تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
12

روایتی از نقش مهم کارمندان مجلس در تعیین رئیس دوره آینده

  • کد خبر : 92342
  • 08 اردیبهشت 1399 - 10:59
روایتی از نقش مهم کارمندان مجلس در تعیین رئیس دوره آینده

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت:قرار بود مجلس در رأس امور باشد اما هیچ کاری را نمی تواند رأسا انجام دهد. اگر بخواهد طرح دهد چون بار مالی برای دولت ایجاد می کند مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی می شود و کنار می رود. یک ماه آینده مجلس یازدهم کار خود را شروع […]

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت:قرار بود مجلس در رأس امور باشد اما هیچ کاری را نمی تواند رأسا انجام دهد. اگر بخواهد طرح دهد چون بار مالی برای دولت ایجاد می کند مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی می شود و کنار می رود.
یک ماه آینده مجلس یازدهم کار خود را شروع می کند اما آنچه در این میان پاسخ روشنی ندارد، این است که کرسی ریاست به چه کسی می رسد. گرچه مدعیان زیادی در صحنه هستند اما به نظر می رسد در روز رأی گیری برای انتخاب رئیس یک رقابت سه ضلعی میان نامزد شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، نامزد جبهه پایداری و نامزد احمدی نژادی ها را شاهد باشیم. رقابتی جدی و تقریبا برابر که نتیجه آن را نمی توان از حالا حدس زد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بر این باور است که به دو دلیل فرق نمی کند چه کسی رئیس مجلس شود نخست آنکه دیگر مجلس در رأس امور نیست و دوم آنکه همه مدعیان از یک جناح هستند.

مشروح گفتگوی نامه نیوز با غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی را در ادامه بخوانید.

*****

خبرهایی وجود دارد که مدعیان کرسی ریاست مجلس شب نشینی ها و جلسات متعدد برگزار می کنند و وعده های رنگارنگ بسیاری می دهند، آیا شما هم از این خبرها مطلع هستید؟

این خبرها است اما مگر چه اتفاقی می افتد اگر آقای الف نشود و به جای او آقای ب بر کرسی ریاست بنشیند. معتقد هیچ اتفاق عجیب و غریبی نمی افتد. الان مجلس کجای اداره کشور قرار دارد؟

پس چرا برای انتخاب رئیس مجلس اینقدر ریخت و پاش و لابی گری می شود؟

تصور می کنند کسی که رئیس می شود پایین نمی نشیند. من می گویم یک طبقه بالاتر از جایگاه هیأت رئیسه درست کنند که رئیس آنجا بنشیند اما در اصل ماجرا تفاوتی ایجاد نمی کند چون مجلس عملا کاری نمی تواند انجام دهد. قرار بود مجلس در رأس امور باشد اما هیچ کاری را نمی تواند رأسا انجام دهد. اگر بخواهد طرح دهد چون بار مالی برای دولت ایجاد می کند مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی می شود و کنار می رود.

ثانیا این رقابت ها زرگری است چون همه نامزدهای کرسی ریاست متعلق به یک جناح هستند پس فرقی نمی کند چه کسی رئیس شود.

یعنی شما می فرمایید بین اینکه آقای آقاتهرانی رئیس مجلس شود یا آقای قالیباف هیچ فرقی وجود ندارد؟

چه فرقی می کند؟ یکسری نکات مثبت و منفی این دارد و یکسری نکات مثبت و منفی او. این گرین کارت آمریکا دارد و او دیگری پرونده در شهرداری دارد؛ پس چه فرقی با هم دارند؟ هر دوی آنها در یک طرف میز هستند اما صندلی های شان فرق می کند. حالا به فرض یکی از آقایان رئیس شود، چه گلی به سر این مملکت می توانند بزنند؟ یک مجمع تشخیص مصلحت با ۲هزار مورد سیاست های ابلاغی نظام وجود دارد که دست و پای مجلس را بسته است.

عجیب ترین وعده ای از مدعیان کرسی ریاست شنیدید چه بوده است؟

کارمندان مجلس در ایجاد فضاسازی برای اینکه چه کسی رئیس شود، خیلی موثر هستند. معتقدم مجلس کارمند سالار است. اینها هم ردش را گرفتند و با لیدرهای کارمندان مجلس دیدار دارند. آنها را می برند، می آورند چون کارمندان می توانند در رأی نمایندگان جدید اثرگذار باشند.

آیا آقای لاریجانی قهر کرده است که در هفته های آخر به جلسه علنی مجلس نمی آید؟

به آقای لاریجانی کم لطفی شد. آقای لاریجانی اعلام کرد که نمی خواهد نامزد انتخابات مجلس شود، ۴ نفر در این مملکت نبود که بگوید نبود «آقای لاریجانی در مجلس خسران است». گویا همه خوشحال بودند آقای لاریجانی نامزد انتخابات مجلس نشد.

فارغ از این موضوع، فکر نمی کنم آقای لاریجانی قهر کرده باشد، مدلش این طوری نیست، خیلی وزنش بالاتر از این حرف هاست.

پس واقعا موضوع بیماری کرونا مانع حضور ایشان در مجلس شده است؟

بله. واقعا خیلی وضعیت جسمانی او بد و نامساعد بود تازه دیروز گویا قدری بهبودی حاصل شده است. هفته گذشته خیلی تلاش کرد به مجلس بیاید اما واقعا به لحاظ جسمی نتوانست. آقای لاریجانی کسی بود که بعد از پرواز ۱۲ ساعته ۴ صبح به تهران می رسید، ۷ صبح در مجلس بود.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=92342

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰