تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
14

رییس مجلس را نمی توان استیضاح کرد/ استیضاح لاریجانی مانور سیاسی و رسانه ای است

  • کد خبر : 8930
  • 14 آذر 1397 - 12:14
رییس مجلس را نمی توان استیضاح کرد/ استیضاح لاریجانی مانور سیاسی و رسانه ای است

به گزارش جمهوریت در روزهای اخیر موضوعی در رسانه ها عنوان شد مبنی بر این که تعدادی از نمایندگان مجلس تصمیم به استیضاح علی لاریجانی رییس مجلس گرفته اند. اگر چه بعد از رسانه ای شدن اسامی و امضاها بخشی از این افراد یک به یک امضای خود را پس گرفتند و از اساس تعداد […]

به گزارش جمهوریت در روزهای اخیر موضوعی در رسانه ها عنوان شد مبنی بر این که تعدادی از نمایندگان مجلس تصمیم به استیضاح علی لاریجانی رییس مجلس گرفته اند. اگر چه بعد از رسانه ای شدن اسامی و امضاها بخشی از این افراد یک به یک امضای خود را پس گرفتند و از اساس تعداد امضاها از حدنصاب لازم برای شکایت از عملکرد هر کدام از اعضای هیات رییسه افتاد ، اما موضوع “استیضاح رییس مجلس” در ادبیات سیاسی و موتورهای جستجوگر اخبار باقی ماند

عنوانی که به گفته علیرضا رحیمی ، عضو کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس محلی از اعراب ندارد . رحیمی در این خصوص به جمهوریت می گوید : در آیین نامه داخلی مجلس موضوعی مبنی بر ” استیضاح رییس مجلس ” وجود ندارد و از اساس این عبارت از نظر حقوقی غلط است.

این عضو فراکسیون امید همچنین تصریح می کند : من تصور می کنم طرح موضوع استیضاح آقای لاریجانی بیشتر مانور سیاسی بود تا اقدام و حرفی مبتنی بر واقعیت یعنی از اصطلاح استیضاح استفاده کردند و یک مانور سیاسی در سطح رسانه ها دادند.

به گزارش جمهوریت بر اساس ماده ۲۴ آیین‌نامه اگر ۲۵ نفر از نمایندگان نسبت به عملکرد رئیس یا اعضای هیئت رئیسه معترض باشند می‌توانند موارد را بنویسند و به کمیسیون تدوین آیین‌نامه بدهند. کمیسیون موضوع مورد اعتراض را بررسی و نتیجه را اعلام می کند.

علیرضا رحیمی درباره روند این موضوع به خبرنگار جمهوریت می گوید : بعد از ارائه اعتراض به کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی ، هیاتی مرکب از روسای همه کمیسیون ها تشکیل می شود و به موضوع رسیدگی می کنند.

سابقه شکایت از اعضای هیات رییسه مجلس

رحیمی درباره سابقه شکایت از اعضای هیات رییسه و طی این مسیر در مجلس دهم نیز می گوید : در مجلس دهم یک نوبت این اتفاق افتاد ، از علی مطهری و دو نفر دیگر اعضای هیات رییسه برای دیدارشان با رییس دولت اصلاحات شکایت شد .

وی تصریح کرد : در آن زمان نیز در همین مسیر مورد رسیدگی قرار گرفت و ان شکایت نیز رد شد و در رای گیری علیه افراد مورد شکایت و اعتراض ، موضوع رای بسیار ضعیفی آورد.

اسامی مشترک دو لیست

با مقایسه ای ساده بین اسامی درخواست کنندگان این موضوع و مخالفان جدی FATF به راحتی می توان دریافت که این ادعا بخش دیگری از حرکات سریالی منتقدان و مخالفان تصویب FATF است.

بیشتر بخوانید:

این افراد نسبت به عملکرد علی لاریجانی انتقاد دارند که چرا بعد از ارجاع لایحه CFT به مجلس از جانب شورای نگهبان و اعلام نظر شورای نگهبان در این خصوص ، رییس مجلس لایحه را بدون رای گیری مجدد در صحن به مجمع ارسال کرده است.( اینجا بخوانید)

بیشتر بخوانید:

رحیمی در این خصوص نیز می گوید : ریاست مجلس چندین بار در این موضوع توضیح دادند که کمیسیون قضایی و حقوقی گزارش سفید به مجلس ارائه داده شده است و دیگر به تعبیر رییس مجلس با این گزارش دلیلی برای ورود مجدد به موضوع نبوده است.

عضو هیات رییسه مجلس تشریح کرد : موضوع فرآیند ارجاع این لایحه به مجمع چندین نوبت توسط رییس مجلس تشریح شده است و طرح بحث های دیگر در این خصوص با وجود بحث چندین باره درباره این موضوع بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=8930

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰