تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
13

ترکیب هیئت رییسه مجلس نهم + جدول

  • کد خبر : 94270
  • 06 خرداد 1399 - 3:45
ترکیب هیئت رییسه مجلس نهم + جدول

به گزارش جمهوریت ؛ انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در  ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ برگزار شد و همانند مجلس هشتم اصولگرایان فاتحان این مجلس بودند. اصلاح طلبان با ۱۹ نماینده ۶٫۵ درصد کرسی‌ها از آن خود کردند. نمایندگان مستقل و سایر نزدیک به ۲۱٫۵ درصد کرسی‌ها را در اختیار داشتند. اصول‌گرایان در انتخابات نهمین دوره […]

به گزارش جمهوریت ؛ انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در  ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ برگزار شد و همانند مجلس هشتم اصولگرایان فاتحان این مجلس بودند. اصلاح طلبان با ۱۹ نماینده ۶٫۵ درصد کرسی‌ها از آن خود کردند. نمایندگان مستقل و سایر نزدیک به ۲۱٫۵ درصد کرسی‌ها را در اختیار داشتند.

اصول‌گرایان در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، با جبههٔ متحد اصول‌گرایان، جبههٔ پایداری و حامیان گفتمان انقلاب اسلامی (حامیان دولت نهم و دهم) در درجه اول تأثیرگذاری بودند. جبهه صدای ملت («منتقدین دولت نهم و دهم» به رهبری علی مطهری) در این انتخابات در درجه دوم تأثیرگذاری بودند.شرکت معنادار سید محمد خاتمی  در انتخابات مجلس نهم و رای دادن وی در حوزه دماوند رد شرایطی که بخشی دیگر از اصلاح طلبان در اعتراض به وقایع بعد از انتخابات ریلاست جمهوری سال ۸۸ انتخابات را تحریم کرده بودند،  تعجب بسیاری را در آن موقع برانگیخت.

***بیشتر بخوانید:

با شروع به کار مجلس نهم، اختلافات داخلی اصول‌گرایان نمایان‌تر شد. به صورتی که یک طیف به حمایت از غلامعلی حداد عادل برای ریاست مجلس اصرار داشت و طیف دیگر به ریاست علی لاریجانی فکر می‌کرد. به این ترتیب اصول‌گرایان مجلس برخلاف رویه گذشته، نتوانستند یک فراکسیون واحد تشکیل دهند و به این ترتیب فراکسیون رهروان ولایت اعلام موجودیت کرد. ترکیب هیئت رییسه مجلس نهم در طی ۴ سال فعالیت را در جدول زیر می بینید:

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=94270

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰