تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
5

البغدادی زنده است

  • کد خبر : 91933
  • 31 فروردین 1399 - 2:02
البغدادی زنده است

به گزارش جمهوریت؛ در ۲۹ آوریل، ابوبکرالبغدادی، خلیفۀ دولت اسلامی (دولت اسلامی عراق و شام (ISIS) و یا دولت اسلامی (IS) در یک ویدئوی تبلیغاتی ۱۸ دقیقه­‌ای حاضر شد که شبکۀ رسانه‌­ای الفرقان آن را منتشر کرد. بغدادی در این ویدئو که نخستین تصویر پخش شده از وی بعد از تابستان ۲۰۱۴ محسوب می‌­شد به […]

به گزارش جمهوریت؛ در ۲۹ آوریل، ابوبکرالبغدادی، خلیفۀ دولت اسلامی (دولت اسلامی عراق و شام (ISIS) و یا دولت اسلامی (IS) در یک ویدئوی تبلیغاتی ۱۸ دقیقه­‌ای حاضر شد که شبکۀ رسانه‌­ای الفرقان آن را منتشر کرد. بغدادی در این ویدئو که نخستین تصویر پخش شده از وی بعد از تابستان ۲۰۱۴ محسوب می‌­شد به موضوعات مختلفی از جمله وقایع اخیر پرداخته بود؛ اتفاقاتی همچون از دست دادن بغوز (Baghouz ) -آخرین پناهگاه این گروه در سوریه-، بمب‌گذاری‌­های تروریستی سریلانکا در یکشنبۀ پاک، پیشرفت‌­های سیاسی الجزایر و سودان، پیروزی مجدد نخست‌وزیر اسرائیل در انتخابات، و همچنین گروه‌­های وابسته به داعش در افغانستان، بورکینافاسو، لیبی، و مالی.

این ویدئو به شایعات دربارۀ فوت، زخمی شدن و یا بیماری وخیم رهبر داعش و یا حتی جراحی پلاستیک او پایان ­داد. در واقع، حضور او در این فیلم نشان ­داد شایعات گذشته دربارۀ کشته شدنش توسط ارتش روسیه بی‌پایه و اساس بوده است. با این حال، این ویدئو فراتر از اطلاع‌­رسانی دربارۀ زنده بودن بغدادی و سلامت وی، اهداف مهم دیگری را دنبال می­‌کرد.
ویدئوی مذکور در اتاقی ضبط شده بود که تحت تأثیر بمب­ نمی‌­لرزید و رهبر داعش تحت هیچ فشار و اجباری نبود. برای خلیفه، به رخ کشیدن قابلیت حکمرانی دائمی‌­اش ضروری بود و تهیۀ ویدئویی در شرایط فرار چنین تصویری را مخدوش می‌­کرد. در عوض، او تمایل داشته که نشان بدهد برخلاف سال­‌ها بمباران اراضی و زیرساخت‌­های داعش در عراق و سوریه توسط قدرت­‌های اصلی نظامی، در جای امنی مستقر شده و آرامش دارد و بسیار امیدوار و خاطرجمع است.
با نزدیک شدن ماه رمضان، انتشار ویدئوی بغدادی ممکن است هدف ترغیب پیروان داعش برای انجام حملات «مستقل» در سرتاسر نقاط جهان در این ماه مقدس را دنبال کرده باشد. در ماه گذشته، داعش از نخستین حملۀ خود به جمهوری دموکراتیک کنگو خبر داد و گروه وابستۀ آن در لیبی به عنوان نیرویی کشنده پس از آغاز هجوم خلیفه حفتر به تریپولی شناخته شد. احتمالاً بغدادی قصد داشته روحیۀ پایگاه‌­ها و اعضایشان را در مناطق دوردست تقویت کند. در واقع، هدف از انجام این کار به نوعی تأکید بر آن بوده که اگرچه خلافت آنها پایگاه‌­های فیزیکی‌­اش در عراق و سوریه را از دست داده اما، روایات داعش همچنان به ترغیب جهادگران در سرتاسر دنیا می‌­پردازد.
اشارۀ بغدادی به بمب‌گذاری­‌های تروریستی در سریلانکا حائز اهمیت است. این ویدئو فرصتی را برای دریافت تعریف و تمجید در پی بمب‌گذاری‌­ها فراهم آورده و یادآوری می­‌کرد داعش تنها گروه تروریستی جهادی دارای سلطه در کل دنیاست. ویدئوی وی به افرادی در عراق و سوریه امید می‌­داد که به هدف داعش برای بازسازی پایگاه فیزیکی خلافت در آینده ایمان داشتند. بغدادی با مبارزان داعش در بغوز، رقه، و سرت، یعنی مناطقی که خلافت‌شان در آنجا مغلوب شده بود اعلام همبستگی کرد. وی اعلام کرد مبارزان داعش با غرور و شهامت در آن جنگ‌­ها شرکت کرده­‌اند و با آرزوی فدا کردن جانشان برای جلوگیری از پیش‌روی دشمن حاضر نشده‌­اند، تسلیم شوند.
با توجه به تغییرات مهم در حال وقوع در کشورهای عربی، بغدادی فرصت را غنیمت شمرد تا از دید عموم دربارۀ اعتراضات در الجزایر و سودان سخن بگوید. او با مستبد نامیدن عبدالعزیز بوتفلیقه و عمر حسن البشیر، تلاش می‌­کرد مالک «قلب و ذهن» الجزایری­‌ها و سودانی‌­ها، به‌ویژه آن گروهی شود که از نحوۀ ایجاد تغییرات سیاسی در الجزیره و خارطوم دل خوشی نداشته و در معرض گرفتار شدن در دام افراط‌­گرایی قرار داشتند.
خوش‌­بینی بغدادی دربارۀ قابلیت بازگشت داعش را نمی‌­توان دور از ذهن خواند. شرایط حاکم در غرب عراق و شرق سوریه که چندین سال پیش داعش باعث ایجاد آن بوده بهبود نیافته است. سیاست‌­های کنونی رژیم سوریه تا حد زیادی مشابه دهۀ ۱۹۸۰ است که حافظ اسد زمام امور را به دست داشت. در شرایط کنونی، دمشق بدون توجه به قانون و با متوسل شدن به شکنجه‌­های خشون‌ آمیز با تروریست‌های مظنون برخورد می­‌کند و به نظر نمی‌­رسد قصد داشته باشد تغییری در رویکرد خود ایجاد کند. در این شرایط، تعدی شدید که در جایگاهی فراتر از کمبود سوخت گسترده به عنوان نمود حقایق جامعۀ سوریه در دوران پس از جنگ قرار می­‌گیرد، روایات داعش همچنان تأثیرگذار است، آن هم در حالیکه بحران‌­های شدید سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی زمینۀ مساعدی را برای افراطی‌­ها فراهم می­‌آورند.

منبع: لوبلاگ
ترجمه: رضوان دریس‌پور/وبسایت مشق نو

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=91933

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰