تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
9

پارکورکاران ؛ از خرابه های ادلب تا پل صدر تهران + عکس

  • کد خبر : 95829
  • 29 خرداد 1399 - 21:22
پارکورکاران ؛ از خرابه های ادلب تا پل صدر تهران + عکس

به گزارش جمهوریت ، انتشار تصاویری از پارکورکاران جوان در خرابه های ادلب یادآور خبر روزهای اخیر درباره دستگیری یک پسر پارکورکار ایرانی بود . اما به راستی این حرکات عجیب چیست که از تهران تا ادلب هیجان را برای جوانان به ارمغان می آورد تا جایی که ماه ها برای این امر تمرین می […]

به گزارش جمهوریت ، انتشار تصاویری از پارکورکاران جوان در خرابه های ادلب یادآور خبر روزهای اخیر درباره دستگیری یک پسر پارکورکار ایرانی بود . اما به راستی این حرکات عجیب چیست که از تهران تا ادلب هیجان را برای جوانان به ارمغان می آورد تا جایی که ماه ها برای این امر تمرین می کنند تا به آمادگی جسمانی خاص در این رابطه برسند.

پارکورکار کیست

پارکور یعنی عبور از موانع در سریعترین زمان ممکن با استفاده از روان‌ترین و کارآمدترین و کاربردی‌ترین و آسانترین و ساده‌ترین شیوهٔ حرکتی با کمترین انرژی مصرفی بدن از یک مبدأ به مقصد. البته در پارکور اصلاً نباید مسیر (مبدأ و مقصد) مشخص باشد یعنی که موانع و مسیر از قبل تعریف شده نیستند این فرد است که تصمیم می‌گیرد با استفاده از توانایی‌های خود از کدام مسیر برود و از کدام شیوهٔ حرکتی برای عبور از موانع استفاده کند. در پارکور فرد به هیچ وجه دنبال موانع نمی‌گردد، این مسیر است که موانع را در مقابل راه فرد می‌گذارد. به کسانی که از اصول پارکور در زندگی خود بهره می‌برند «تراسور» «traceur» گفته می‌شود.

تاریخچه پارکور

پارکور از زمانی که انسان نیاز به شکار کردن و شکار نشدن داشته؛ وجود داشته‌است. انسان‌ها به‌طور طبیعی گستره‌ای قابل توجه از حرکات و حالات ممکن را برای گذشتن از موانع به وجود می‌آورد. از آن گذشته، کودکان به سهولت و صورت بدیع و با نشاط حرکت می‌کنند، ولی ما هنگامی که شروع به حرکت آگاهانه می‌کنیم، آن ویژگی را از دست می‌دهیم. افراد زیادی در طول تاریخ بر روی حرکت انسان و بهبود آن کار کرده‌اند (از جمله عیاران کاغذباز).

اما پارکور به معنای خاص آن، توسط ریموند بل (Raymond Belle) که یک سرباز فرانسوی در جنگ ویتنام بود پایه‌گذاری شد. او و همراهانش به‌دنبال به وجود آوردن یک روش کارا و مناسب برای «تعقیب و فرار» بودند. این فعالیت‌ها، سرانجام توسط فرزندش دیوید بل (David Belle) به‌صورت مدوّن درآمد. دیوید بیشتر عمر خود را صرف سامان‌دهی این ورزش کرد و نام «پارکور» را بر آن نهاد. او و دوستانش، از جمله سباستین فوکو (Sebastien Foucan) که مشهورترین آن‌هاست، با آموزش‌های ریموند بل این ورزش را کامل کردند.

بازداشت علیرضا جاپلقی

اردیبهشت سال جاری علیرضا جاپلقی، پارکورکار ایرانی، که  عکسی از او با عنوان “طلوع تهران در پل صدر” به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، بازداشت شد. او پیش از بازداشت در ویدئویی گفته بود که او را احضار کرده اند و بعد از آن تصاویری از پدرش که سال ها در اداره مبارزه با مواد مخدر فعالیت کرده و پس از ۲۸ سال کار مفقود شده و پرونده او بدون رسیدن به نتیجه خاصی بسته شده است را منتشر کرد.پلیس اتهام جاپلقی و دختر همراه وی را انجام حرکات مبتذل عنوان کرده است.

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=95829

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰