تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
11

کارهای برزمین‌مانده قوه قضائیه: از آمار کشته‌شدگان آبان تا دادگاه طبری

  • کد خبر : 92500
  • 10 اردیبهشت 1399 - 9:59
کارهای برزمین‌مانده قوه قضائیه: از آمار کشته‌شدگان آبان تا دادگاه طبری

جمهوریت – شرق نوشت: با شیوع بیماری کرونا پرونده‌های مهمی همچون محاکم متهمان اعتراضات آبان، انتشار تعداد کشته‌شدگان آبان، حمله موشکی به هواپیمایی اوکراینی و حتی تعیین تکلیف برخی از متهمان سیاسی و امنیتی به حاشیه رفته‌اند و کرونا اگر برای برخی از زندانیان آزادی به همراه داشت، برای برخی دیگر فراموشی را به ارمغان […]

جمهوریت – شرق نوشت: با شیوع بیماری کرونا پرونده‌های مهمی همچون محاکم متهمان اعتراضات آبان، انتشار تعداد کشته‌شدگان آبان، حمله موشکی به هواپیمایی اوکراینی و حتی تعیین تکلیف برخی از متهمان سیاسی و امنیتی به حاشیه رفته‌اند و کرونا اگر برای برخی از زندانیان آزادی به همراه داشت، برای برخی دیگر فراموشی را به ارمغان آورد.

دادگاه طبری چه شد؟

اگرچه ابتدای سال در برخی پرونده‌ها مانند پرونده طبری نوید تعیین تاریخ دادگاه داده شد اما همچنان خبری از محاکمه متهم صاحب نفوذ قوه قضائیه نیست.

اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، درباره آخرین وضعیت پرونده طبری گفته است: پرونده به دادگاه رفته و تشریفات در دادگاه برگزار می‌شود و پیش‌بینی ما این است که در اردیبهشت‌ماه اولین جلسه آن برگزار و جلسات بعدی پشت سر هم برگزار شود. بازداشت اکبر طبری از مهم‌ترین اقدامات دستگاه قضا در جهت مبارزه با فساد در قوه قضائیه بود زیرا طبری طی ۲۰ سال فعالیت خود در قوه قضائیه، نقش مهمی در دستگاه قضا داشت اما مهم‌تر از بازداشت، محاکمه علنی چنین متهمی است که طی روزهای اخیر انتظار می‌رفت اولین دادگاه رسیدگی به اتهاماتش برگزار شود. طبری، معتمد دو رئیس قوه قضائیه با ۲۰ سال حضور در دستگاه قضا، هفت روز پس از آغاز به کار ابراهیم رئیسی، نخستین مقامی بود که رئیس جدید قوه قضائیه او را برکنار کرد. البته برکناری اکبر طبری، به بحث‌ها و حاشیه‌ها درباره او پایان نداد و علیرضا زاکانی در مناظره‌ای با مصطفی تاجزاده فاش کرد که «اکبر طبری» همان فردی است که او را در مصاحبه‌‌ای «بیچاره‌کننده دو رئیس قوه قضائیه» معرفی کرده و گفته بود «عزل او کافی نیست و باید محاکمه شود». از تیرماه سال گذشته که او در زندان است تاکنون جزئیات کمی از اتهامات و همدستانش منتشر شده است. هم‌زمان با بازداشت طبری سخنگوی قوه ‌قضائیه، اعمال نفوذ در پرونده‌ها و بعضی روابط ناصواب را از دلایل بازداشت اکبر طبری، معاون اجرائی سابق حوزه ریاست قوه ‌قضائیه اعلام کرد. اسماعیلی همچنین افزود: در این پرونده ۱۷ نفر را بازداشت کرده‌ایم. همان‌طور که اشاره کردم، دو نفر هم از قضات هستند که یک نفر قاضی شاغل و یک نفر هم قاضی بازنشسته است. رئیسی در سوم مهر در حاشیه هفتمین اجلاسیه خبرگان رهبری در دور پنجم، بدون نام‌بردن از پرونده طبری، گفته بود: در خود قوه قضائیه با مواردی مواجه و متوجه شدیم رشوه‌هایی اخذ شده است که بهت‌آور است؛ از آپارتمان‌های ۶۰۰متری تا ویلاهای چهارهزارمتری در شمال که در نوع خود کم‌نظیر است. البته متهمان بازداشت شده‌اند و اموال نامشروع آنها ضبط شده است. بعد از مدتی مشخص شد آنچه رئیسی اشاره کرده، مربوط به پرونده طبری بوده است. حال با گذشت ۱۰ ماه از بازداشت طبری قرار بود دادگاه او در اوایل اردیبهشت‌ماه برگزار شود که همچنان خبری از محاکمه او منتشر نشده است.


خبری از رأی فریبا عادلخواه نیست

یکم اردیبهشت بود که قاضی ابوالقاسم صلواتی در مورد محاکمه عادلخواه گفت: نامبرده امروز با حضور وکیل تعیینی در شعبه ۱۵ محاکمه و آخرین دفاع از وی اخذ شد. وی اظهار کرد: در مهلت مقرر قانونی حکم این متهم صادر خواهد شد. اکنون با گذشت ۱۰ روز از وعده صدور حکم همچنان خبری از جزئیات رأی صادره منتشر نشده است. این در حالی است که آزادی این متهم به چالشی دیپلماتیک میان ایران و فرانسه تبدیل شده است و چندی پیش امانوئل مکرون شخصا خواستار آزادی او شده بود.
۲۵ تیر ۹۸ غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پرونده فریبا عادلخواه به کجا رسید و آیا مقامات ایران به درخواست کنسولگری فرانسه در این ارتباط پاسخ دادند یا نه، گفت: این فرد جزء متهمانی است که اخیرا دستگیر شده و به لحاظ ماهیت پرونده و موضوعاتی که در آن مطرح است، هنوز فرصت مناسبی برای اطلاع‌رسانی درباره این پرونده نیست بنابراین ما اصل بازداشت را تأیید می‌کنیم و ان‌شاءالله با ادامه تحقیقات و روشن‌شدن زوایای پرونده اطلاع‌رسانی شفاف‌تری انجام خواهد شد.

در رابطه با جزئیات اتهامات عدلخواه، ١٧ دی ٩٨، سعید دهقان، وکیل فریبا عادلخواه، گفت: اتهام اصلی موکلم جاسوسی بود و خانم عادلخواه علاوه بر تبرئه از اتهام جاسوسی، از اتهام تشویش اذهان عمومی از طریق طرح مباحثی از جمله «مخالفت با قانون حجاب اجباری و مخالفت با قوانین تبعیض‌آمیز میان زن و مرد» نیز تبرئه و منع تعقیب صادر شد. وی ادامه داد: شعبه اول بازپرسی دادسرای امنیت شهید مقدس اوین در جلسه رسیدگی به پرونده عادلخواه که بیش از سه ساعت و نیم طول کشید، هم‌زمان با اخذ آخرین دفاع و همچنین دفاعیات کتبی و شفاهی، سه اتهام دیگر برای او اضافه کرد. دهقان اظهار کرد: با توجه به تأیید دادستانی، کیفرخواست با دو اتهام دیگر با عناوین «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» به دادگاه انقلاب می‌رود.

انتشار آمار کشته‌شدگان آبان چه شد؟

در رابطه با آمار کشته‌شدگان حوادث آبان نیز همچنان اطلاعاتی دقیق و رسمی منتشر نشده است این در حالی است که قوه قضائیه با تأکید بر مصوبات شورای امنیت ملی خود را مبرا از اعلام آمار می‌داند و دولت و در رأس آن رئیس‌جمهور که خود رئیس شورای امنیت ملی است، قوه قضائیه و پزشکی قانونی را مسئول اعلام آمار کشته‌شدگان معرفی کرده است. هرچند زمستان سال گذشته محسنی‌بندپی وعده انتشار آمار دقیق کشته‌شدگان آبان را داده بود، او هم تاکنون سکوت پیشه کرده است.

ابهام در سرنوشت پرونده حمله موشکی به هواپیمایی اوکراینی

پرونده حمله موشکی به هواپیمایی اوکراین هم همچنان به گرهی بازنشده تبدیل شده است و هرچند متهمان شلیک موشک در بازداشت هستند اما از نوع اتهامات آنان و دلایلی که اثبات کند حمله سهوی یا عمدی بوده، منتشر نشده است. از سویی جعبه سیاه این هواپیما نیز همچنان رمزگشایی نشده است. بر اساس این گزارش، در حال نزدیک‌شدن به اواسط اردیبهشتی هستیم که قرار بود ماه پرخبر قضائی باشد اما در سکوت خبری در حال سپری‌شدن است و شاید به‌مرور به روزهای مهم قضائی بهار نزدیک شویم و شاید کرونا همچنان مانعی بر سر انتشار این اطلاعات باشد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=92500

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰