تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
13

اصولگرایان پیش از انتخابات بر ۱۵۸ کرسی مجلس تکیه زده‌اند

  • کد خبر : 90669
  • 23 بهمن 1398 - 10:05
اصولگرایان پیش از انتخابات بر ۱۵۸ کرسی مجلس تکیه زده‌اند

جمهوریت – سیما پروانه‌گهر در روزنامه سازندگی نوشت: در فضای رقابت جدی لیست‌های اصولگرایان، اصل ارائه لیست اصلاح‌طلبان در هاله‌ای از ابهام است. این روزها جریان اصولگرا به شدت درگیر تلاش برای رسیدن به یک لیست به عنوان خروجی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است. در مقابل جریان اصلاح‌طلب به دلیل ردصلاحیت چهره‌های این جریان و […]

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2018-03-30 05:54:17Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

جمهوریت – سیما پروانه‌گهر در روزنامه سازندگی نوشت: در فضای رقابت جدی لیست‌های اصولگرایان، اصل ارائه لیست اصلاح‌طلبان در هاله‌ای از ابهام است. این روزها جریان اصولگرا به شدت درگیر تلاش برای رسیدن به یک لیست به عنوان خروجی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است. در مقابل جریان اصلاح‌طلب به دلیل ردصلاحیت چهره‌های این جریان و فقدان کاندیدای اصلاح‌طلب در بیش از ۱۵۰ حوزه انتخابیه در دوراهی ارائه لیست یا عدم ارائه آن قرار دارد. در نتیجه اصولگرایان هر روز با دست باز در پی خط‌‌ونشان کشیدن برای هم درباره ریاست مجلس بعد و سهم در لیست‌ها، در خط تولید لیست قرار دارند؛ آن هم در فضایی که با تکیه به دایه مهربان‌تر از مادر «شورای نگهبان» می‌دانند ردصلاحیت چهره‌های جریان رقیب، به خوبی در جریان اصلاحات «لیست‌زدایی» کرده است. در این شرایط اگرچه شورایعالی جبهه اصلاح‌طلبان هنوز درباره مسئله لیست‌بندی در انتخابات موضع‌گیری رسمی نداشته است اما چهره‌های سیاسی عضو این شورا اعلام کرده‌اند که اصل ارائه لیست در اتاق فکر شورا با ابهام و شک و تردید جدی روبه‌رو است. پیش از این نیز شورایعالی جبهه اصلاح‌‍طلبان در دو بیانیه جداگانه اعلام کرد که تصمیمی برای ائتلاف و تکرار تجربه راهبردی که در اسفند۹۴ درباره لیست امید تکرار کرد، ندارد.

‌سلب امکان لیست ائتلافی

البته حتی اگر اصلاح‌طلبان نیز تصمیم به بستن لیست ائتلافی داشتند بازهم شرایط برای آنها چندان ساده نبود چراکه چهره‌های کمتر شناخته شده و به تعبیر سیاسی میانه یا اعتدالی نیز از فیلتر شورای‌نگهبان عبور نکرده‌اند.فضا به اندازه‌ای برای اصولگرایان بر وفق مراد است که محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرده است که احتمال زیادی دارد که اکثریت مجلس بعد اصولگرایان باشد. البته باهنر مشخص نکرده است چرا در زمانی که رقابت کل انتخابات بین اصولگرایان است از مصداق «احتمال بالا» استفاده کرده چرا که پیش‌بینی آماری دقیق‌تر در این‌باره «به‌طور قطع و حتمی» است. در همین راستا محسن آرمین نیز در گفت‌وگو با ایلنا با انتقاد از این رویه برگزاری انتخابات که بیشتر به یک رقابت درون جناحی شباهت دارد؛ پیشاپیش ریاست محمدباقر قالیباف بر مجلس را تبریک گفته است! محسن آرمین در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرده که رایزنی برای تغییر نتیجه تاییدصلاحیت‌ها بی‌فایده است. وی همچنین گفته است: «نحوه عملکرد شورای نگهبان و هیئت‌های اجرایی مورد تأیید این شورا از ساماندهی دقیق عرصه رقابت به سود یک گروه خاص حکایت دارد. براساس گزارش‌های رسمی، نتیجه بررسی صلاحیت‌ها تاکنون به گونه‌ای است که تکلیف ۱۵۸ کرسی از هم‌اکنون معلوم است و در حدود ۸۰ کرسی باقیمانده رقابت تنها میان کاندیداهای اصول‌گراست و در معدود کرسی‌های باقیمانده البته اصلاح‌طلبانی که عمدتاً ناشناس هستند و شانس کمی برای پیروزی دارند، صلاحیت‌شان تأیید شده است.» آرمین تاکید دارد که ساده‌لوحانه خواهد بود اگر تصور کنیم رایزنی‌های پشت پرده می‌تواند این وضعیت را به کلی تغییر دهد. نتیجه رایزنی‌های پشت پرده حداکثر این خواهد بود چند کاندیدای اصلاح‌طلب که شانسی برای پیروزی ندارند اضافه شوند.

‌اظهارات عجیب دبیرکل موتلفه

علی‌رغم انتقادات جدی اصلاح‌طلبان از رویه در پیش گرفته شده، اصولگرایان مدعی هستند که جریان اصلاحات برای لیست‌بندی به قدرکافی کاندیدا دارد. اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفته است که اصلاح‌طلبان در تهران بیش از ۱۳۰ نامزد تأیید صلاحیت شده دارند که افراد گمنامی هم نیستند. وی در این‌باره گفته است:«بین آنها فرماندار، استاندار، معاون وزیر، وزیر و مقامات بلندپایه در دولت‌های گذشته وجود دارد. لذا جوسازی آنهایی که می‌گویند ما نامزد نداریم، خلاف واقع است. اصلاح‌طلبان می‌دانند که عملکرد منفی اصلاح‌طلبان راست‌گرا و چپ‌گرا مردم را ناراضی کرده است و مردم تمایلی برای رأی دادن به آنها ندارند. امیدوارم دنبال بهانه نگردند که مظلوم‌نمایی کنند.»

‌ردصلاحیت ۹۳درصد کاندیداهای احزاب اصلاح‌طلب

تنها صلاحیت ۷درصد از نامزدهای احزاب اصلاح‌طلب تایید شده است. در همین رابطه محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه بعد از اعلام مرحله اول تایید صلاحیت‌ها توسط هیئت نظارت فضای شورای عالی و جریان اصلاحات با چالش جدی روبه‌رو شد،، گفت:«چهره‌های شاخص جریان اصلاحات تایید صلاحیت نشده بودند، دبیران کل احزاب علیرغم اینکه سازوکار انتخاب آن مشخص است، عمدتا ردصلاحیت شدند همچنین مدیران ارشد اصلاح‌طلب که تا ماه‌های اخیر هم مسئولیت داشتند ردصلاحیت شدند و از استانداران سابق هم یک نفر تایید صلاحیت شد». وی درباره اینکه گفته می‌شود که نیروهای درجه یک اصلاحات در این انتخابات تایید صلاحیت نشده یا ردصلاحیت شده‌اند، گفت:«ما درجه‌بندی نمی‌کنیم شاید برخی از آنها شناخته‌شده‌تر باشند، این مسئله را در مجلس دهم هم داشتیم و به لیست‌های ما توهین می‌کردند اما امروز چهره‌هایی هستند که مردم از آنها تقدیر می‌کنند». رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه جریان اصلاحات ظرفیت لایزالی دارد، گفت:«مساله ما این است که از میان تایید صلاحیت‌شدگان بگردیم و چهره‌هایی را که گفتمان اصلاحات را قبول دارند پیدا و به مردم معرفی کنیم، بنابراین درجه‌بندی را قبول داریم اما پیشکسوت بودن را قبول نداریم».محمدرضا عارف همچنین تاکید کرده است که «در سطوحی که لازم بوده، مسئله ردصلاحیت‌ها پیگیری شده» و به نتیجه خوش‌بین است.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=90669

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰