تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
7

معرفی یک روزنامه نگار در حوزه اینفو گرافیک، گرافیک و کرونا

  • کد خبر : 110195
  • 18 اردیبهشت 1400 - 23:26
معرفی یک روزنامه نگار  در حوزه اینفو گرافیک، گرافیک و کرونا
بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار همدرد باشیم و مسئولانه تر رفتار کنیم! دکتر مریم_سلیمی @graphicnews

جمهوریت – ناصر تبریزی –دکتر مریم سلیمی از معدود بانوان تحصیل کرده جوان ما در رشته روزنامه نگاری است وی رساله دکترای خود را با موضوع پایان نامه در حوزه دیتاژورنالیسم  کسب کرده است.کارشناسی ارشد خود را  با موضوع پایان نامه در حوزه گرافیک خبری و نیوزگرافیک به پایان رسانده است. وی با وجود  سن کم دارای ۲۴ سال سابقه همکاری مطبوعاتی با اغلب روزنامه های معتبر ،خبرگزاری های مهم کشور را در کارنامه خود دارد.و همزمان و بطور موازی بعنوان کارشناس خبره روابط عمومی ۲۲ سال فعالیت کرده است.

وی در کارنامه خود بعنوان مولف، کتابهای «سواد خبری»، «گرافیک خبری و اطلاع رسان» ، «تفکر و سواد رسانه ای» (پایه دهم و یازدهم آموزش و پرورش) و از مترجمان کتاب «گرافیک اطلاع رسان ۲»  نوشته دکتر آلبرتو کایرو و مولف کتاب «سواد بصری» (در دست انتشار) آثار معتبری دارد.

سلیمی در حوزه مقاله نیز بسیار فعال بوده و مقالات وی  در کتابهای  «روابط عمومی در عصر هوشمند»، «سناریونویسی در مدیریت روابط عمومی» و Data Journalism in the Global South منتشر شده است.

گفتنی است دکتر سلیمی بعنوان داور مسابقه های جشنواره­ های مختلف اعم از اینفوگرافیک: «کتاب و رسانه»،  چهاردهمین و پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات، «خبر و رسانه و آب و تالاب»، «رسم سرخ» (بنیاد شهید)، «تاریخ نگاشت» (موسسه تاریخ معاصر)، «اطلاع نگاشت» (پژوهشکده آمار)، جشنواره مطبوعات کرمان، جشنواره «رسانه و نیرو» (وزارت نیرو)، جشنواره تیتر ۱۱، جشنواره های دانشجویی، هنر واره «انقلاب اسلامی روایت ایرانی» (حوزه هنری اردبیل)، جشنواره «فراتر» (برگزار کننده معاونت اجتماعی پلیس راهور) و…فعالیت نموده است.

این استاد جوان دانشگاه، یکی از فعالان حوزه تدریس در دانشگاه های کشور نیز محسوب می شود. وی مدرس دانشگاه سوره (دانشکده های هنر و ارتباطات) و دانشگاه آزاد اسلامی اعم از واحد تهران مرکزی، واحد الکترونیک و واحد یادگار واحدهای مربوط به حوزه ارتباطات، ارتباطات تصویری و روابط عمومی  تدریس کرده است. نام سلیمی در پایان نامه ها ی مختلف  بعنوان راهنما، مشاور و داور پایان نامه­ های مختلف (در دانشگاه­ های سوره، واحد الکترونیک دانشگاه آزاد، کمال الملک و…) با موضوعاتی همچون اینفوگرافیک، رسانه های اجتماعی، رسانه های جمعی، ارتباطات تصویری و…بچشم می خورد.

سلیمی با برگزاری بیش از  ۱۰۰ دوره در سراسر کشور، از جمله برگزاری دوره اینفوگرافیک ویژه بانوان خبرنگار افغانستان و کارگاههای اینفوگرافیک و نیوزگرافیک در چند دوره نمایشگاه مطبوعات و  تجربه برگزاری دوره آموزشی در سازمانها و دانشگاههای مختلف (همکاری آموزشی با بیش از ۵۰ سازمان، دانشگاه، رسانه و…) یکی از رکورد داران اساتید کشور به حساب می آید.

وی در حوزه پژوهش نیز دست بالایی دارد از این نظر می توان به «حوزه های پژوهشی«اینفوگرافیک و نیوزگرافیک، دیتاژورنالیسم، بازی ها اشاره نمود.حاصل این پژوهش ها، چاپ مقالاتی در  حوزه، بازیهای جدی و خبری، سوادهای رسانه­ای، خبری، بصری و داده ای، آینده پژوهی حوزه های ارتباطی، رسانه ای و بصری» اشاره نمود. در این مدت سلیمی موفق به انتشار بیش از ۱۰۰ مقاله، یادداشت و گفت وگو در حوزه­ های اینفوگرافیک و نیوزگرافیک، دیتاژورنالیسم، بازی، رسانه و ارتباطات  شده است.در این میان وی موفق به چاپ  مقالاتی در کتاب بین المللی در حوزه های مذکور (در آلمان، مالزی، ژاپن و استرالیا) شده است. وی موفق به انتشار ۴ مقاله در مجلات علمی – پژوهشی با سر فصل های «بررسی وضعیت دیتاژورنالیسم در رسانه های جهان؛ مطالعه موردی دیتاژورنالیسم در گاردین انگلستان» ( منتشر شده در فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات) «جایگاه دیتا ژورنالیسم در روزنامه‌نگاری امروز جهان؛ بررسی آرا و دیدگاه‌های روزنامه‌نگاران و متخصصان» (در فصلنامه مطالعات رسانه نوین)، «تحول وسایل ارتباطی در سالهای ۲۰۱۰ – ۲۰۱۱ و آینده نگری آن (با تأکید بر دیدگاه استادان ارتباطات، در مجله جهانی رسانه) «بازی خبری و جنگ نرم»(در فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی) و … شده است.این فعال رسانه ای همچنین دارای ۴ مقاله منتشر شده در مجلات علمی – ترویجی با موضوعات «کاربرد و مزایای آموزشی و ارتباطی گرافیک نوول و کمیک ژورنالیسم، عوامل مؤثر در کاربرد گرافیک خبری در رسانه‌ها ی برخط ، عینک گوگل ، فرصتها، تهدیدها  و راهکارها، اخبار جعلی و مهارت های مقابله با آن در فصلنامه رسانه»  را در کارنامه خود دارد.

از دیگر فعالیت های دکتر سلیمی سخنرانی در کنفرانس ها و همایشهای مختلف روابط عمومی است . سخنرانی در «سیزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک؛ با مقاله ای با عنوان ضرورت سواد داده ای و بصری در روابط عمومی شبکه ای جدید، در دوازدهمین همایش؛ اینترنت اشیا در روابط عمومی با نگاه آینده،  در یازدهمین همایش؛ اشتراک گذاری در روابط عمومی با نگاه آینده،در دهمین همایش؛ نقش گرافیک اطلاع رسان و خبری در روابط عمومی الکترونیک، در هشت مین همایش؛ استفاده از توانمندیهای عینک گوگل در روابط عمومی و بازاریابی، در هفتمین همایش؛ کاربرد گرافیک خبری و اطلاع رسان در حوزه روابط عمومی شبکه بانکی –  در دومین کنفرانس روابط عمومی و صنعت؛ نقش بازیهای جدی در مدیریت افکار عمومی و ….ده ها مورد دیگر اشاره نمود.

صحبت از دکتر مریم سلیمی و آمار موفقیت های او در حوزه های مختلف علوم ارتباطات پایانی ندارد،  به بهانه طراحی چندین اینفوگرافی متفاوت در زمینه کرونا، ما را بر آن داشت تا از این بانوی فرهیخته یادی کرده باشم.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=110195

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰