تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
9

کاهش فرزندآوری ایرانیان در چهار سال اخیر

  • کد خبر : 111361
  • 28 اردیبهشت 1400 - 12:29
کاهش فرزندآوری ایرانیان در چهار سال اخیر
در حال حاضر، به طور متوسط حدود ۴ سال پس از ازدواج اولین فرزند زوجین به دنیا می‌آید. همین عدد برای فاصله بین فرزند اول و دوم حدود ۵ سال است. این در حالی است که متوسط سن ازدواج هم افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت روند کاهشی زاد و ولد در کشور و عوامل موثر در آن را تشریح کرد.

دکتر سید حامد برکاتی گفت :

* تمام استانهای کشور و حتی تمام شهرستان‌های هر استان یک رویه جمعیتی ندارند به عنوان مثال استان گیلان کم‌ترین زاد و ولد کشور و بالاترین میانگین سنی را دارد و در نقطه مقابل در استان خراسان جنوبی با جمعیت جوان و زاد و ولد بیشتر و تعداد کمتر سالمند قرار دارد(که البته در این استان مثل کلیه استان‌های کشور با روند کاهشی زاد و ولدها مواجه هستیم).

* (درباره وضعیت فعلی رشد جمعیت در کشور): وضعیت جمعیت در چندسال گذشته کاهشی بوده است. در ۴ سال اخیر روند زاد و لد در کشور حدود ۲۵ درصد کاهش داشته است

* اوج سنین باروری در کشور ما و بر اساس آمارهای رسمی مرکز آمار ایران در سنین ۲۰ تا ۳۵ سالگی بانوان است، هرچند که حدود ۱۷ درصد موالید کشور در خانم‌های بالای ۳۵ سال است. اما به هر حال اوج باروری خانم‌های کشور و بیشترین میزان فرزندآوری در بین ۲۰ تا ۳۵ سالگی بانوان کشور است. در کنار این موضوع شرایط فرهنگی اجتماعی و عوامل اقتصادی نیز از تاثیر برخوردار بوده است.

* در حال حاضر، به طور متوسط حدود ۴ سال پس از ازدواج اولین فرزند زوجین به دنیا می‌آید. همین عدد برای فاصله بین فرزند اول و دوم حدود ۵ سال است. این در حالی است که متوسط سن ازدواج هم افزایش یافته است.

آب انار برای زردی نوزاد

* موتور مولد جمعیت، بانوان هستند. در حال حاضر حدود ۲۳ میلیون خانم در سن باروری داریم. یک میلیون و ۱۲۰ هزار تولد در سال ۹۹ با ۲۳ میلیون خانم بارور است؛ در حالی که عدد ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تولد در سالهای ابتدایی دهه ۶۰ با ۱۰.۵ میلیون خانم در سن باروری صورت می‌گرفت؛ با یک حساب سرانگشتی میزان باروری به ازای خانم‌ها نزدیک یک چهارم کاهش پیدا کرده است و روند این موضوع بسیار نگران کننده است؛ بخصوص که ما از سطح جایگزینی هم پایین‌تر هستیم.

* سطح جایگزینی هم بر اساس توافق بین المللی ۲.۱ است برای اینکه جمعیت باید جایگزین شود و به ازای هر دو فردی که در سن باروری هستند (یک خانم و یک آقا) باید ۲ نفر جایگزینشان شود. آن یک دهم نیز برای جمعیتی است که ممکن است در طول زمان از دست بدهیم؛ اما به طور کلی باید به ازای هر خانم در سن باروری حداقل ۲.۱ کودک متولد شود که جمعیت جایگزین شود. این عدد به ازای خانم های متاهل حدود ۳ فرزند است که در حال حاضر این وضعیت را نداریم و چنانکه گفته شد، مادران ایرانی در حال حاضر حدود ۲ فرزند دارند. این در حالی است که در گذشته جایگزینی جمعیت، محقق می‌شد. عدد باروری در سال ۱۳۶۰ حدود ۶.۸ بوده است و اکنون به عدد ۱.۷ رسیده‌ایم.

* (درباره سقط جنین در کشور): در سال‌های اخیر سالانه در کل کشور حدودا ۱۲ هزار درخواست سقط ارائه می‌شود که به طور متوسط کمتر از حدود ۸ تا ۹ هزار سقط با مجوز سقط قانونی صادر شده است. در مورد سقط غیر قانونی باید بدانیم که چنین اقدامی به لحاظ فرهنگی و دینی درست نیست. در شرع مقدس این عمل در هر سنی پس از لقاح حرام دانسته شده است. به ویژه آنکه پس از ماه چهارم که روح در جنین دمیده می‌شود، سقط هم مانند از بین بردن یک زندگی و انسان کامل و قتل است.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=111361

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰