تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
15

بهره‌برداری سیاسی از دختر سردار سلیمانی

  • کد خبر : 114342
  • 22 خرداد 1400 - 14:31
بهره‌برداری سیاسی از دختر سردار سلیمانی

جمهوریت : این بهشت کجا و آن بهشت کجا! این بهشت خیابانی است در پایتخت با صندلی‌های شهرداری و شورای شهر که معمولا سکوی پرش‌های بزرگ هم هست؛ دست کم تا به حال دو رئیس قوه از آن به سوی پاستور و بهارستان پریده‌اند. آن یکی اما وعده الهی است برای صالحین و متقین و […]

جمهوریت : این بهشت کجا و آن بهشت کجا! این بهشت خیابانی است در پایتخت با صندلی‌های شهرداری و شورای شهر که معمولا سکوی پرش‌های بزرگ هم هست؛ دست کم تا به حال دو رئیس قوه از آن به سوی پاستور و بهارستان پریده‌اند. آن یکی اما وعده الهی است برای صالحین و متقین و با استناد به همین تفاوتِ از زمین تا آسمان است که جبهه اصولگرایی و خانواده سردار شهید قاسم سلیمانی دو روز است که بر سر یک کاندیدای متفاوت دچار اختلاف شده‌اند.

انتخابات شورای شهر گرچه همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری پیش می‌رود اما نتیجه‌اش برای اصولگرایان شاید به اندازه انتخابات ریاست جمهوری روشن نباشد. شورای شهر تهران، ری و تجریش مجموعا ۲۱ کرسی دارد که حدود دو هزار و ۳۰۰ نفر برای کسب این ۲۱ کرسی کاندیدا شده‌اند.

اصلاح‌طلبان که اینک سکان شهر را در دست دارند، برای ورود دوباره به بهشت هنوز لیستی ارائه نکرده‌اند. جبهه اصلاح‌طلبان دیروز اعلام کرد که لیست کاندیداهای خود را طی روزهای آینده اعلام خواهد کرد. در اردوگاه اصولگرایان اما لیست‌ها یکی یکی می‌آیند. شوک دو روز پیش اما مربوط به لیست «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» بود.

این لیست قرار بود ابتدای هفته گذشته منتشر شود، اما منتشر نشد و موکول شد به آخر هفته. این تعلل اما مقدمه یک شوک برای اصولگرایان بود؛ شوک ورود دختر سرداری که هیچ کس انتظار نداشت اسم و رسمش را زمانی در صحنه سیاست ببیند.

دو ماه پیش وقتی فایل صوتی ظریف منتشر شد و فحوای کلامش در آن، این بود که دیپلماسی همواره در خدمت میدان بوده است؛ بسیاری سردار قاسم سلیمانی را مصداق بارز میدانی عنوان کردند که هرگز تن و روح خود را به سیاست آلوده نکرده است.

دو خواهر؛ یکی کاندیدا، دیگری شرمنده

حالا اما نام دختر او، نرجس سلیمانی، بیستمین نام در لیست ۲۱ نفره شورای ائتلاف است. همین نام کافی بود تا تقابلی سنگین میان موافقان و مخالفان شکل بگیرد؛ تقابلی که به درون خانواده سردار نیز کشیده شد. فاطمه سلیمانی، دختر سردار سلیمانی در توئیتی که با «صفحه‌ام رنگ خون است» آغاز شد، نوشت: «بابا جانم ما شرمنده شماییم. شما همیشه به ما یاد دادید که هیچ وقت دنبال صندلی نباشیم چون صندلی خودت میدان جنگ بود.»

او ادامه داد: «هر کس در این راه وارد شود نه فقط شرمنده شما بلکه به گفته خودتان شرمنده و مغضوب نبی مکرم اسلام و شهدای این راه خواهد شد.» این عبارات مشخصا اشاراتی بودند به کاندیداتوری خواهر در انتخابات شورای شهر.

در واکنش به توئیت او عباس صالحی، وزیر ارشاد نوشت: «چقدر از این پست دلشادم. بگذارید یک سرباز برای این ملت بماند.»

دختر سردار به محض اعلام لیست ۲۱ نفره شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، با سیل خواهش و تمناها برای کناره‌گیری از این کاندیداتوری مواجه شده است. علی‌اکبر رائفی‌پور، اصولگرای سرشناس یکی از همان‌هاست که از نرجس سلیمانی خواست هر چه سریعتر خبر کناره‌گیری‌اش را به اطلاع مردم برساند.

وحید اشتری، فعال رسانه‌ای اصولگرای دیگری هم در واکنش نوشت: «اصولگرا و اصلاح‌طلب این همه خانواده شهید از دفاع مقدس تا هسته‌ای تا مدافع حرم را سخنران میتینگ‌های سیاسی و پوستربازی‌های انتخاباتی کردند. همه را مثل کیک تولد قاچ کردند و خرج دعواهای جناحی و انتخاباتی کردند. خواهش کردیم فقط با حاج قاسم این کار را نکنند که آن هم نشد.»

مهدی نصیری، سردبیر سابق کیهان هم در واکنش به حضور دختر سردار سلیمانی در لیست انتخاباتی شورای ائتلاف نوشت که «به نظرم حضور در چنین انتخاباتی با چنین مهندسی غیرملی و البته غیرشرعی، برای فرزند شهید سلیمانی اگر قرار است چهره‌ای ملی و فراجناحی بماند، زیبنده نیست.»

پشت‌ پرده این انتخاب!

در مقابل اما طیف دیگری هم هستند که از حقوق شهروندی و حق نرجس سلیمانی برای کاندیداتوری به عنوان یک شهروند حرف می‌زنند. این دسته تاکید می‌کنند که منع کردن او از کاندیداتوری متعصبانه و ناعادلانه است. عبدالرضا داوری با همین رویکرد نوشت که اصل و نسب مهم است و به همین دلیل او به نرجس سلیمانی رأی می‌دهد.

توئیت برادر سردار سلیمانی اما اشاره به پشت‌پرده‌هایی دارد که فراتر از حقوق شهروندی هستند و بیشتر طعنه به سوء استفاده‌های سیاسی می‌زنند.

بسیاری سردار قاسم سلیمانی را مصداق بارز میدانی عنوان کردند که هرگز تن و روح خود را به سیاست آلوده نکرده است. حالا اما نام دختر او، نرجس سلیمانی، بیستمین نام در لیست ۲۱ نفره شورای ائتلاف است



سهراب سلیمانی، برادر سردار قاسم سلیمانی
نیز یکی دیگر از اعضای خانواده وی بود که در واکنش به عضو بیستم لیست شورای ائتلاف نوشت: «عزیر برادر این کار را با روح مطهرت کسانی کردند که خود را برادر شما می‌پنداشتند ولی غافل از اینکه شما با خدا معامله کردی و عزیز مردمت شدی. انشاالله خداوند حافظ آبرویت خواهد بود. برادر شهید و غریب از روح بلند و مطهرت عذر می‌خواهم تلاش کردم اما موفق نشدم.

جوانتر از آنکه رزومه‌ای داشته باشد

در کنار تمام اینها، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به شخص نرجس سلیمانی و سوابق ناشناخته او پرداخته‌اند. عکس او در لیست شورای ائتلاف تصویر دختر بسیار جوانی است. از سوابق و تحصیلات و رزومه کاری او نیز مدارکی در دست نیست. همین موضوع باعث شده تا کاندیداتوری او از وجه دیگری مورد انتقاد قرار گیرد.

کاربری در توئیتر نوشت: «رزومه کاری نرجس سلیمانی این است که از بدو تولد تاکنون دختر قاسم سلیمانی بوده است!» آنها نیز با اشاره به همین رزومه‌ی نداشته، اشاره می‌کنند که نرجس سلیمانی صرفا برای سوء استفاده سیاسی در این لیست جای داده شده است.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=114342

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰