تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
9

روز جهانی بهداشت

  • کد خبر : 107924
  • 18 فروردین 1400 - 21:35
روز جهانی بهداشت
با وجود فراگیری ویروسی کشنده در سطح جهان، روز جهانی بهداشت بیشترین تمرکز خود را روی این امر قرار داده است که همه افراد از شرایط زندگی و کار مناسب برای داشتن سلامتی برخوردار باشند. همچنین در این روز، از رهبران جهانی خواسته می‌شود تا نابرابری‌های بهداشتی را کنترل کرده و اطمینان حاصل کنند که همه انسان‌ها در سراسر این کره خاکی، در هر زمان و مکانی به خدمات بهداشتی با کیفیت دسترسی داشته باشند.شعار انتخابی برای روز جهانی ۲۰۲۱، با عنوان" ایجاد جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر برای همه"، انتخاب شده است.دلیل آن هم واضح است؛با وجود پیشرفت های قابل توجه کشور های توسعه یافته در میزان تولید ، نابرابری‌های  و شکاف تسهیلات بهداشتی در جامعه روز بروز عمیق تر می شود. سال گذشته سال مرگباری برای همه ی جهان بوده است.

ناصر تبریزی، جمهوریت -سلامتی یکی از مهمترین دغدغه‌های هر فرد و هر جامعه‌ای محسوب می‌شود. این رویداد برای نخستین بار در سال ۱۹۵۰ گرامی داشته شد و از آن زمان تاکنون به یکی از مسائل بهداشتی روز دنیا تبدیل شده است. روز جهانی بهداشت، دربردارنده مضامینی فراتر از یک روز مناسبتی بوده و به عنوان فرصتی برای تمرکز جهانیان روی جنبه‌های مهم بهداشت جهانی محسوب می‌شود. سازمان بهداشت جهانی طبق روال هر ساله، مهمترین مشکل بهداشتی جهان را بعنوان شعار آن سال انتخاب می کند تا در لوای آن، تلاش جهانی برای فرو نشاندن مشکلات اساسی آن سال متمرکز شود.

شعار روز جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۱

به منظور ایجاد کارزاری جدید برای ایجاد جهانی عادلانه و سالم، فراهم کردن تسهیلات عادلانه تر برای تمام ساکنین کره خاکی ، امنیت غذایی، دسترسی به محیط زندگی، آب‌وهوای تمیز و خدمات بهداشتی، شعار انتخابی برای روز جهانی ۲۰۲۱، با عنوان” ایجاد جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر برای همه”، انتخاب شده است.دلیل آن هم واضح است؛با وجود پیشرفت های قابل توجه کشور های توسعه یافته در میزان تولید ، نابرابری‌های  و شکاف تسهیلات بهداشتی در جامعه روز بروز عمیق تر می شود. سال گذشته سال مرگباری برای همه ی جهان بوده است.

در سال جاری و با وجود فراگیری ویروسی کشنده در سطح جهان، روز جهانی بهداشت بیشترین تمرکز خود را روی این امر قرار داده است که همه افراد از شرایط زندگی و کار مناسب برای داشتن سلامتی برخوردار باشند. همچنین در این روز، از رهبران جهانی خواسته می‌شود تا نابرابری‌های بهداشتی را کنترل کرده و اطمینان حاصل کنند که همه انسان‌ها در سراسر این کره خاکی، در هر زمان و مکانی به خدمات بهداشتی با کیفیت دسترسی داشته باشند. .حقیقت این است که با توجه به شرایط ناگوار فعلی، برای اولین بار در طول ۲۰ سال اخیر، سطح فقر جهانی افزایش یافته است که این امر مانع عظیمی برای پیشرفت در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار محسوب می‌شود. از سویی حدود ۶۰ درصد از ساکنان بعضی از کشورها فاقد پوشش خدمات بهداشتی ضروری هستند، بیش از یک‌ میلیارد انسان در سکونتگاه‌های نامناسب حاشیه شهرها زندگی می‌کنند .فقط پنج ‌میلیون و ۹۰۰ هزار کودک در مناطق آسیا و اقیانوسیه به دلیل اخلال‌های ایجاد شده در روند تحصیلی و همچنین تأثیرات اقتصادی منفی از حق ادامه تحصیل محروم مانده اند. به همین دلیل امسال، در هفتم آوریل ۲۰۲۱ از رهبران جهانی خواسته می‌شود که در سال‌های پیش رو جهانی سالم و برابر برای تمامی ساکنان کره خاکی فراهم آورند.سند جدیدی توسط سازمان بهداشت ‏جهانی در آستانه ورود به سال ۲۰۲۱، منتشر شده است. در مقدمه این سند آمده،  سال ۲۰۲۰ برای سلامت جهانی سال ویرانگری بود. ویروسی که ناشناخته بود، در سراسر جهان شیوع پیدا کرد و به سرعت سیستم‌های بهداشتی کشورها را تهدید و به عنوان یکی از مهم‌ترین قاتلان انسان‌ها شناخته شد.

 

شیوع کرونا و روز جهانی بهداشت

کووید ۱۹ لطمه‌های سنگینی بر پیکره جهان وارد کرده و تأثیر آن بر کشورهایی که پیش از این همه‌گیری جزو جوامع آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شدند، بسیار شدیدتر بوده است. این جوامع بیشتر در معرض بیماری قرار دارند، به خدمات و مراقبت‌های بهداشتی مناسب دسترسی ندارند و در نتیجه در مهار ویروس کرونا با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند. در واقع می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که هرچند در طول سال‌های اخیر بعضی از کشورهای جهان با وجود رشد سریع اقتصادی، زندگی بهتری را تجربه کردند و بسیاری کشورها از این پیشرفت‌ها محروم بوده‌اند، همه‌گیری کووید ۱۹ به شدت دستاوردهای بهداشتی را تحت تأثیرات منفی خود قرار داده است.و به دنبال آن افراد بیشتری به سمت فقر و فقدان امنیت غذایی سوق پیدا کردند و نابرابری‌های جنسیتی، اجتماعی و بهداشتی به شدت افزایش یافته است.موفقیت در تولید واکسن توسط چند کشور توسعه یافته شکاف های موجود در جوامع فقیر و غنی را بیشتر نمایان کرد، علیرغم فشار سارمان بهداشت جهانی در توزیع عادلانه واکسن کووید ۱۹ متاسفانه نشانه هایی از توزیع انحصاری، احتکار آن در برخی کشورها عیان شده که نشانه های انحصار و ناعادلانه بودن آنرا به رخ جهانیان کشیده است.شعار عدالت خواهی برای تمام انسانها در سراسر کره زمین، شعاری مبتنی بر انسانیت و عدالت است.امید اینکه سازمان بهداشت جهانی با اهرم های در دسترس خود، بتواند کشور های تولید کننده واکسن کووید ۱۹را تحت فشار بیشتری قرار دهد تا دیگر افراد کره زمین نیز از حداقل حق سلامتی خود بهره مند شوند.انشاالله

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=107924

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰