تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
13

چه کسی گفته احمدی نژاد حق کاندیداتوری در انتخابات را ندارد

  • کد خبر : 96317
  • 06 تیر 1399 - 10:51
چه کسی گفته احمدی نژاد حق کاندیداتوری در انتخابات را ندارد

به گزارش جمهوریت ، محمد هاشمی در گفت و گویی به بیان نکات مختلف درباره انتخابات ۱۴۰۰ پرداخته است . مهم ترین بخش های این گفت وگو را را در زیر می خوانید: *تجربه برگزاری انتخابات در کشور ما نشان می‌دهد؛ هر زمان که انتخابات به سمت رقابتی شدن حرکت کرده، مردم نیز برای حضور […]

به گزارش جمهوریت ، محمد هاشمی در گفت و گویی به بیان نکات مختلف درباره انتخابات ۱۴۰۰ پرداخته است . مهم ترین بخش های این گفت وگو را را در زیر می خوانید:

*تجربه برگزاری انتخابات در کشور ما نشان می‌دهد؛ هر زمان که انتخابات به سمت رقابتی شدن حرکت کرده، مردم نیز برای حضور در پای صندوق‌های رأی تمایل بیشتری از خود نشان داده‌اند. یک انتخابات رقابتی، آن هم در سطح ریاست جمهوری زمانی رقم می‌خورد که عیار کاندیداها هم وزن جایگاهی همچون ریاست دولت باشد. یعنی اینطور نباشد که یک سری چهره ناشناخته در کنار افرادی که توانایی میدیریت کشور را دارند به رقابت بپردازند.

*معتقدم نباید ساختار انتخابات مهندسی شود. یعنی شورای نگهبان باید طی یک فرایند دقیق اجازه ورود افراد کاربلد به صحنه را بدهد. زیرا مردم زمانی که حس کنند با وجود رأی دادن و یا عدم مشارکت آنها، شخص موردنظر یک جریان خاص توفیق حاصل خواهد کرد؛ نسبت به تعیین سرنوشت خود بی میل می‌شوند.

*انتخابات اسفندماه یک نمونه بارز در تشخیص ملاک مردم برای مشارکت در پای صندوق‌های رأی است. مردم زمانی که در مواجهه با لیست‌های انتخاباتی قرار گرفته و از روند تایید صلاحیت‌ها مطلع شدند، به این نتیجه رسیدند که خواه ناخواه نتیجه انتخابات از پیش مشخص است و حتی در این فضا بسیاری از کسانی که اصل را بر مشارکت در انتخابات می‌دانستند؛ نسبت به شرکت در انتخابات ابراز تمایل نکردند.

*نه تنها محمود احمدی نژاد ، بلکه هرکسی که قانون اساسی او را تایید می‌کند، حق حضور در انتخابات را دارد. البته باید توجه داشت، قانون اساسی بحث نظارت استصوابی را به شورای نگهبان داده و این شورا نیز باید در بحث بررسی صلاحیت افراد عواملی مختلفی را مدنظر قرار بدهد.

*متاسفانه شورای نگهبان در بحث نظارت استصوابی دقیق عمل نکرده و شاهد بودیم که در یک دوره فردی مانند آیت الله هاشمی رفسنجانی به بهانه‌های مختلف رد صلاحیت می‌شود و افراد دیگری به تایید این شورا می‌رسند. واقعیت امر این است که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت افراد از معیار خاصی که برآمده از «شایسته سالاری» باشد تبعیت نمی‌کند. این رفتار شورای نگهبان مختص به یک انتخابات نبوده و در چندین انتخابات دیگر نیز نمود داشته است.

*باید توجه داشته باشیم همین موضوع بیماری «کرونا» و شرایط کنونی کشور به خصوص در بحث اقتصاد از جمله عواملی هستند که بشدت بر روی انتخابات سال آینده و روند پیش رو تاثیر دارند و از هم اکنون نمی‌توان در خصوص وقایع انتخابات ۱۴۰۰ به راحتی صحبت کرد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=96317

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰