تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
14

شانس کدام کاندیدا برای ریاست مجلس بیشتر است؟

  • کد خبر : 92927
  • 17 اردیبهشت 1399 - 13:19
شانس کدام کاندیدا برای ریاست مجلس بیشتر است؟

اعتماد آنلاین نوشت: یک منتخب مردم در مجلس یازدهم گفت: اگر کاندیداهای ریاست مجلس یازدهم با یکدیگر تفاهم و توافق کردند، فبهاالمراد. اما اگر توافق نکردند، رقابت درون فراکسیونی خواهیم داشت و قرار است در صحن علنی مجلس شاهد هیچ رقابتی نباشیم. رایزنی‌ها برای ریاست مجلس یازدهم ادامه دارد و همین لابی‌ها باعث شد تا […]

اعتماد آنلاین نوشت: یک منتخب مردم در مجلس یازدهم گفت: اگر کاندیداهای ریاست مجلس یازدهم با یکدیگر تفاهم و توافق کردند، فبهاالمراد. اما اگر توافق نکردند، رقابت درون فراکسیونی خواهیم داشت و قرار است در صحن علنی مجلس شاهد هیچ رقابتی نباشیم.

رایزنی‌ها برای ریاست مجلس یازدهم ادامه دارد و همین لابی‌ها باعث شد تا علیرضا زاکانی نماینده قم از کاندیداتوری برای ریاست مجلس یازدهم انصراف دهد. با توجه به فضای حاکم و لابی‌های صورت‌گرفته، محمدباقر قالیباف شانس بیشتری برای ریاست مجلس یازدهم دارد؛ اما قرار است در جلسه امروز شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب توافقی میان کاندیداها انجام شود و تنها یک کاندیدا برای ریاست مجلس یازدهم به صحن علنی معرفی می‌شود. البته معرفی یک کاندیدا برای ریاست مجلس یازدهم بعید به نظر می‌رسد.

در همین راستا ولی اسماعیلی منتخب مردم گرمی در مجلس یازدهم گفت: امروز جلسه شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب با حضور ۵۴ نفر از منتخبان برگزار می‌شود. در این جلسه قرار است ۹ نفر را برای هیات‌رئیسه فراکسیون شورای ائتلاف انتخاب کنیم.

او ادامه داد: بعد از انتخاب ۹ نفر برای هیات‌رئیسه فراکسیون شورای ائتلاف، سازوکار مجمع عمومی را مشخص خواهیم کرد. در این جلسه مشخص می‌کنیم که جلسه مجمع عمومی با حضور ۲۳۵ نفر از منتخبان مجلس یازدهم چه زمانی برگزار شود.

این منتخب مجلس یازدهم تاکید کرد: افرادی که کاندیداهای ریاست مجلس یا هیات‌رئیسه هستند اگر به تفاهم رسیدند که رقابت نکنند، رأی‌گیری استمزاجی می‌شود. اما اگر منتخبان ریاست مجلس شورای اسلامی تفاهم نکردند، کاندیداها صحبت می‌کنند و مجمع عمومی فراکسیون به آنها رأی می‌دهد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: تعهد این است که هر کسی که در فراکسیون رأی آورد در صحن کاندیدا شود و کسی که رأی نیاورد با توجه به تعهدی که داده است دیگر نمی‌تواند در صحن علنی مجلس شورای اسلامی کاندیدا شود. این تعهد برای تمامی صندلی‌های هیات‌رئیسه اعم از نواب، دبیران و رئیس مجلس است. این سازوکار را تهیه کردیم و اقدام اولیه‌ای در این خصوص انجام می‌شود.

نمی‌توان پیش‌بینی کرد که کاندیداهای ریاست مجلس به تفاهم می‌رسند یا خیر

او در پاسخ این سوال که آیا گزینه‌های ریاست مجلس به تفاهم خواهند رسید گفت: پیش‌بینی نکرده‌ایم که دوستان به تفاهم می‌رسند یا خیر. همان‌طور که می‌دانید، آقای زاکانی اعلام کرد که کاندیدای ریاست مجلس نمی‌شود. اما آقایان حاجی‌بابایی، نیکزاد، قالیباف، میرسلیم و… همچنان کاندیدای ریاست مجلس هستند. اگر این کاندیداها با یکدیگر تفاهم و توافق کردند، فبهاالمراد. اما اگر توافق نکردند، رقابت درون فراکسیونی خواهیم داشت و قرار است در صحن علنی مجلس شاهد هیچ رقابتی نباشیم.

این منتخب مردم در مجلس یازدهم اعلام کرد: در نهایت از میان کاندیداهایی که در فراکسیون ائتلاف نیروهای انقلاب بررسی می‌شوند یک کاندیدا برای ریاست مجلس انتخاب می‌شود.

هیچ یک از کاندیداها شانس از قبل تعیین شده‌ای برای ریاست مجلس ندارند

اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که شانس کدام یک از کاندیداهای ریاست مجلس بیش از سایرین است توضیح داد: من عضو شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب هستم، اگر اظهارنظری کنم برداشت‌های مختلفی می‌شود. شانس از قبل تعیین شده‌ای برای هیچ یک از کاندیداها نمی‌بینم.

او ادامه داد: اگر کاندیداهای ریاست مجلس تفاهم نکنند، شانس‌شان به نوع صحبت‌ها و اقناع منتخبان مجلس یازدهم بستگی دارد. همچنین برنامه کاندیداهای ریاست مجلس برای مدیریت مجلس و تعامل با دولت می‌تواند در تصمیم منتخبان تاثیرگذار باشد.

این منتخب مردم در پاسخ این سوال که احتمال معرفی یک گزینه به عنوان کاندیدای ریاست مجلس چقدر است، گفت: این یک تعهد سازمانی است و بیش از ۹۹ درصد احتمال می‌دهم یک کاندیدا برای ریاست مجلس یازدهم به صحن علنی معرفی شود. اگر کاندیداها نخواهند تعهد بدهند، می‌توانند وارد فراکسیون شورای ائتلاف نشوند. اما تاکنون منتخبی اعلام نکرده که نمی‌خواهم عضو فراکسیون شورای ائتلاف شوم.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=92927

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰