می‌کنیم هر دو سه نفر با هم یک حزب تشکیل دادند که هیچ نفوذ و اهمیتی در جامعه ندارد. تشکیل حزب در کشور ما با یک سازماندهی فکری مستدل انجام نمی‌شود و احزاب کوچک هم حاضر نیستند با یکدیگر ادغام شوند. کسانی که ادعای فعالیت حزبی دارند، قواعد کار حزبی را بلد نیستند و رفتارهای سیاسی منطقی پیش نمی‌گیرند و قدرت طلبی و سهم خواهی را دنبال می‌کنند؛ در واقع این افراد به نام حزب تمایلات قدرت طلبانه خود را پیش می‌گیرند. عده‌ای هم در این بین خودشان می‌آیند که احزاب قدرتمند شکل نگیرد زیرا مخالف تحزب در کشور هستند.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در پایان با اشاره به اشکالات موجود در قانون خاطرنشان کرد: شورای نگبهان با نظارت استصوابی خود مانع حضور افراد شناخته شده و موثر در مجلس می‌شود. من امیدوارم با همت بالای مردم و مسئولان و شورای نگهبان در این دوره محدودیت‌ها کمتر شود و چهره‌های ارزنده هم تلاش بیشتری کنند تا مردم آنها را بشناسند و آنها را به عنوان نماینده خود انتخاب کنند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=88884

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰