تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
8

شهاب مرادی : محمود کریمی نابغه است

  • کد خبر : 97752
  • 27 تیر 1399 - 11:59
شهاب مرادی : محمود کریمی نابغه است
همه عمرم را پای منبر بوده ام و قدیمی ترین خاطراتم مربوط به زمانی است که کولر مسجدمان کانال نداشت و باد می زد و یک ستونی بود و من به آن تکیه می دادم. ظهرهای ماه رمضانی در مرداد که هنوز مکلف نشده بودم و روزه می گرفتیم. فضای منبر را خیلی دوست داشتم. هیچ وقت هم گمان نمی کردم و احتمال هم نمی دادم که اصلا آخوند شوم

به گزارش جمهوریت ،حجت الاسلام شهاب مرادی، کارشناس خانواده، ازدواج و جوانان که اولین مهمان «رو به راه» شبکه قرآن با اجرای مهیار عبدالهی بود. مهم ترین بخش های این گفت و گو را در زیر می خوانید:

*روضه های خانگی در دوران کودکی ام بیشتر زنانه بود و در خاطرات کودکی ام مانده است. بعد که کمی بزرگتر شدم و احساس مرد شدن کردم دیگر در روضه های زنانه شرکت نمی کردم. می گفتند حاج خانم آمده است. تمام روضه خوان های خوبی که در آن منطقه بودند و برخی مرحوم شدند. چقدر اینها در دین داری مردم سهم داشتند. یکسری از افراد شروع کردند که آقا اینها حرف های خرافی می زنند یا مثلا از همین چیزهایی که در روزگار خودمان هم هست. مثلا یک کلیپی از یک تندشدن یا دعوایی که یک خانم یه مستمع چیزی بگوید می گذارند که بگویند مثلا این حرفها را می زنند. خیلی جریان روشنفکری روضه های زنانه را زد. نمی گویم قابل نقد نیست. ولی نفسش خیلی خوب بود.

*فضای ناامنی است. مثلا می گویند الان با هر که حرف بزنیم می خواهد فیلممان را بگیرد و یا همین حرف را برود در یک جایی نقل کند. مثلا توئیت کنند که فلانی اینطور گفت. بعد از آن یک برداشت منفی دیگر می کنند. در خیلی از جلسات هم اینطور است. وقتی در یک روضه خانگی دوربین می گذارند و آن را ضبط می کنند اصلا معنی ندارد. این نسل خاطره باز کی می خواهد از دنیا برود؟ یعنی همه چیز ما بشود خاطره. این همه آرشیو و عکس را می خواهیم چه بکنیم؟ بالاخره باید رفت دیگر. یک لحظاتی را هم زندگی کن. جای اینکه دائم بخواهی استوری بگذاری و عکس بگیری و ثبت کنی در لحظه زندگی کن. در لحظه زندگی کردن امنیت جلسه را هم خیلی تامین می کند که راحت حرف بزنیم.

*به نظرم این فضایی که آن زمان بوده است و اخلاصی که بوده است باید برگردد. چیزی که من خیلی دوست دارم و شاید کم شنیده باشید این است که روضه و نوحه تکراری دوست دارم. اینطور نیست که بگویم آقا امسال یک سبک جدید بیاور. مثلا کسی نابغه ای است به اسم محمود کریمی. همه بزرگان هم ستاره هستند در این آسمان. خصوصا اینها که دعایشان پشت سرما است. این به جای خود ولی هیچ وقت شعر غلامعلی رجبی کهنه نمی شود. من اولین بار این نوع شعرها را از حاج منصور شنیدم. این نوع شعر که بیشتر تحت تاثیر آقای آرام و اشعار او بوده است و دیدم خیلی نوآورانه است. حاج منصور در نوآوری درجه یک است. می دانم خیلی از افراد در جامعه او را خیلی دوست دارند. این آدم یک نوآوری در روضه و نوحه کرده است و بعد دیدگاهی که نسبت به اهل بیت (ع) دارد ویژه است.

*همه عمرم را پای منبر بوده ام و قدیمی ترین خاطراتم مربوط به زمانی است که کولر مسجدمان کانال نداشت و باد می زد و یک ستونی بود و من به آن تکیه می دادم. ظهرهای ماه رمضانی در مرداد که هنوز مکلف نشده بودم و روزه می گرفتیم. فضای منبر را خیلی دوست داشتم. هیچ وقت هم گمان نمی کردم و احتمال هم نمی دادم که اصلا آخوند شوم. اینها را برای کسانی می گویم که طلبه هستند یا می خواهند طلبه شوند. همیشه برایم عجیب بود کسانی که سر صف در مدرسه می گویند به نام خداوند بخشنده مهربان و ترجمه قرآن را می خواندند چه رویی دارند. یا مثلا مدیر مدرسه که می گوید فلانی برو آنطرف یا بیا اینطرف چقدر روی این کار را دارند. هنوز هم خجالتی هستم. اما آن زمان خیلی برایم جای سوال بود.

*ما در ایران بیاییم شادترین روز خدا را شادتر کنیم. خواهشم از همه مسئولان و آقای رییسی این است. آقای رییسی بیایید بیشترین تخفیف را برای محکومان و مجرمین، چه آنچه که در اختیار حضرت العالی است و چه آنچه را که باید آقا موافقت کنند در عید غدیر بگذارید. اصلا مجلس این را قانون کند. راهنمایی و رانندگی، اداره برق ، اداره آب و گاز بگویند عید غدیراست فلان قدر از جریمه ها را بخشیدیم.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=97752

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰