تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
8

امکان ائتلاف اصلاح طلبات برای ریاست جمهوری

  • کد خبر : 95057
  • 17 خرداد 1399 - 10:54
امکان ائتلاف اصلاح طلبات برای ریاست جمهوری

یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری باقی است اما فضای سیاسی کشور از همین حالا تحت تاثیر قرار گرفته است. تکاپو در جریان اصولگرا البته بیشتر است چرا که بعد از موفقیت در انتخابات ۹۸ مسیر را برای خود هموارتر از قبل می‌بینند. اصلاح طلبان اما مثل همیشه منتظر هفته‌های پایانی و تعیین تکلیف وضعیت […]

یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری باقی است اما فضای سیاسی کشور از همین حالا تحت تاثیر قرار گرفته است. تکاپو در جریان اصولگرا البته بیشتر است چرا که بعد از موفقیت در انتخابات ۹۸ مسیر را برای خود هموارتر از قبل می‌بینند. اصلاح طلبان اما مثل همیشه منتظر هفته‌های پایانی و تعیین تکلیف وضعیت صلاحیت کاندیداهایشان مانده‌اند. بلاتکلیفی در این جریان تازگی ندارد اما به رغم این بلاتکلیفی می‌توان وارد گمانه زنی درباره رویکرد انتخاباتی این جریان شد.
جریان اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰ نیز مثل ۹۸ و انتخابات‌های پیش از آن با یک دو راهی مواجه است. استفاده از یک کاندیدای اصولگرا به عنوان راهکار اصلی با دشواری‌هایی همراه است زیرا بسیاری از ژنرال‌های اصلاح طلب قابلیت عبور از فیلتر شورای نگهبان را ندارند. با این حال حرف از گزینه‌هایی مثل اسحاق جهانگیری، محمدرضا عارف، محسن هاشمی و محمدجواد ظریف است. این افراد هم شانس تایید صلاحیت شدن را دارند و هم به نسبت قادر به جلب آرای مردمی هستند. حالا عارف و جهانگیری کمتر اما ظریف قطعا از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است. از آنجایی که در فضای سیاسی ایران پیش بینی آن هم با فاصله زمانی یک ساله ناممکن است، اصلاح طلبان به راه دوم هم فکر می‌کنند. راهی که برخی مثل محمدرضا عارف به جد مخالف آن هستند و آن چیزی نیست غیر از استفاده از کاندیدای قرضی و ائتلاف. حرف از ائتلاف هم که به میان می‌آید ظن همه به علی لاریجانی می‌رود. برخی از سیاسیون در جریان اصلاح طلب اما او را تنها فردی که می‌تواند طرف ائتلاف باشد، نمی‌دانند. مصطفی درایتی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت یکی از همین افراد است.
او در گفت‌وگویی با «نامه نیوز» ضمن تاکید بر زودهنگام بودن اظهارنظر در باره انتخابات ۱۴۰۰ گفت: «پیش‌بینی یک سال آینده از حالا بسیار مشکل است و باید با توجه به امکانات و معذورات کشور تصمیم گرفت. از حالا نمی‌توان با اطمنیان گفت که چه اتفاقی می‌افتد اما یک نکته به هرحال مشخص است. آن‌هم اینکه بعد از انتخابات مجلس یازدهم و رویکرد اصلاح‌طلبان در مقطع خاصی شرایطی در کشور ایجاد شد که اکنون نیازمند ایجاد تغییراتی با توجه به شرایط جامعه هستیم».

درایتی با تاکید بر اینکه باید ببینیم شرایط در ۱۴۰۰ چگونه است، گفت: « اصلاح طلبان اگر ببینند که با توجه به انتظارات جامعه امکان حضور و تاثیر مثبت گذاشتن وجود دارد، وارد می‌شوند و درباره اینکه کاندیداهی مشخص خود را داشته باشند یا ائتلاف کنند تصمیم خواهند گرفت. در شرایط فعلی اما با ابهامات زیادی مواجه هستیم لذا تا وقتی که آرایش سیاسی در کشور شکل نگیرد هرگونه اظهار نظری زودهنگام است. باید دید که شرایط جامعه در آن مقطع زمانی چگونه است.»
این فعال سیاسی اصلاح طلبان همچنین گفت: «مساله مهم این است که اگر ما ورود به قدرت منهای آنچه که مردم می‌طلبند را در دستور کار قرار دهیم و نتوانیم انتظارات مردم را در حد مقدورات برآورده کنیم، ورود ما به انتخابات هیچ تاثیر مثبتی نخواهد داشت. البته جریان اصلاحات اساسا برای حضور و تاثیرگذاری ایجاد شده و نمی‌تواند که حضور جدی نداشته باشد. باید صبر کرد و دید که شرایط چگونه است».
وی در پاسخ به اینکه اگر انتخابات ریاست جمهوری همین امروز برگزار شود، اصلاح طلبان از کاندیدای خود استفاده می‌کنند یا باز هم ائتلاف می‌کنند؟ گفت: «این صحبت‌ها ازحالا فایده ندارد. صحبت از یک شرایط فرضی برای جامعه مفید نیست. خوشبختانه اصلاح طلبان رجل کم ندارند و دستش از نظر اینکه بتوانند نظر جامعه را جلب کنند و سوابق قابل توجهی داشته باشند؛ خالی نیست. اگر امکان حضور این افراد باشد اصلاح طلبان حتما از گزینه خود استفاده خواهند. اگر قرار بر ائتلاف هم باشد حتما شرایط آن باید لحاظ شود».
درایتی ادامه داد: «توجه داشته باشید که ما در سال ۹۲ در یک وضعیت خاصی قرار داشتیم. الان هم باید دید که شرایط رقیب چطور است و چه افرادی حضور دارند. باید جوانب مثبت و منفی ائتلاف با آن افراد را سنجید و بر اساس آن تصمیم گرفت».
این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به اینکه آیا اگر بنای ائتلاف باشد، فردی غیر از لاریجانی هم این پتانسیل را دارد؟ گفت: « چرا که نه؟! درست است که آن طرف دستش خالی است اما به طور کلی بستگی به این دارد که چه کسانی و با چه نگاهی وارد شوند و ما هم ببینیم که جامعه به آنان اقبال دارند یا خیر. از الان نمی‌دانم که چه کسی غیر از لاریجانی این پتاسیل را دارد اما این را می‌دانم که اگر بنای ائتلاف باشد، این ائتلاف با هر کسی که باشد، با ائتلاف سال ۹۲ تفاوت جدی دارد.»
وی توضیح داد: «با توجه به آن وضعیتی که بعد از ائتلاف با روحانی پیش آمد و تجربه ای که کسب کردیم دیگر ائتلاف روی هوا نخواهیم داشت. ائتلاف اقتضائاتی دارد که اگر آن اقتضائات فراهم شود، امکان ائتلاف وجود خواهد داشت. قطعا اگر یکجانبه حرکت کنیم جامعه نمی‌پذیرد و نه جریان اصلاحات به آن تن می‌دهد. با وجود این تصور من این نیست که ما در ۱۴۰۰ حتما ائتلاف می‌کنیم. باید دید که شرایط چطور پیش می‌رود و قطعا روی کار آمدن مجلس جدید، شرایط منطقه و بین المللی و … تاثیرات جدی خواهد شد».

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=95057

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰