تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
8

نظر معاون پارلمانی احمدی‌نژاد درباره مجلس یازدهم : مچ‌گیری نکنید!

  • کد خبر : 94179
  • 04 خرداد 1399 - 6:53
نظر معاون پارلمانی احمدی‌نژاد درباره مجلس یازدهم : مچ‌گیری نکنید!

به گزارش جمهوریت  «لطف‌الله فروزنده»، فعال سیاسی اصولگرا و معاون پارلمانی دولت دهم، درباره مجلس یازدهم و اولویت‌های این مجلس گفت: آنچه مجلس یازدهم باید توجه داشته باشد این است که در واقع مجلس در قانون اساسی ما ظرفیت بالایی دارد. اولا قانون‌گذاری و به نوعی ریل‌گذاری می‌کند. مجلس است که برنامه می‌دهد و دولت مجری […]

به گزارش جمهوریت  «لطف‌الله فروزنده»، فعال سیاسی اصولگرا و معاون پارلمانی دولت دهم، درباره مجلس یازدهم و اولویت‌های این مجلس گفت: آنچه مجلس یازدهم باید توجه داشته باشد این است که در واقع مجلس در قانون اساسی ما ظرفیت بالایی دارد. اولا قانون‌گذاری و به نوعی ریل‌گذاری می‌کند. مجلس است که برنامه می‌دهد و دولت مجری است. اگر برنامه خوب و قوی ارائه دهد و همه جوانب آن در نظر گرفته شود، طبیعتا دولت‌ها در آن چارچوب می‌توانند، حرکت کنند.

او درباره وظیفه نظارتی مجلس نیز افزود: علاوه بر این مجلس می‌تواند نظارت قوی و به روز داشته باشد و  به صورت لحظه به لحظه در اجرای قوانین و عملکرد  مسئولین، نظارت کند. از این رو نکته بسیار مهم این است که مجلس منفعل نباشد. بعضی از تصمیم‌های غلط مثلا در حوزه خودرو یا در حوزه ارز یا حوزه‌های دیگر اقتصادی گرفته می شود و در واقع بسترهای فساد از اینجا شکل می‌گیرد.

فروزنده ادامه داد: اگر مجلس فکور باشد و از ظرفیت‌های کارشناسی کشور استفاده کند، می‌تواند طوری ریل‌گذاری کند که اشتباهات دولت‌ها تکرار نشود. اگر نگاه مجلس در عرصه بین‌المللی اینگونه باشد که باید با قدرت برخورد کرد، با تصویب قوانین و با اعلام مواضع خود می‌تواند دشمن را منفعل کند.

معاون پارلمانی دولت احمدی‌نژاد عنوان کرد: امروز یک فرصت طلایی است برای اینکه از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم و به خودکفایی اقتصادی برسیم و مسئله اشتغال را حل کنیم اینها می‌تواند برنامه‌های اصلی مجلس باشد. چراکه با توجه به افقی که برای این مجلس در نظر گرفته شده و با وجود چهره‌های اقتصادی، نیروهای جوان و اصولگرا، امیدواریم بتوانند نقش خودشان را به خوبی ایفا کنند و امید و نشاطی را که در مردم است برای اینکه مجلس یازدهم بتواند برخی از مشکلات را حل کند، ان‌شاءالله محقق شود.

این استاد دانشگاه در این باره که آیا با وجود ساختارهای قدیمی و معیوب، نمایندگان مجلس یازدهم در بحث نظارت می توانند موفق عمل کنند یا خیر؟ تصریح کرد: قانون اساسی ابزار خوبی به مجلس اعم از سوال، تذکر، تحقیق تفحص، استیضاح داده است اما نکته مهم این است که در مجلس بده بستان اتفاق نیفتد یعنی یک مسئول اجرایی نتواند بر نمایندگان نفوذ کند. اگر مجلس روی مواضع خود براساس مبنا و اصول، قدرتمند بایستد نه اینکه فلان انتصاب را فلان مسئول اجرایی انجام نداده از نماینده سوال و آن را استیضاح ‌کند، طبیعتا این ابزار از بین خواهد رفت و تبدیل به ابزار معامله خواهد شد؛ اما اگر نماینده به طور قوی و حساب شده برخورد کند و کار جمعی انجام دهد  و در واقع به حق سوال و تحقیق و تفحص کنند، می‌توانند بسیار موثر باشند.

او تاکید کرد: نباید نگاه ها مچ‌گیری باشد. چراکه به هر حال فردی که در حوزه اجراست با چالش‌ها و مشکلاتی روبرو است. باید نگاه، نگاه نظارتی باشد و در  عین حال که به او کمک می‌کنند این پیام را بدهند که باید سالم، درست و فکور عمل کنند و اگر نادرست عمل کنند مورد تذکر و مورد سوال قرار می‌گیرند.

معاون پارلمانی دولت دهم ادامه داد: مطمئنا هر انسانی این گونه است و اگر احساس کَرد، نظارت قوی بالا سرش است سعی می‌کند رفتار خودش را اصلاح کند. مخصوصا که نظارت دلسوزانه و هدایت‌گر باشد می‌تواند خیلی موثر باشد. بنابراین این بستگی به رفتار فردی و جمعی نمایندگان دارد. رفتار فردی نمایندگان باید انقلابی باشد، پاک باشد، سالم و فکور و عاقل باشد، واقعیت‌های بخش اجرا را بداند در رفتار تشکیلاتی هم باید منسجم باشند. چون مجلس محل کار تشکیلاتی و جمعی است که اقتضائات کار جمعی نیز مشورت کردن و پذیرفتن نظر جمع، سلامت و منافع عمومی است که می‌تواند نقش موثری داشته باشد.

لطف‌الله فروزنده بیان کرد: از این رو قبل از اینکه به ساختارها ایراد بگیرم به رفتار افراد ایراد می‌گیرم که اگر رفتارشان اصلاح شود و مومنانه، انقلابی، ولایتمدار و مردمی ناظر بر واقعیت‌ها، دلسوزانه برخورد کنند حتما می‌توانند مجلس کارآمدی داشته باشند.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره رایزنی و یا ایجاد لابی‌های اصولگرایان برای رسیدن به گزینه‌های ریاست مجلس از جمله وزرای دولت نهم و دهم نیز توضیح داد: باید اجازه دهیم نمایندگان مجلس انتخاب کنند. حق‌شان است و طبیعتا فراکسیونی تشکیل می‌شود و نمایندگان، ریاست مجلس را انتخاب می‌کنند. امیدواریم که نمایندگان بتوانند این وحدت و انسجام‌شان را حفظ کنند و کارآمدی مجلس را بالا برده و با در نظر گرفتن این نکته که مجلس یک کار جمعی است، بتوانند یک فرد مناسب را انتخاب کنند که مسئولیت‌های مختلف مجلس را در اختیار داشته باشند و کمک به انسجام و کارآمدی کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا رایزنی‌ها و لابی‌های اصولگریان برای تقسیم پست‌های کلیدی مجلس نوعی بده بستان نیست؟ گفت: خیر. اینها طبیعی است و فرق می‌کند. طبیعتا در یک نظام پارلمانی، گفت‌وگو کردن، خود را ارزیابی و عرضه کردن و ظرفیت‌ها را بیان کردن، خوب است و نه تنها بد نیست بلکه لازم است و مقدمه کار تشکیلاتی است.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=94179

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰