تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
12

حاشیه‌های روستای ابوالفضل برای فتاح

  • کد خبر : 99911
  • 10 شهریور 1399 - 11:48
حاشیه‌های روستای ابوالفضل برای فتاح

جمهوریت – روزنامه همدلی نوشت: اواخر هفته گذشته انتشار تصاویری مرتبط با تخریب خانه‌های اهالی روستای ابوالفضل در استان خوزستان و همچنین خبر تیراندازی از سوی ماموران انتظامی به ساکنان این منطقه در رسانه‌های اجتماعی، با واکنش‌های متعددی ‌روبه‌رو شد. روز چهارشنبه گذشته و پس از عزیمت فرماندار، معاون دادستان، عوامل اجرائیات شهرداری اهواز و […]

جمهوریت – روزنامه همدلی نوشت: اواخر هفته گذشته انتشار تصاویری مرتبط با تخریب خانه‌های اهالی روستای ابوالفضل در استان خوزستان و همچنین خبر تیراندازی از سوی ماموران انتظامی به ساکنان این منطقه در رسانه‌های اجتماعی، با واکنش‌های متعددی ‌روبه‌رو شد. روز چهارشنبه گذشته و پس از عزیمت فرماندار، معاون دادستان، عوامل اجرائیات شهرداری اهواز و عوامل انتظامی به این منطقه جهت اجرای حکم و باز پس‌گیری زمین‌هایی که به استناد آنان متعلق به بنیاد مستضعفان بوده است، برخی از ساکنان از ورود عوامل به منطقه جلوگیری و با حمله به عوامل اجرائیات شهرداری، سنگ‌پرانی و بستن جاده از ورود خودروهای شهرداری و سایر همراهان جلوگیری کرده و به سمت ماموران نیروی انتظامی حمله‌ کردند.

بر اساس اظهار نظر فرمانده انتظامی اهواز، در اثر این منازعه یک نفر از ماموران ‌اجرائیات شهرداری و چهار نفر از عوامل انتظامی زخمی و ماموران جهت جلوگیری از ادامه درگیری، جمعیت را متفرق کردند و در نهایت با انجام اقدامات ایجابی، موضوع خاتمه پیدا کرد. این مقام نظامی همچنین اشاره کرد که برخی افراد فرصت‌طلب و سودجو با هدف جریجه‌دار کردن احساسات مردم، اقدام به انتشار تصاویر ساختگی مبنی بر زخمی کردن اهالی روستای ابوالفضل کردند که صحت این مطالب منتشرشده در فضای مجازی، کاملا تکذیب می‌شود.

با این وجود بنا به اعلام علی بیرانوند، معاون دادستان اهواز، تیراندازی محدودی به صورت هوایی با اسلحه ساچمه‌زن پلاستیکی، وجود داشته است. در یکی از این ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های مجازی، صحبت‌های پیرمردی که به نظر می‌رسد در حملات نیروهای انتظامی زخمی شده است وجود دارد که بیان‌ می‌کند با همان لودری که در جبهه سنگر می‌ساختم، خانه‌هایمان را تخریب کردند.

در فیلم دیگری که در سایت خبری عصر ایران، منتشرشده است، فردی معمم‌ می‌گوید که کدام دولت این کار را می‌کند که به بچه‌ها گاز اشک‌آور بزنند؟ در کدام کشور اسلامی این کار را می‌کنند؟ در همین زمینه سایت خبری امروز در گزارشی اشاره کرده است که اگر بنا بر تخلیه املاک بنیاد است، حق آن است که ابتدا املاک نجومی که در دست این و آن است آزاد شود و بعد بروند سراغ بیچارگانی که در خانه‌های محقر روستایی‌شان زندگی‌ می‌کنند.

اهالی روستای ابوالفضل می‌گویند که زمان حضور آن‌ها در این مکان به زمان پیش از انقلاب باز می‌گردد و اکنون با گذشت چند دهه از سکونت آن‌ها در این مکان بنیاد مستضعفان با ادعای تملک و حق مالکیت اراضی این منطقه اهالی آن را مجبور به تخلیه خانه‌های خود و ترک آن کرده است. ساکنان این منطقه چند سالی است با اضطراب ماندن یا تخلیه کردن خانه‌های خود دست و پنجه نرم می‌کنند و ابلاغیه‌های دولتی هم حاکی از مالکیت این اراضی توسط بنیاد مستضعفان است.

در این میان روابط‌ عمومی بنیاد مستضعفان اعلام کرده است که تخریب خانه‌های روستا با حکم قضایی صورت گرفته است و بنیاد مستضعفان آمادگی دارد برای ۳۶ خانوار ساکن در روستا سکونتگاه دیگری فراهم کند، این در حالی است که طبق گفته امام جماعت روستا، ۳۰۰خانوار در این روستا سکونت دارند و البته معلوم نیست با وجود نزدیکی روستا به خدماتی نظیر آب و برق و استفاده غیر‌مجاز اهالی از این امکانات، چرا تصمیم‌سازان اصرار دارند به‌ جای به‌ رسمیت‌ شناختن حق عرفی مردم، آنها را به جای دیگری کوچ دهند. سیدیوسف موسوی، امام جماعت مسجد امیرالمومنین و نماینده مردم روستا، در گفت‌وگویی گفته است که بنیاد مستضعفان در کل ایران زمین دارد و حتی ویلاهایی در تهران و جاهای دیگر دارد، با این حال مشخص نیست چرا در مورد این تکه زمین این گونه برخورد‌ می‌کند؟

این در حالی است که بنیاد مستضعفان به دنبال انتشار اخبار تخریب خانه‌های غیرمجاز ساکنان روستای ابوالفضل، در بیانیه‌ای یادآور شد که با توجه به تصرفات صورت گرفته طی سالیان گذشته در اراضی زردشت اهواز که باعث سوءاستفاده‌هایی از خانواده‌های نیازمند و محروم ساکن در این اراضی شد، مراجع قضایی برای جلوگیری از سودجویی‌ها و زمین‌خواری در این اراضی، حکم به رفع تصرف این زمین‌ها را صادر کردند.

در این بیانیه آمده است که اگرچه ورود به این ‌مسئله در جهت جلوگیری از توسعه ساخت‌وسازهای غیرمجاز و با هماهنگی کامل استاندار، دادستان، شهرداری و سایر مسئولان مربوطه انجام شد ولی بنیاد مستضعفان به محض اطلاع از روند موضوع، درخواست توقف اجرای احکام صادره را خواستار شد. در پایان این بیانیه آمده است که به دنبال توقف اجرای احکام صادره مقرر شد تا با همکاری کمیته امداد امام خمینی طی دو هفته، خانواده‌های محروم ساکن این اراضی شناسایی شوند و پس از فراهم شدن زمینه انتقال این خانوارها به منطقه‌ای مسکونی و تامین هزینه پیش پرداخت مسکن این خانوارها توسط بنیاد مستضعفان، اجرای احکام قانونی درخصوص این اراضی، انجام شود.

رئیس سازمان بنیاد مستضعفان با اعلام آمادگی برای حل مشکل اهالی روستای موسوم به ابوالفضل گفت: این سازمان برنامه‌ای برای قلع و قمع خانه‌های مردم ندارد و بنای ما تفاهم و ملایمت با مردم است. این در حالی است که پرویز فتاح شنبه هشتم شهریور ماه در گفت وگوی تلفنی با آیت‌الله فرحانی نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، درباره حوادث روستای موسوم به ابوالفضل اهواز اظهار داشت: بنیاد مستضعفان معمولا با اقشار ضعیف تفاهم می‌کند و اصلا روحیه بگیروببند در این سازمان نیست.

وی با بیان ‌این‌که بنیاد مستضعفان زمین زیادی دارد که در تصرف مردم هستند، اضافه کرد: بنیاد مستضعفان در هیچ جا چنین رویه و برنامه‌ای ندارد که قلع و قمع کند و بنای ما تفاهم و ملایمت با مردم است. فتاح ادامه داد: شورای تامین استان، شهرداری و دادستانی گفته بودند اینها زمین‌خوار هستند، در حالی که این تصمیمی است که استان گرفته است. وی با اعلام آمادگی برای حل مشکل اهالی روستای موسوم به ابوالفضل اظهار داشت: بنیاد مستضعفان با مردم اهواز است، ما طرفدار مردم و کنار مردم هستیم و آنچه به نفع مردم و اهالی مستضعف و روستاست، همان را دنبال می‌کنیم، البته از سوی دیگر شهرداری و استانداری نکات قانونی در این زمینه مطرح کرده‌اند.

فتاح با اشاره به حضور مرتضوی معاون بنیاد مستضعفان گفت: وی که فردی معتمد و همه اختیار املاک بنیاد با ایشان است، ۲روز است برای حل همین ‌مسئله به خوزستان آمده است. نماینده خوزستان در مجلس خبرگان نیز در این تماس تلفنی خواستار حل مشکل اهالی روستای موسوم به ابوالفضل در اهواز شد. آیت‌الله عبدالکریم فرحانی افزود: این ‌مسئله باید به مردم منعکس شود که بین نظر بنیاد مستضعفان و تصمیمی که در استان گرفته شده، تفاوت وجود دارد.

وی اضافه کرد: مسئولان استانی اعم از شورای تامین و شهرداری و دادگستری نباید از حیثیت مردمی بنیاد مستضعفان مصرف کنند. فرحانی با اظهار نگرانی از روند رسیدگی به این ‌مسئله، اظهار داشت: مسیر رسیدگی به این ‌مسئله به خوبی طی نشده و خروجی در جلسات کارشناسی آن چیزی می‌شود که الان شاهدش هستیم که باید راهکاری برای آن اندیشیده شود. سرهنگ محسن دالوند فرمانده انتظامی اهواز نیز در این زمینه اظهار کرد که با توجه به مصوبات استانداری مبنی بر جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق حاشیه‌ای کلانشهر اهواز، مراتب در دستور کار دستگاه قضایی و ‌اجرائیات شهرداری اهواز با همراهی عوامل انتظامی قرار گرفت و در مورد تخریب برخی منازل نیز، دادستان ورود کرد تا تصرف غیرقانونی به جز منازل مسکونی در این منطقه را قدغن کنند.

همچنین جمال عالمی‌نیسی، فرماندار اهواز نیز در این زمینه اشاره کرد که روستایی به نام ابوالفضل در ساختار تقسیمات کشوری شهرستان اهواز جایگاهی ندارد و این منطقه، یک سکونتگاه غیررسمی است که زمین‌های آن توسط عده‌ای فرصت‌طلب خرید و فروش شده و با استفاده از خلاءهای قانونی، در آنها ساخت‌وساز غیرقانونی انجام شده است. این اقدام بنیاد مستضعفان در حالی با واکنش‌های متفاوت ‌روبه‌رو شده است که پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، در زمان شروع به کار خود وعده داده بود که اموال این مجموعه را پس خواهد گرفت، او گفته بود که اموال بنیاد متعلق به مستضعفان بوده و گلوگیر است، اما با این وجود او این روزها به دنبال بازپس‌گیری اموال بنیاد در روستایی شده است که ساکنان آن کشاورزان و کم‌بضاعتان هستند.

این در حالی است که چندی پیش فتاح، در یک برنامه‌ای تلویزیونی از ۱۰شخصیت حقیقی و حقوقی نام برد که املاک بیناد مستضعفان را تصرف کرده‌اند و پولی بابت آن پرداخت نکرده‌اند. در این میان اسامی روسای قبلی ریاست جمهوری نیز به چشم می‌خورد. اما بعد از این سخنان فتاح در یک مصاحبه تلویزیونی دیگر حرف خود را پس گرفت و گفت که این افراد و سازمان‌هایی که اسم بردم، استفاده شخصی نداشتند و این خطای بنده بود که آنجا خیلی تیتروار و کوتاه گفتم، چون فرصت باز کردن ‌مسئله نبود و بعضا شاید اطلاعات بنده اصلا ناقص عنوان شد، یا خطای کلام بنده بود یا نتوانستم جانب انصاف را رعایت کنم و غیردقیق عنوان کردم و هم اکنون به طور قاطع عرض می‌کنم که هیچ کدام از این اشخاص و سازمان‌ها انصافا استفاده شخصی از این املاک نداشته‌اند و همکاری‌های لازم را کرده‌اند ولی به ‌مسئله نتیجه نهایی نرسیده بوده است

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=99911

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰