تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
4

مساجد ۱۳۲ شهرستان‌ از فردا بازگشایی می‌شود

  • کد خبر : 92702
  • 14 اردیبهشت 1399 - 11:50
مساجد ۱۳۲ شهرستان‌ از فردا بازگشایی می‌شود

جمهوریت: رییس جمهوری گفت: مساجد ۱۳۲ شهرستان که شرایط منطقه سفید و کم خطر دارند؛ از فردا بازگشایی می‌شود و از این هفته نماز جمعه‌ در این شهرستان‌ها برگزار می‌شود . حجت الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا اظهار داشت: در این ماه مبارک و مقدس […]

جمهوریت: رییس جمهوری گفت: مساجد ۱۳۲ شهرستان که شرایط منطقه سفید و کم خطر دارند؛ از فردا بازگشایی می‌شود و از این هفته نماز جمعه‌ در این شهرستان‌ها برگزار می‌شود .

حجت الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا اظهار داشت: در این ماه مبارک و مقدس ماه صیام و قیام ماه دعا و قرآن برای مردم ایران و همه مسلمانان آرزوی موفقیت می‌کنم. امیدوارم با دعای خیر مردم از این مشکل و مصیبت ویروس هم رهایی پیدا کنند.

وی افزود: نام خداوند شفای اصلی است و همه چیز به دست او است. امیدواریم دعای مردم و توسل مردم توجه مردم مفید واقع شود و مورد قبول حق قرار بگیرد. زحماتی که مردم و پرستاران به نهایت برسد و به نقطه مطلوبی برسیم که زندگی برای مردم آسانتر شود.

رییس جمهوری ضمن قدردانی از همراهی و همکاری مردم در مقابله با کرونا گفت: وزارت بهداشت اعلام کرد پروتکل‌هایی به مردم اعلام شده است که مورد مراعات قرار بدهند. در مجموع ۸۳ درصد به طور متوسط در کشور مراعات شده است. در بعضی شهرها ۹۲ درصد مراعات شده است.

روحانی افزود: تهران شهر بزرگی است که یک مقدار کمتر بوده است. ولی متوسط ۸۳ درصد مراعات مردم دال بر همکاری مردم با مسوولین بهداشتی کشور است که نشان دهنده توجه مردم به سلامت جامعه است که برای ما خیلی مهم است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: از همه آنهایی که به احسان و نیکوکاری در حسینیه‌ها و مساجد مشغول هستند و در سراسر کشور علما، روحانیان، طلاب، خیرین، نیروهای بسیج و مسلح، مردم خیر همه پای کارآمدند و بسته‌های حمایتی درست می‌کنند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: صرف نظر از این که این بسته حمایتی چند درصد مشکل آن خانواده را حل می‌کند فضای معنوی آن مهمتر از کمک مادی است. فضای معنوی آن این است که مردم به فکر یکدیگرند و همدیگر را فراموش نمی‌کنند و در روزهای سختی انفاق و نیکوکاری خود را انجام می دهند و این برای ما بسیار مهم است.

روحانی با بیان اینکه از اول اسفند کادر درمان با تمام وجود به صحنه آمدند و کار بزرگی انجام دادند و انجام می‌دهند، اظهارداشت: طبق آماری که در جلسه اعلام شد، مراجعه کننده به بیمارستان در طول شبانه روز گذشته حدود ۳۰۰ نفر بوده که به بیمارستان مراجعه کردند و این نشان از همکاری مردم و تلاش کادر پزشکی است که ما را به این نقطه مطلوب رسانده است. البته تا امروز شرایط به طور نسبی مطلوب است. اما آن نقطه مطلوبی که مورد نظر ما است هنوز فاصله وجود دارد و باید کار شود تا به آن نقطه برسیم.

۳۰ میلیون نفر در مرحله دوم غربالگری می‌شوند

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: کاری‌هایی در کشور ما برای مبارزه با ویروس کرونا شد و کارهایی هم در کشورهای دیگر انجام شد. اما اقدامی که در ایران انجام گرفت، بحث غربالگری بود که بسیار بارزتر بود. در همین جلسه امروز در طرح غربالگری گفته شد در نوبت اول ۷۸ میلیون نفر مورد غربالگری نوبت اول قرار گرفتند که در این کشور به این پهناوری مسئله مهمی است که این هم به خاطر مراکز بهداشتی است که در سراسر کشور وجود دارد و پرونده الکترونیکی است که از قبل تشکیل داده شده است که اینها همه کمک کرده که این غربالگری خوب انجام گیرد.

وی افزود: غربالگری مرحله دوم است که ۳۰ میلیون نفر تحت پوشش قرار گرفته است که این غربالگری هدفمندتر و دقیق تر از دوره اول است که کار بسیار بزرگی است.

رییس جمهوری با بیان اینکه برای کمک به بخش درمان همه صحنه آمدند، افزود: در مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور تعداد دستگاه‌های تنفس مصنوعی ونیتیلاتور با اوایل ماه اسفند خیلی متفاوت شده است؛ تعداد ۱۰۰۰ دستگاه ونتیلاتور اضافه شده است که به معنای افزایش تخت‌های مراقبت ویژه است. به طوری که اکنون حدود ۴۰۰ تخت ویژه اضافه شده است که نشان می‌تواند کادر درمانی و تولید کننده کار بزرگی انجام داده و نیازها را تامین کرده‌اند.

باید برای شرایط پساکرونا آماده باشیم

روحانی با بیان این که زمان پایان کرونا روشن نیست، گفت: داروی درمان این بیماری هم معلوم نیست، اما همه برای یافتن واکسن آن در تلاش هستند، با این حال هنوز مشخص نیست چه مدت دیگری چه روز و یا چه ماهی پایان این بیماری است.
رییس جمهوری گفت: بیش از ۸۰ مرکز و موسسه معروف جهانی برای پیدا کردن واکسن کرونا در تلاش هستند و ما نیز ما هم دلمان می‌خواهد بشر هر چه زودتربه واکسن کرونا برسد و حتما هم می‌رسد اما زمان آن مشخص نیست.

وی یادآورشد: ۱۳۰ مرکز بزرگ برای تولید داروهای درمان بیماری کرونا تلاش می‌کنند این دارو هم ممکن است کشف شود اما زمان آن نیز هم روشن نیست ما باید برای شرایط بعد از کرونا آماده کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه باید با بدبینی به شرایط پس از کرونا نگاه کنیم، افزود: باید در نظر بگیریم این شرایط ممکن است تا تابستان یا کمتر و بیشتر طول می‌کشد؛ و امکان دارد دوباره شیوع آن کم و یا در مقطعی دیگری اوج بگیرد. باید در دو بخش حواسمان بسیار جمع باشد، یکی بخش تجهیزات و تعداد کافی و مورد نیروی انسانی درمان‌گر که باید مرخصی رفته و تجدید روحیه شده باشند و همچنین تجهیزات و کیت‌های آزمایشگاهی و دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن مورد نیاز که باید آن هم به اندازه کافی تولید و تامین شده باشند.

رییس جمهوری افزود: باید امکانات و تجهیزاتی مورد نیاز برای مقابله با این بیماری از ماسک و گان تا کیت‌های مخصوص تا تخت بیمارستانی و نیروی انسانی را باید با بدبینی پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنیم و ضرر نمی‌کنیم.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=92702

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰