تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
11

فراکسیون «سیر و عدس» بهتر از «طرح‌های عبث»!

  • کد خبر : 96687
  • 11 تیر 1399 - 8:41
فراکسیون «سیر و عدس» بهتر از «طرح‌های عبث»!

مهرداد خدیر – برخی اتفاقات در مجلس جدید زودتر از آنچه تصور می‌شد اسباب انبساط خاطر شده است. پول نفتی در بساط نیست تا تازه واردان اُرد بدهند و چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا هم نمی‌توانند طرح هایی چون خروج از برجام و ان پی تی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی […]

مهرداد خدیر – برخی اتفاقات در مجلس جدید زودتر از آنچه تصور می‌شد اسباب انبساط خاطر شده است. پول نفتی در بساط نیست تا تازه واردان اُرد بدهند و چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا هم نمی‌توانند طرح هایی چون خروج از برجام و ان پی تی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مطابق شعارها تصویب کنند.

در واپسین سال دولت استیضاح وزیران روحانی نیز گرهی نمی‌گشاید. تازه کی را استیضاح و برکنار کنند و تا که چی بشود؟

در این فضا می‌شنویم که یک عضو هیأت رییسه مجلس جدید (حجت الاسلام علیرضا سلیمی) از پیشنهادهای عجیب و غریب برای تشکیل فراکسیون هایی چون فراکسیون سیر و عدس خبر داده است!


فراکسیون «سیر و عدس» بهتر از «طرح های عبث»!

هر چند نمایندۀ محلات و دلیجان خبر داده با تصمیم هیأت رییسۀ مجلس تشکیل فراکسیون ها متوقف شده است اما چند نکته را می توان یادآور شد:

۱- خبرهایی از این دست در هنگامۀ خبرهای بد دربارۀ قیمت رو به تزاید سکه و دلار و افزایش قربانیان کرونا و بی توجهی به نکات ایمنی در مقابل همه گیری بیماری اسباب انبساط خاطر مردم است. چه آن ۲۰ تا ۴۰ درصدی که به این نمایندگان رأی داده‌اند و چه دیگرانی که در انتخابات دوم اسفند ۱۳۹۸ به دلایل مختلف شرکت نکردند و غالب نمایندگان را نمی شناسند. از این حیث باید سپاس‌گزار بود!

۲- همّ و غمّ فراکسیون‌هایی چون «سیر و عدس» – در صورت تولد و تشکیل – طبعا دغدغه‌های کشاورزان و محصولات تولیدی و غذایی خودمان است و همین که سراغ بستن اینستاگرام و برخورد با این و آن نمی‌روند، جای خُرسندی دارد.

۳- هر یک از ادوار مجلس چه پیش از انقلاب که شورای ملی بود و چه پس از انقلاب که شورای اسلامی است با چند اتفاق یا سخن خاص در سینۀ تاریخ ثبت شده است.

روزگاری یک خانم نماینده در نطق خود گفت «اعلیحضرت رضا شاه، سِندِرقیت ما زنان را پاره کرد» و اسباب خنده شد چون سند «رقیت» را به آن صورت تلفظ کرده بود و مجلسی دیگر دکتر مصدق را به خود دید که دغدغه داشت و مضحکه بر پا نمی کرد. هم او که مثل شیر بر سید ضیاء الدین طباطبایی خروشید تا از سودای کودتایی دیگر بیفتد و البته سید حسن مدرس که الگوی نمایندگی شرافت‌مندانه در تمام ادوار است.

چه افسوس فراوانی به آدمی دست می‌دهد وقتی به یاد می‌آورد که مصدق و مدرس و ملک‌الشعرای بهار هم بر این کرسی‌ها جلوس کرده‌اند و حالا صحبت از فراکسیون سیر و عدس در میان است!

۴- داستان گویا محدود به فراکسیون سیر و عدس نیست و پیشنهادهای عجیب و غریب دیگر هم بوده و عضو هیأت رییسه به اشاره به همین فقره بسنده کرده است. لابد مثلاً فراکسیون کاهو و کرفس!

۵- با افتخار گفته شده هیأت رییسه جلوی تشکیل فراکسیون‌ها را گرفته اما مگر هیأت رییسه می‌تواند این کار را انجام دهد؟ نمایندگی قائم به ذات است و مشکل با رقابتی و واقعی کردن انتخابات حل می‌شود نه جلوگیری از تشکیل فراکسیون‌های عجیب.

۶- دوستی دارم که سال هاست به دیابت مبتلاست و تازگی توانسته به نسبت از آن بکاهد. راز این بهبود نسبی را سوپ سیر و عدس اعلام کرد. این خبر هر قدر باعث تأسف سیاسی باشد از توجه ناخواسته به بیماران دیابتی حکایت می‌کند و از این نظر مفید است.

جدای این، فراکسیون سیر و عدس در هر حال بهتر از نطق‌ها و طرح‌های عبث است و به تعبیر حافظ، گرداندن حلقه‌های اقبال ناممکن. دست کم مشخص است که دربارۀ چی می‌خواهند صحبت کنند و از عوالم انتزاعی بیرون می‌آیند.
منبع: عصر ایران

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=96687

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰