تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
6

اثر برکناری همتی بر قیمت دلار

  • کد خبر : 112518
  • 08 خرداد 1400 - 21:31
اثر برکناری همتی بر قیمت دلار
برکناری همتی و پس از آن کاهش نرخ ارز باعث می شود حسن روحانی بهانه ای برای توجیه وضع موجود داشته باشد و همتی به عنوان مقصر اصلی آنچه در 3 سال گذشته روی داد، معرفی می شود. گزاره ای که چندان هم با واقعیت فاصله ندارد و متهم ردیف اول نابودی اقتصادی کشور در 3 سال اخیر را باید شخص رئیس کل بانک مرکزی و همفکرانش در سایر لایه های مدیریتی دانست.

جمهوریت : ظاهرا برکناری عبدالناصر جدی شده است و باید دید چه آثاری بر قیمت دلار در بازار خواهد داشت.

محافل رسانه ای و سیاسی نزدیک به عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی از برکناری فوری وی به دستور حسن روحانی خبر می دهند. به طوری که سایت اقتصادآنلاین که مواضعی نزدیک به همتی دارد؛ دلیل این تصمیم را مقاومت رئیس کل بانک مرکزی در برابر ارزپاشی گسترده عنوان کرده و کاهش تصنعتی قیمت دلار متعاقب آنرا برای تولید ملی خطرناک دانسته است.

در اینکه سرکوب ارزی غلط است تردیدی وجود ندارد، اما همتی با بی ثبات سازی بازار ارز در ۳ سال گذشته ولع عجیبی برای نوسانی کردن بازار ارز از خود نشان داده است که با منطق اقتصادی قابل توضیح نیست. چه اتفاقی در اقتصاد ایران روی داده است که دلار باید بارها بین ۸ هزار تومان تا ۳۳ هزار تومان بالا و پایین شود؟

اینکه رئیس کل بانک مرکزی تا آخرین روزهای پایانی دولت اعتدال قصد ندارد به بازار ارز ثبات ببخشد(در هر نرخ برابری ارزی که محاسبه کرده است) عجیب است و نمی توان درک کرد که چه منافعی نصیب بانک مرکزی و یا شخص همتی به عنوان نامزد ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از نوسانات مکرر ارزی خواهد شد.

پس از رسیدن دلار به حدود ۲۰ هزار تومان در ۲ هفته پیش، شاهد افزایش مجدد قیمت و نزدیک شدن آن به ۲۴ هزار تومان هستیم، اگرچه دلار نیمایی در کانال ۲۰ هزار تومان هم به سختی خریدار پیدا می کند و بسیاری از واردکنندگان با دلار بالای ۲۰ هزار تومان انگیزه ای برای واردات ندارند، رئیس کل حتی در ۶۰ روز پایانی حضور دولت هم قصد ندارد یک دوره ثبات دو ماهه از خود به یادگار بگذارد.

نتیجه برکناری همتی و پس از آن کاهش قیمت ارز، باعث می شود تا رقابت های انتخاباتی برای همتی به سرعت به پایان برسد و این چهره متنفذ در حزب کارگزاران سازندگی را از میدان به در کند. آیا حزب کارگزاران به این سرعت از نیروی قدیمی خود دست خواهد کشید؟ این سوالی است که باتوجه به قدرت همتی که توانسته در ۳ سال گذشته هر کاری دوست داشته با اقتصاد ایران کرده است، به راحتی قابل جواب دادن نیست و یک تناقض ایجاد می کند. مگر اینکه حسن روحانی از خیر انتخابات گذشته باشد و تنها به فکر ویترین آرایی در ماههای پایانی دولت باشد.

همتی از طرف قوه قضائیه و مقننه هم به دلیل مسدود کردن ورود کالا به کشور تحت تعقیب کارشناسی است و سیاست وی در جلوگیری از واردات کالا به کشور را کارشناسان به خودتحریمی تعبیر می کنند.

مرور سیاست های رئیس کل بانک مرکزی نشان دهنده اغتشاش در تصمیم گیری و یا موضوعی مهم و فراتر از بحث هایی است که در فضای عام سیاسی کشور مورد توجه قرار گرفته است، اما هنوز کسی از ذات این تصمیم های عجیب رئیس کل خبر نیافته و تحلیلی منسجم ارائه نکرده است.

به هر روی، برکناری همتی و پس از آن کاهش نرخ ارز باعث می شود حسن روحانی بهانه ای برای توجیه وضع موجود داشته باشد و همتی به عنوان مقصر اصلی آنچه در ۳ سال گذشته روی داد، معرفی می شود. گزاره ای که چندان هم با واقعیت فاصله ندارد و متهم ردیف اول نابودی اقتصادی کشور در ۳ سال اخیر را باید شخص رئیس کل بانک مرکزی و همفکرانش در سایر لایه های مدیریتی دانست.

پایان/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=112518

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰