تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
7

سرنوشت پارلمان اصلاحات چه شد

  • کد خبر : 96401
  • 07 تیر 1399 - 10:23
سرنوشت پارلمان اصلاحات چه شد

به گزارش جمهوریت ، «علی باقری»، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفته است که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات مجلس یازدهم تاکنون جلسه‌ای نداشته است، به عبارت دیگر این شورا طی چهارماه گذشته جلسه‌ای برگزار نکرده و در نتیجه شورای عالی در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ وارد بحث نشده است. مهم ترین بخش های […]

به گزارش جمهوریت ، «علی باقری»، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفته است که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات مجلس یازدهم تاکنون جلسه‌ای نداشته است، به عبارت دیگر این شورا طی چهارماه گذشته جلسه‌ای برگزار نکرده و در نتیجه شورای عالی در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ وارد بحث نشده است. مهم ترین بخش های گفت و گوی باقری با خبرگزاری برنا را در ادامه بخوانید:

*شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاحات به عنوان تشکیلات هماهنگ‌کننده مواضع اصلاح‌طلبان در این رابطه وارد بحث نشده است و تاجایی که مطلع هستم، گروه‌های سیاسی‌ اصلاح‌طلبی که در این رابطه بحث داشتند به نتیجه قطعی نرسیدند. در خصوص معرفی کاندیدا برای انتخابات ۱۴۰۰ چند فرض و احتمال پیش روی جریان اصلاحات است.

*اولین فرض این است که کاندیدای اصلاح‌طلب مشخص و دارای مواضع روشن اصلاح‌طلبی را به عنوان نامزد انتخابات معرفی کنند، که این طبیعی‌ترین رفتار یک جریان سیاسی است، در واقع از این جهت طبیعی است که هر جریانِ سیاسی فردی را معرفی می‌کند که به لحاظ فکری منطبق با آن جریان است. فرض‌های دیگر با لحاظ کردن پارامتر نظارت و رسیدگی به صلاحیت‌ها مطرح می‌شوند. به عبارت دیگر فرض‌های بعدی زمانی مطرح می‌شود که فرض بگیریم نهاد نظارتی بر انتخابات ریاست جمهوری سال آینده صلاحیت نامزد واجد ویژگی‌های کامل اصلاح‌طلبیِ اصلاح‌طلبان را تایید نمی‌کند، در این صورت دو راه پیش‌روی اصلاح‌طلبان قرار دارد، ابتدا اینکه از ویژگی‌هایی که برای نامزد مورد نظر لحاظ کرده بودند، عدول کنند و به نامزدی غیر از اصلاح‌طلب که مواضعش در پاره‌ای از موارد به جریان اصلاحات نزدیک‌تر است، بسنده کنند و یا اینکه مانند انتخابات مجلس یازدهم از معرفی نامزد خودداری کنند.

* پارلمان اصلاحات طرحی بود که سال گذشته در شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان مطرح شد، ساز و کار آن تا حدی هم پیش رفت اما بحث مربوط به آن قبل از انتخابات مجلس یازدهم متوقف شد و برای بررسی بیشتر به کمیسیون سیاسی شورای هماهنگی برگشت، لذا تاکنون اتفاق جدیدی در خصوص پارلمان اصلاحات نیفتاده و در همان وضعیتی که از شورا به کمیته سیاسی ارجاع شده است، به سر می‌برد و در کمیته سیاسی هم بحثی در این مورد صورت نگرفته است.

*حضور موسوی‌لاری به عنوان یکی از چهره‌های شناخته شده و با سابقه جریان اصلاحات، در سازوکارهای تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان نقطه قوتی بود که امروز فقدان حضور او در حد خود تاثیرگذار است.بنابراین حضور نداشتن موسوی‌لاری در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، خلأ مثبتی برای مجموعه اصلاح‌طلبان نیست و می‌تواند نقطه منفی و ضعف برای شورای عالی تلقی شود.

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=96401

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰