تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
15

چرا آمریکا نمی تواند از مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کند

  • کد خبر : 99354
  • 27 مرداد 1399 - 11:53
چرا آمریکا نمی تواند از مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کند

به گزارش جمهوریت ، محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در این باره که به رغم انتقادات و تخریب‌ها علیه برجام، ایران با اتکاء به همین توافقنامه بین‌المللی و به اصطلاح توافق نیمه جان توانست شکست بی‌سابقه‌ای را برای آمریکا در شورای امنیت رقم بزند گفت: درست است که […]

به گزارش جمهوریت ، محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در این باره که به رغم انتقادات و تخریب‌ها علیه برجام، ایران با اتکاء به همین توافقنامه بین‌المللی و به اصطلاح توافق نیمه جان توانست شکست بی‌سابقه‌ای را برای آمریکا در شورای امنیت رقم بزند گفت: درست است که با وجود برجام همه آن خواسته‌های ایران به ویژه در زمینه رفع تحریم‌ها و مسائل اقتصادی نتوانست به طور کامل محقق شود به ویژه اینکه با خروج آمریکا از این توافقنامه و عدم پایبندی اروپایی‌ها به تعهداتشان، حتی تحریم‌ها علیه ایران روز به روز افزایش یافت اما وقتی که بیش از دو سال بیش، ترامپ از برجام خارج شد آنها این پیش بینی را می‌کردند که ایران هم، براساس یک تصمیم سریع و احساساتی، از برجام خارج خواهد شد.

 

او افزود: آمریکا تصور کرد، اروپا هم از این فضا استفاده خواهد کرد و ایران و آمریکا در یک کفه ترازو قرار خواهند گرفت مبنی براینکه اگر ترامپ از برجام خارج شده ایران هم، در نتیجه خارج می شود. تقریبا از نظر اقناع جامعه بین‌المللی، ترامپ می‌توانست موفقیت بسیاری کسب کند اما با اینکه جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده که علی رغم اجرای تعهداتش، طرف‌های دیگر برجام به تعهداتش پایبند نبودند و حتی برخلاف روحِ برجام عمل کردند اما آن چیزی که به ویژه در چند جلسه شورای امنیت نه تنها در جلسه اخیر درباره طرح آمریکایی‌ها در زمینه تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران بلکه درباره سایر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، آمریکایی‌ها موفق نبودند این بود که ایران هیچ گونه بهانه‌ای در اختیار سایر کشورهایی که عضو شورای امنیت چه دائم و چه غیردائم بودند، قرار نداده بود.

 

نماینده پیشین مردم فسا در مجلس با تاکید بر اینکه اقدامات ایران کاملا سنجیده، حساب شده و اقناع گر بود، گفت: در واقع خودِ سناتورهای آمریکایی اعلام کردند که ما در این موضوع نباختیم بلکه تارومار شدیم! از این اصطلاحات در ارتباط با این شکست آمریکایی‌ها، بسیار مشاهده می‌شود چراکه این اقدام آمریکا، کاملا قلدرمآبانه و خلاف قوانین بین‌المللی و یکجانبه‌گرایانه بود. آمریکا حتی حاضر شد که از بسیاری بندها و تحریم‌ها  که در قطعنامه اولیه پیش بینی شده بود کوتاه بیاید. پمپئو هم بسیار تلاش کرد و متاسفانه در این مسیر، کشورهای مرتجع عربی خلیج فارس یک برگه سیاهی را ثبت کردند با آن نامه‌ای که علیه ایران نوشتند. این کشورها ناشیانه رفتار کردند و حتی به این موضوع توجه نکردند که کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه و آلمان با این کشورها همراهی نمی‌کنند.

 

جمالی نوبندگانی عنوان کرد: آنجایی که ما تصمیم متناسب گرفتیم اجزای حاکمیت هم صدا بودند و در مجموع براساس واقعیات و منافع ملیِ و امنیت ملی خود، تصمیم گرفتیم. به هر حال برجام، زوایای مختلفِ سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی و بانکی و حمل و نقل و غیره داشت که متاسفانه محقق نشد اما چون عملکرد ایران طی چندین سال، عملکرد متعهدانه است و آن اجماعِ بین‌المللی که قبلا چه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و چه در شورای امنیت علیه ایران صورت می‌گرفت در حال حاضر دست برتر را داریم، این نکته بسیار قابل توجه است که آمریکایی‌ها در واقع دیگر نمی‌توانند، به این سازمان‌های بین‌المللی دلخوش باشند.

این نماینده پیشین مجلس بیان کرد: به نظر می‌رسد دولت آمریکا در کمتر از سه ماه مانده به انتخابات به دنبال یک پیروزی در این پرونده بود که خوشبختانه به یک شکست منجر شد. البته باید آمریکایی‌ها وقیح‌تر از آن هستند و به سمت مکانیسم ماشه خواهند رفت هر چند جوزف بورل اعلام کرد که آمریکا در شرایطی نیست و یا به بیانی دیگر، اصلا عضو برجام نیست که بخواهد مکانیسم ماشه را فعال کند؛ هر چند این مکانیسم هم شکست خواهد خورد. شکست آمریکا با یک رأی خودش و دومینیکن، تقریبا در بین همه دوره‌های شورای امنیت سازمان ملل بی‌سابقه است.

 

منبع: برنا

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=99354

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰