تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
10

پیام های سیاسی شکست آمریکا در شورای امنیت برای ترامپ

  • کد خبر : 99342
  • 27 مرداد 1399 - 11:08
پیام های سیاسی شکست آمریکا در شورای امنیت برای ترامپ

به گزارش جمهوریت ، مهدی مطهرنیا ، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: گذار از مسیر شورای امنیت برای آمریکایی‌ها اجتناب‌ناپذیر بود و اگر از این مسیر نمی‌گذشت و شورای امنیت را دور می‌زد، یکجانبه‌گرایی رادیکالیستی ترامپ بیشتر نمود می‌یافت و در آستانه انتخابات ۲۰۲۰، واگرایی بین آمریکا و همپیمانان اروپایی آن افزایش پیدا می‌کرد. مهدی مطهرنیا، […]

به گزارش جمهوریت ، مهدی مطهرنیا ، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: گذار از مسیر شورای امنیت برای آمریکایی‌ها اجتناب‌ناپذیر بود و اگر از این مسیر نمی‌گذشت و شورای امنیت را دور می‌زد، یکجانبه‌گرایی رادیکالیستی ترامپ بیشتر نمود می‌یافت و در آستانه انتخابات ۲۰۲۰، واگرایی بین آمریکا و همپیمانان اروپایی آن افزایش پیدا می‌کرد.

مهدی مطهرنیا، با بیان اینکه شکست آمریکا در تصویب پیش‌نویس قطعنامه استمرار تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت موضوع قابل تاملی است، گفت: عدم همراهی کشورهای عضو شورای امنیت با آمریکا قابل پیش‌بینی بود و تمام صاحب‌نظران و کارشناسان بر این باور بودند که ایالات متحده نمی‌تواند این پیش‌نویس را به تصویب برساند.

مطهرنیا با طرح این پرسش که با توجه به پیش‌بینی‌ها چرا آمریکایی‌ها به استقبال شکست رفتند، گفت: گذار از این مسیر برای آنها اجتناب‌ناپذیر بود و اگر از این مسیر نمی‌گذشت و شورای امنیت را دور می‌زد، یکجانبه‌گرایی رادیکالیستی ترامپ بیشتر نمود می‌یافت و در آستانه انتخابات ۲۰۲۰، واگرایی بین آمریکا و همپیمانان اروپایی آن افزایش پیدا می‌کرد.

این کارشناس سیاست‌ خارجی خاطرنشان کرد: آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ابتدا مسیر سازمان ملل و شورای امنیت را انتخاب کرده است، هر چند شکست آمریکا از قبل روشن بود ولی آمریکا به زعم خود زمینه بهره‌برداری از ظرفیت‌های دیگرعلیه تهران را فراهم کرده است.

وی یادآور شد: نباید فراموش کرد ۱۱ رای ممتنعی که در جریان این طرح داده شده نشانه نوعی محافظه‌کاری اعضا شورای امنیت در برابر سیاست‌های رادیکالی ترامپ در کاخ سفید است که به گونه‌ای هم‌پیمانان خود را در ۳ و نیم سال اخیر همواره نادیده گرفته است.

مطهرنیا اظهارداشت: بعد رای گیری در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که دو رای منفی روسیه و چین را در پی داشت، اینجا هم دو رای این کشورها به نفع ایران تمام شده است. این حاکی از این است که روسیه و چین خواهان محدود کردن فشارها علیه تهران هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآورشد: با توجه به بحث سند نقشه راه ۲۵ ساله بین ایران و چین و تمدید قرار دارد ۲۰ ساله با روسیه، ایالات متحده تحت عنوان شکل‌گیری محور شرق روی آن مانور خواهد داد و این ترس را به هم‌پیمانان خود خواهد فروخت.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: آمریکایی‌ها می‌توانند قراردادهای جدید بین ایران، چین و روسیه را بزرگنمایی کرده و با بهره‌برداری از این موضوع و پررنگ کردن و القای غرب‌ستیزی کشورهای شرقی، محور و جبهه‌ای علیه ایران باز کنند که البته به نظرمی‌رسد ترامپ در این زمینه هم موفقیتی به دست نخواهد آورد.

وی در ادامه درخصوص واکنش‌های داخلی به این اتفاق هم گفت: برخی از نمایندگان تا قبل از این تهدید کرده بودند که از پروتکل الحاقی، برجام و حتی NPT خارج خواهند شد. این نمایندگان که در دوره قبل در موضع اقلیت برای پاره کردن برجام تلاش می کردند، ‌اکنون این نمایندگان دارای فرصت و قدرت هستند.

مطهرنیا با بیان اینکه برجام در یک مقطع زمانی بسیار حساس قرار گرفته است، افزود: طیف رادیکال جناح اصولگرا هیچ طرح و برنامه‌ای برای خروج از NPT و برجام ندارند، در حالی که به راحتی می‌توانستند با یک مصوبه وعده‌های قبلی خود را عملی کنند، سکوت طیف رادیکال مجلس به این دلیل است که موضوع برجام بسیار پیچیده است و آنها نمی‌خواهند وارد دردسر بزرگی شوند.

وی با بیان اینکه آمریکا عنصر تحریم و فشار و چتر گفت‌وگو را همزمان برای ایران در نظر دارد، خاطرنشان کرد: ترامپ اعلام می‌کند ظرف یک‌ماه می‌تواند با ایران وارد معامله بزرگی شود و از طرفی با بزرگنمایی قدرت ایران و ایران‌هراسی، زمینه‌های همزیستی بیشتر بین کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و رژیم اسراییل را فراهم می‌کند.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=99342

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰