تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
11

تعهد یا تخصص

  • کد خبر : 100460
  • 25 شهریور 1399 - 22:26

  ناصر تبریزی تعهد یا تخصص! طی روز های گذشته در شرایطی که هنوز داغ مرگ محمد حسن نژاد محیط بان نمونه کشور بر سینه دوستداران محیط زیست تازه مانده و غم بی کران مظلومیت عاشقان محیط زیست امانمان را بریده، باز تحفه ای دیگر در بستر سازمان محیط زیست گشوده می شود. سید باقر […]

 

ناصر تبریزی

تعهد یا تخصص!

طی روز های گذشته در شرایطی که هنوز داغ مرگ محمد حسن نژاد محیط بان نمونه کشور بر سینه دوستداران محیط زیست تازه مانده و غم بی کران مظلومیت عاشقان محیط زیست امانمان را بریده، باز تحفه ای دیگر در بستر سازمان محیط زیست گشوده می شود.

سید باقر موسوی ، محقق، عکاس منحصر به فرد حیات وحش و محیط بان معروف خوزستانی که در سالیان اخیر آسیب های مالچ پاشی در مناطق حفاظت شده خوزستان را افشا کرده بود، طی حکمی اخراج می شود.به این بهانه سوالی که چهل سال است خیلی ها را بخود مشغول داشته بار دیگر خود نمایی می کند. براستی مسئولین ما پیرو چه تفکر یا استراتژی، برای اداره سازمان های تحت سیطره بلامنازع خود هستند و ارزش گذاری برای پرسنل زیر مجموعه خود را بر مبنای چه اصولی چیدمان می کنند؟ بر چه مبنایی زاید بودن همکاران زیر مجموعه خود را تشخیص و آنها را اخراج می کنند؟باقر موسوی متعهد بود یا متخصص؟ یافتن پاسخ مناسب به این پرسش شاید ابهام دلایل احتمالی  اقدامات مدیران ما را گشوده و درک آنرا برای مردم آسان تر کند. نگاهی به عملکرد باقر موسوی نشان می دهد که او مردی است بسیار متعهد به کار و عاشق محیط زیست! دلیل آن را می توان با ده ها نمونه باز گویی و اثبات کرد، در این مقال فقط به یک نمونه بسنده می شود.دوم اردیبهشت ۹۶ تسنیم طی یک گزارش مصور و به نقل از شخص باقر موسوی اعلام کرد؛«به اطلاع دوستداران محیط زیست و بویژه دوستداران آهوی فکه می رساند شکارچیان حرفه ای آهو تاکنون برای چندمین مرتبه بنده را به قتل تهدید و  سه مرتبه در زمان های مختلف به طرفم تیراندازی کردند که بار اول بوسیله ساچمه های تفنگشان زخمی شدم، بار دوم با اسلحه جنگی و به منظور تهدید، چندین تیر هوایی رها کردند و بار سوم امشب در حین عزیمت به منطقه و در حالی که سوار بر موتور سیکلت خود بودم به سویم تیراندازی کردند که خوشبختانه تیرشان خطا رفت و جان سالم بدر بردم. …» شایان ذکر است تصاویر ضاربان نیز توسط تسنیم منتشر شده بود.  باید اشاره کرد؛ کسی که عاشقانه در انجام وظایف محیط بانی این چنین ایستادگی می کند قطعا متعهد تلقی می شود.از سویی دیگر اگر بنا باشد که بعنوان یک متخصص محیط زیست در حوزه فعالیت موسوی کنکاش کنیم کاری است بسیار ساده او قطعا یک متخصص و عکاس ماهر پرندگان در ایران محسوب می شود.. فعالیت گسترده وی بعنوان «عکاس محیط زیست» غیر قابل انکار است و آثار منتشر شده از او گواه توانمندی وی در حوزه محیط زیست بشمار می رود. او تنها کسی است که  توانست از «عروس غاز با نام علمی «Branta ruficollis » که در لیست سرخ اتحادیه حفاظت از طبیعت بصورت VU آسیب پذیر در نظر گرفته شده است. بعد از سالها تصویر برداری کرده و خبر خوش حضور این پرنده نادر را در طبیعت ایران منتشر کند. این پرنده پس از دهها سال دوباره در خوزستان مشاهده و برای اولین بار در سطح کشور  توسط باقر موسوی تصویربرداری شد.

با این استدلال گمان می رود که باقر موسوی هم متعهد است و هم بسیار توانمند! آنچه بی جواب می ماند روش مسئولین ما در حوزه محیط زیست است که بدان متکی شده و یک فرد متعهد و متخصص در حوزه محیط زیست را اخراج می کنند. آیا مخالفت های بی بدیل او در سایه پژوهش های گسترده متخصصان و دانشگاهیان در زیان بی حد مالچ پاشی در کویر ایران،مدیران را بر آن داشته تا تصمیم به اخراج موسوی از این حوزه بگیرند. پاسخ قانع کننده کسانی که تصمیم به اخراج یک دلسوز طبیعت گرفته اند، می تواند بسیاری از ابهامات اخراج او را روشن کند.

طرفداران تعهد یا تخصص سالهاست که در مجادله هستند و هر یک دلایل خود را می آورند، اخراج باقر موسوی که فردی لایق متعهد و توانا در حوزه محیط زیست است همه را در حیرت برده است ظاهرا  مدیران ما نه به تعهد توجهی دارند و نه علاقه ای به همکاری با متخصصین از خود نشان می دهند. از نظر برخی از مدیران امروز، همکار خوب، همکار «سر به زیر و گوش به فرمان» تلقی می شود… ظاهرا دوره ارزش گذاری برای تعهد و تخصص سپری شده است.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=100460

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰