تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
9

زندگی جنسی در میانسالی

  • کد خبر : 109962
  • 15 اردیبهشت 1400 - 22:24
زندگی جنسی در میانسالی
هر دو عامل جسمی و روحی می‌توانند در رابطه جنسی افراد مسن تاثیر منفی بگذارد. روش‌های درمانی زیادی وجود دارند که به شما در ارتقای زندگی جنسی کمک می‌کنند.

جمهوریت : زندگی انسان‌ها با گذر زمان تغییر می‌کند؛ از سن و چهره و اندام تا نیاز جنسی لذا هیچ زن و مرد بالای ۵۰ سالی موجود نیست که معتقد باشد زندگی جنسی او نسبت به زمانی که ۲۰ ساله بوده تغییر نکرده است. ممکن است زندگی جنسی فردی بدتر و یا بهتر بشود، اما مطمئن باشید که نیاز جنسی انسان‌ها هیچ گاه متوقف نمی‌شود.

رابطه جنسی یکی از غرایز طبیعی است که خداوند در نهاد همه‌ی انسان‌ها قرار داده است، اما متاسفانه امروزه در بعضی از خانم‌ها دیده می‌شود که سن را ملاک رابطه جنسی می‌دانند و با رسیدن به سنین بالا نمی‌توانند یا لزومی نمی‌بینند که نیاز‌های همسرشان را تأمین کنند و می‌بینیم که آن‌ها با داشتن عروس و داماد با مشکل مواجه شده‌اند که شاید یکی از دلایل اختلاف زوجین در سنین بالا، عدم توجه به نیازهای جنسی و نادیده گرفتن آن می‌باشد. به همین بهانه امروز تصمیم گرفته‌ایم درباره اهمیت نیازجنسی در میانسالی بپردازیم، با ما همراه باشید:

بدن در میانسالی چه تغییراتی می‌کند؟

اغلب تصور می‌کنند که کاهش میل جنسی با بالا رفتن سن طبیعی است این درحالی است که حقیقت چیز دیگری می‌گوید. درست است که تغییرات هورمونی در میان سالی غیر قابل اجتناب است، اما بر اساس تحقیقات علمی رابطه جنسی در سنین بالا بهتر می‌شود.

آقایان هم مانند خانم‌ها در سنین بالای ۵۰ سالگی به بعد دچار یائسگی می‌شوند و در این دوران میل جنسی مرد کم می‌شود، اما میزان میل جنسی در زنان زودتر از مرد‌ها کاهش می‌یابد. یائسگی با خود علائم دیگری را به همراه می‌آورد و باعث کاهش تستوسترون و استروژن می‌شود و میل جنسی تنها کاهش می‌یابد و از بین نمی‌رود که با استفاده از راه حل‌هایی می‌توان جلوی تاثیرات هورمونی بر عدم تمایل به برقراری رابطه‌ی جنسی را از بین برد.

عوامل تاثیرگذار بر زندگی جنسی در میانسالی

جامعه معمولاً اهمیت بسیار زیادی برای جوانان قائل است و به همین دلیل خود به خود این تصور غلط که افراد مسن علاقه‌ای به برقراری رابطه جنسی ندارند، بوجود می‌آید. مردم هم که به طور طبیعی عادت دارند هر چیزی را که جامعه به خوردشان می‌دهد، بپذیرند، به همین دلیل در میانسالی از برقراری رابطه جنسی دست می‌کشند.

همان طور که بدن انسان با افزایش سن تغییر می‌کند، تمایل جنسی فرد نیز تغییر می‌کند. این تغییرات فیزیکی معمولا در هر دو جنس مرد و زن به صورت کاهش سطح هورمون‌ها و همچنین تغییر در گردش خون و سیستم عصبی است.

این تغییرات معمولا منجر به بروز مشکلات جنسی از جمله اختلال در نعوظ در مردان و خشکی واژن در زنان می‌شود. در حال حاضر برای این مشکلات جنسی و یا مشکلات جنسی مشابه درمان‌های متعددی وجود دارد.

شواهد نشان داده است که گاهی اوقات افزایش سن با کاهش اعتماد به نفس در روابط جنسی همراه است. تقریبا تمام افراد، تغییراتی از این دست را تجربه می‌کنند. اما این قضیه در اغلب افراد مسن پایانی برای زندگی جنسی آن‌ها نخواهد بود.

هر دو عامل جسمی و روحی می‌توانند در رابطه جنسی افراد مسن تاثیر منفی بگذارد. روش‌های درمانی زیادی وجود دارند که به شما در ارتقای زندگی جنسی کمک می‌کنند.

آیا بی‌میلی به رابطه جنسی در سنین بالا طبیعی است؟

خیر این مسئله طبیعی نیست؛ اصلاً نمی‌توان سنی را عنوان کرد که درآن برقراری رابطه جنسی به طور کامل از بین برود. رابطه جنسی سن و سال نمی‌شناسد و ممکن است فردی حتی در ۶۰ سالگی هم تمایل به برقراری رابطه جنسی داشته باشد و نکته‌ی جالب اینکه براساس تحقیقات، بیشتر خانم‌ها در سنین ۵۰ سال به بالا از رابطه‌ی جنسی رضایت بیشتری دارند و اکثر آن‌ها بر خلاف آنکه در سنین جوانی به سختی به ارگاسم می‌رسیدند در این سن ارگاسم‌های لذت بخشی را تجربه می‌کنند چرا که با بالا رفتن سن نگرانی‌هایی مثل داشتن فرزند کوچک که نیاز به مراقبت داشته باشد از بین می‌رود و از طرفی هر چه سن خانم به سن یائسگی نزدیک‌تر می‌شود احتمال بارداری کمتر می‌شود لذا از لحاظ روانی، چون ترس از بارداری موجود نیست و ذهن دغدغه‌ی مسئله‌ی خاصی را ندارد تمام تمرکز فرد صرف لذت جنسی می‌شود و بهتر به ارگاسم می‌رسد.

دلایل کاهش میل جنسی در میانسالی

دلایل زیادی وجود دارد که فعالیت جنسی را در میانسالی محدود می‌کند، اما خیلی از مشکلات با دخالت مناسب قابل حل می‌باشد. در مورد مردان بزرگ شدن پروستات می‌تواند دلیلی برای دشواری در انزال باشد. در مورد خانم‌ها فقدان استروژن بعد از دوران یائسگی می‌تواند سبب نازک شدن دیواره واژن شود، خاصیت ارتجاعی آن را کاهش داده و لوبریکاسیون نامناسبی صورت گیرد. خانم‌ها دچار کاهش لیبیدو (تمایل جنسی) می‌شوند، زیرا نزدیکی برای آنان دردناک می‌گردد.

برخی دارو‌ها که برای درمان افسردگی یا درمان فشار خون بالا به کار می‌رود می‌تواند میل جنسی را کم کند و در مردان فرایند نعوظ را با مشکل رو به رو می‌کند. چاقی، سیگار کشیدن و آسیب عصبی ناشی از دیابت، ام اس و یا بیماری پارکینسون نیز می‌تواند فعالیت جنسی را کاهش دهد.

علاوه بر درمان‌های دارویی تغییراتی در شیوه زندگی می‌تواند به داشتن فعالیت جنسی و افزایش تمایلات جنسی کمک کند. ورزش کردن می‌تواند با بهبود جریان خون و تقویت قلب به فعالیت جنسی و افزایش تمایلات جنسی کمک کند. عدم استعمال دخانیات و کاهش مصرف نوشیدنی‌های الکلی نیز بر افزایش تمایلات جنسی موثر است. کنترل وزن و داشتن رژیم غذایی سالم نیز با حفظ سلامت قلب و پیشگیری از دیابت می‌تواند کمک کننده باشد.

فواید رابطه جنسی در میانسالی

بهبود سلامت ذهنی و جسمی: رابطه جنسی چربی‌ها را می‌سوزاند و موجب ترشح هورمون اندورفین توسط مغز می‌گردد و به طور شگفت‌آوری اضطراب را کاهش می‌دهد.

امید به زندگی را افزایش می‌دهد: علاوه بر بهبود سلامت فردی، رابطه جنسی می‌تواند به طول عمر نیز بیفزاید.

بهبود روابط بین زوج‌ها: رابطه جنسی موجب نزدیکی و ایجاد رابطه عمیق بین زن و مرد خواهد شد.

ایجاد پناهگاه: رابطه جنسی این شانس را به شما می‌دهد که خشم و هیاهوی موجود در اطراف فرار کنید و در یک محیط آرام جای بگیرید.

تکنیک‌های تقویت رابطه جنسی سالمندان

با افزایش سن تعداد دفعات نزدیکی جنسی کاهش میابد و شاهد کاهش میل جنسی زنان سالمند و همچنین کاهش میل جنسی در مردان سالمند هستیم. آمار نشان می‌دهد که تنها ۴۰ درصد از خانم‌ها و آقایانی که در سن ۸۰-۶۵ قرار دارند از نظر جنسی فعال هستند و خانم‌هایی که در ۷۰ سالگی هستند در مقایسه با آن‌هایی که در ۴۰ سالگی هستند، بیشتر از روابط جنسی خود راضی‌اند و این خیلی تعجب آور است. در ادامه چند تکنیک برای تقویت رابطه جنسی درمیانسالی آورده شده است:

صحبت کردن و برقراری ارتباط با شریک زندگی‌تان

بدن و احساسات شما در دوران پیری تغییر می‌کند و ممکن است از صحبت کردن علنی درباره رابطه جنسی، خجالت بکشید، اما صحبت کردن درباره رابطه جنسی سالمندان و نیازهایشان، بهترین راه برای برقراری رابطه عاشقانه است. بهتر است در دوران پیری با صحبت کردن راجع به رابطه جنسی، احساس نزدیکی بینتان را بیشتر کنید تا رابطه جنسی شما، صمیمیت و لذت بیشتری داشته باشد.

بر معاشقه و لمس عاشقانه، تمرکز کنید

معاشقه اساس عاشقانه و لذت بخش بودن رابطه جنسی سالمندان است. حتی اگر شما به دلیل معلولیت‌های جسمانی که دارید، قادر به برقراری رابطه جنسی نیستید، می‌توانید با بوسیدن و معاشقه، احساس نزدیکی بینتان را تقویت کنید. در واقع با افزایش سن، تغییرات طبیعی در افراد به وجود می‌آید، اما سالمندان باید راه‌های جدیدی را برای لذت بردن از تماس جنسی و صمیمیت پیدا کنند. اگر چه رابطه جنسی سالمندان اغلب کم‌تر از رده‌های سنی دیگر است، اما باید با معاشقه طولانی، نزدیکی و عشق بینشان را حفظ کنند.

خودتان را کشف کنید

به خاطر تغییرات جسمی که با افزایش سن در سالمندان رخ می‌دهد، باید نیاز‌های خود را در رابطه جنسی بازیابی کنند و متوجه شوند که چه چیزی برای آن‌ها به طور مؤثر کار می‌کند (برای به ارگاسم رسیدن، به چه چیزی نیاز دارند؟). رابطه جنسی سالمندان باید با شیوه‌های مختلف و استفاده از عشق‌بازی و بازیگوشی‌های خاصی، انجام شود تا افراد با آزمایش روش‌های مختلف، بهترین روش برای داشتن رابطه جنسی عاشقانه را دریابند.

در رابطه جنسی از چیزی خجالت نکشید و اگر در دوران پیری نمی‌توانید مانند جوانی‌تان، فعال و قدرتمند باشید و یا حتی اگر دچار اختلال نعوظ شده‌اید، سعی کنید با برقراری رابطه جنسی مکرر و تلاش زیاد، رابطه جنسی خود را تقویت کنید.

مراجعه به پزشک برای بهبود رابطه جنسی سالمندان

از دست دادن میل جنسی در سالمندان، موضوعی بسیار رایج است که ممکن است به خاطر استفاده از دارو‌ها (برخی دارو‌ها بر میزان میل جنسی و توانایی ارگاسم تأثیر می‌گذارند) و یا بیماری‌ها مختلف (مانند بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت، مشکلات هورمونی، افسردگی و اضطراب) به وجود آید. کاهش میل جنسی در سالمندان تا حدودی طبیعی است، اما اگر میل جنسی شما به طور چشمگیری کم شده است، بهتر است با مراجعه به پزشک مشکل خود را برطرف کنید. دارو‌های مختلفی برای افزایش میل جنسی و تقویت رابطه جنسی سالمندان در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد که بهتر است با مراجعه به پزشک و مشورت با او، از آن‌ها استفاده کنند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=109962

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰