تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
12

سهم ژله ای قالیباف از کرسی ریاست مجلس

  • کد خبر : 93480
  • 27 اردیبهشت 1399 - 0:13
سهم ژله ای قالیباف از کرسی ریاست مجلس

جمهوریت: در آستانه افتتاح مجلس یازدهم، راهروهای سبز بهارستان بی سابقه ترین سکوت و سردی را تجربه می کنند و لابی ها و رایزنی های سیاسی به محافل بیرونی و ضیافت های افطار راه یافته چرا که هم رئیس فعلی و تیم او از صحنه رقابت کنار کشیده اند و هم اینکه پارلمان جزء مناطق […]

جمهوریت: در آستانه افتتاح مجلس یازدهم، راهروهای سبز بهارستان بی سابقه ترین سکوت و سردی را تجربه می کنند و لابی ها و رایزنی های سیاسی به محافل بیرونی و ضیافت های افطار راه یافته چرا که هم رئیس فعلی و تیم او از صحنه رقابت کنار کشیده اند و هم اینکه پارلمان جزء مناطق پرخطر ابتلا به کووید ۱۹ اعلام شده و این همه چیزی از شور و حرارت سیاسیون برای تعیین صاحبان کرسی های هیات رئیسه ، کم نکرده است .

مجلس به ظاهر یکدست یازدهم هنوز آغاز به کار نکرده، چنان تلاطم های جدی را در سپهر سیاست زمزمه می کند که قاطعانه می توان گفت در هیچ یک از ادوار مجلس ، این تعداد کثیر از منتخبان برای بدست آوردن جایگاه هیات رئیسه ، ریاست کمیسیون های تخصصی و سایر ارکان قدرت در پارلمان ، به رقابت نپرداخته بودند .

با اعلام کناره گیری علیرضا زاکانی ( مدعی جدی ریاست مجلس) از رقابت ، این روزها جدی ترین و شاید تنها رقیب محمد باقر قالیباف ، حمید رضا حاجی بابایی است که با بیست سال سابقه نمایندگی مجلس و یک دوره سابقه وزارت آموزش و پرورش ، برای پیروزی در مقابل شهردار سابق تهران رقابت می کند .


باید به کسانی که همچنان مصطفی میر سلیم ، شمس الدین حسینی و علی نیکزاد را رقبای قالیباف می دانند ، گفت که به دلایل زیادی از جمله نتایج تصمیمات شورای هفت نفره ، این افراد آراء شان را در سبد قوی ترین گزینه یک کاسه می کنند تا توان رقابت با قالیباف تقوییت شود .

حالا اگر بر همین اساس سعی می کنیم نمایی از مهندسی آراء منتخبان یازدهم را ترسیم کنیم . از مجموع ۲۹۰ کرسی ، صاحبان یازده کرسی راهی مرحله دوم شدند ، دو نفر فوت شده و یک نفرهم تایید نشده است لذا هر کاندیدا برای تصاحب کرسی ریاست باید از میان ۲۷۶ منتخب ، حداقل رای موافق ۱۳۸ به علاوه یک نفر را بدست بیاورد.


هرچند وضعیت قالیباف به خاطر اتوریته ، شهرت و حمایت های فرا پارلمانی اش بهتر از دیگران است اما این وضعیت قطعی نیست و به خاطر برخی موضع گیری های سیاسی ،شائبه های اقتصادی منتسب به اطرافیانش و نیز مخالفان بالفطره اش که به مجلس یازدهم راه یافته اند، ان قلت هایی وجود دارد که حتی اگر رئیس مجلس شود باز هم صاحب اکثریت قاطع آرا نخواهد شد. اما اگر از این شرایط صرف نظر کنیم و او را رئیس مجلس بدانیم باز هم موضوع آراء شکننده و غیر قاطع ، محمدباقر قالیباف را در یک سال پیش رو و تا انتخابات بعدی هیات رئیسه با فراز و نشیب های جدی در اداره مجلس روبرو می کند . حال آنکه رقیب جدی اش حمید رضا حاجی بابایی به دلیل سابقه طولانی نمایندگی و آشنایی دقیق و کامل با اجزا و ساختار های مجلس و تعاملات بهتر از نقاط قوت جدی تری نسبت به شهردار مجلس ندیده تهران ، بهره مند است .
در حال حاضر پیش بینی می شود حاجی بابایی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ رای در بین منتخبان یازدهم داشته باشد . ( بر اساس بررسی پیشینه افراد و ارتباطات شان و یا اظهاراتشان )و بنابراین برای تصاحب کرسی ریاست ، حداقل نوزده و حداکثر سی و نه رای، بیشتر از سبد فعلی اش نیاز دارد .

کسانیکه با مهندسی آرا نمایندگان مجلس آشنا هستند میدانند که بدست آوردن این تعداد رای برای حاجی بابایی سخت است اما محال نیست خصوصا اینکه گزینه های مخالفت با قالیباف روز به روز بیشتر روی میز قرار می گیرند. لذا می توان گفت در این روزها، زمان به ضرر قالیباف و به نفع حاجی بابایی پیش می رود و هرچه گروه مقابل قالیباف، چالش های حضوری و به خصوص رسانه ای بیشتری ایجاد کنند فضا بیشتر علیه او در ذهن رای دهندگان شکل می گیرد ضمن اینکه ورود بی برنامه افراد تیم قالیباف به چالش های رسانه ای رقیب، نیز آنها را در دام اصطکاک و فرسایش رسانه ای می کشاند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=93480

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰