تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
12

روایت محمود صادقى از استعفاى عارف

  • کد خبر : 98079
  • 01 مرداد 1399 - 10:44
روایت محمود صادقى از استعفاى عارف

شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پس از انتخابات اسفند ۹۸ با حواشی زیادی همراه بود، از استعفای سیدعبدالواحد موسوی لاری از شورا تا محمدرضا عارف همه و همه اخباری بودند که رسمی و غیررسمی منتشر می‌شدند، حال آنکه کرونا مانع از تشکیل جلسات شورای‌عالی شده بود و پس از انتخابات اسفندماه هم علت برخی ناکامی‌ها به پای […]

شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پس از انتخابات اسفند ۹۸ با حواشی زیادی همراه بود، از استعفای سیدعبدالواحد موسوی لاری از شورا تا محمدرضا عارف همه و همه اخباری بودند که رسمی و غیررسمی منتشر می‌شدند، حال آنکه کرونا مانع از تشکیل جلسات شورای‌عالی شده بود و پس از انتخابات اسفندماه هم علت برخی ناکامی‌ها به پای عملکرد این شورا نوشته شده است.


انحلال شورا یا ادامه کار

امروز موضوعی که بیش از پیش مطرح می‌شود صحبت از جایگزینی نهاد یا سازوکاری برای شورای عالی است و برخی سازوکار فعلی شورای‌عالی را ناکارآمد می‌دانند. حسین مرعشی در این رابطه گفته است: «من معتقدم پس از انتخابات مجلس دوره شورا تمام شده بود و باید روی ‌بودن یا نبودن شورا بحث می‌شد و استعفای آقای محمدرضا عارف به معنی عدم آمادگی برای ادامه کار بود. در جبهه اصلاحات برای ادامه فعالیت شورای‌عالی یا تعیین نهاد جایگزین هنوز بحث‌ها در جریان است. امروز بحث در سطح احزاب است و بعد باید به سطح بین احزاب بیاید و بدانیم چه نهاد هماهنگ‌کننده‌ای مستقر خواهد شد و همان شورای‌عالی خواهد بود یا ترکیبی جدیدی بر سر کار می‌آید.» او درخصوص تشکیل پارلمان اصلاحات معتقد است: «یک پیشنهاد تشکیل پارلمان اصلاحات است و دیگری می‌تواند ادامه شورای‌عالی یا شورای‌عالی تقویت‌شده باشد.»

ریاست عبدا… نوری بازی رسانه‌ای

اما محمود صادقی نماینده سابق مجلس و عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نظری متفاوت از حسین مرعشی دارد و در این‌‌باره با «آرمان ملی» به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

این روزها بحث تغییر سازوکار تصمیم‌گیری در جبهه اصلاحات به گوش می‌رسد. به نظر شما اولویت اصلاح‌طلبان در این مقطع باید چنین موضوعی باشد؟

بعد از فعالیت شورای‌عالی در انتخابات مجلس ضروری‌ترین کاری که باید انجام شود ارائه گزارش از سوی رئیس و هیات‌رئیسه شورای سیاستگذاری است. با استناد به این گزارش به ارزیابی نقاط قوت و ضعف عملکرد شورا پرداخته شود و برمبنای این ارزیابی درباره آینده تصمیم‌گیری شود.

این گزارش تهیه شده است؟

نه؛ در مقطع فعلی این گزارش تهیه نشده و در حال تهیه است. بنابراین هرگونه اظهارنظر در مورد تغییر و تحول ساختاری را به بعد از این ارزیابی موکول می‌کنم.

یکی از گزینه‌های مطرح برای ریاست بر نهاد تصمیم‌ساز اصلاح‌طلبان عبدا… نوری است. بحثی در شورای‌عالی سیاستگذاری درباره این موضوع شده است؟

فکر نمی‌کنم حضور عبدا… نوری در شورا جدی باشد و این موضوع بیشتر بازی رسانه‌ای است به‌ویژه خبرگزاری فارس که سعی دارد به این حاشیه دامن بزند. حضور و ریاست عبدا… نوری در جمع اعضای شورا مطرح نیست و رسانه‌های اصولگرا برای تفرقه‌افکنی این ترفندها را به‌کار می‌گیرند.

یکی دیگر از بحث‌های مطرح‌شده جایگزینی پارلمان اصلاحات به‌جای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است. در مورد پارلمان اصلاحات هم حرفی نشده است؟

پارلمان اصلاحات شکل بگیرد یا خیر نیاز به هم‌فکری‌های جمعی دارد. این بحث مدت‌هاست در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مطرح است و دیدگاه‌های مختلفی در خصوص آن وجود دارد اما هنوز به آن درجه نرسیده که به عنوان ایده پخته مطرح شود.

چه نظری درباره تشکیل پارلمان اصلاحات دارید؟

چندان با اینکه نام پارلمان بر جمع اصلاح‌طلبان گذاشته شود موافق نیستم و نام مناسبی برای این مجموعه نیست. نظر دوستان این است که جمعی وجود داشته باشد که بتواند جریان اصلاحات را مدیریت و نمایندگی کند اما نام پارلمان لازمه‌هایی دارد که یکی از آنها مشارکت افراد در انتخابات است و با رای‌گیری تشکیل می‌شود. پارلمان یک نهاد رسمی مانند مجلس و شورای شهر است.

این ادعا هم مطرح شده که هدف از تشکیل پارلمان اصلاحات ایجاد نهاد موازی با شورای‌عالی سیاستگذاری است. نظر شما چیست؟

شاید برخی چنین موضوعی را مطرح کنند و هدفشان ایجاد رقیب برای شورای‌عالی باشد اما این ادعاها ارزشی ندارد و در حال حاضر توجه و تمرکز بر حفظ انسجام و وحدت میان اصلاح‌طلبان است که به‌عنوان اولویت اصلی محسوب می‌شود.

اما ظاهرا اکنون فضای جریان اصلاحات آمادگی پذیرش انسجام را ندارد و بعضا دیدگاه‌های مختلفی از سوی اعضای این جریان مطرح می‌شود.

برای انسجام اصلاح‌طلبان باید اولویت‌بندی شود. نباید با مشکلاتی که امروز وجود دارد، جریان را به تشتت و واگرایی کشاند بلکه هدف فعالیت هر تشکل و تشکیلاتی باید ایجاد انسجام میان اصلاح‌طلبان باشد. به‌عنوان نمونه، اگر هدف از پارلمان اصلاحات یا تشکل‌های مشابه اختلاف‌افکنی میان اصلاح‌طلبان باشد، من این موضوع را برای شرایطی که امروز جنبش اصلاح‌طلبی با آن مواجه است، سم مهلکی می‌دانم.

استعفای آقای عارف و موسوی‌لاری هم از چالش‌های مطرح‌شده درباره شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است. درباره استعفاها توضیح دهید.

هیچ‌کدام از استعفاهای اخیر با شورا مطرح نشده و فرایند مرسوم خود را طی نکرده است. نه استعفای آقای لاری و نه استعفای آقای عارف در شورا مطرح و بررسی نشده است. من به عنوان هیات‌رئیسه یک خط یا یک نوشته از طرف عارف مبنی بر استعفا ندیده‌ام و این موضوع فقط در رسانه‌ها مطرح شده است. تا زمانی که استعفاها جدی نشده، نمی‌توان اظهارنظر کرد و براساس شایعات و اخبار جسته‌وگریخته رسانه‌ها نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم. شورا باید تشکیل جلسه بدهد و به‌طور شفاف استعفاها بررسی شود.»

در نهایت برخی عملکرد شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به‌ویژه در انتخابات مجلس یازدهم را مثبت و موفق ارزیابی نمی‌کنند. به‌عنوان عضو هیات‌رئیسه شورا چه دفاعی دارید؟

ارزیابی برخی، از خروجی کار شورا در انتخابات اخیر مثبت نیست اما من شخصا ارزیابی منفی از عملکرد شورا ندارم و شورا به‌درستی کار خود را انجام داد. برخلاف کسانی که معتقد هستند شورا در کار خود موفق نبوده، باید بدانند محدودیت‌هایی که در انتخابات وجود داشت منجر به کاهش مشارکت بی‌سابقه مردم شد. اتفاقاتی که رخ می‌دهد از جمله محدودیت‌هایی که برای اصلاح‌طلبان در انتخابات قائل شدند، یک مانع بیرونی برای جریان اصلاحات است و در ارزیابی که صورت می‌گیرد باید سهم تهدیدهای درونی و بیرونی برای این جریان مشخص شود تا بتوانیم آسیب‌شناسی داشته باشیم و برای انتخابات آینده برنامه‌ریزی انجام دهیم.

منبع: آرمان

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=98079

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰