تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
12

تحقق وعده دیوان محاسبات کشور

  • کد خبر : 117639
  • 15 تیر 1400 - 16:03
تحقق وعده دیوان محاسبات کشور
اولین گزارش نظارت مستمر ۲ ماهه بر اجرای بودجه سال ۱۴۰۰ منتشر شد

جمهوریت : روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور اعلام کرد: براساس وعده ارائه شده مبنی بر ارائه گزارش‌های ۲ ماهه از نظارت مستمر بر اجرای بودجه سال ۱۴۰۰ در فاصله ۴۵ روز پس از اجرا، نخستین گزارش منتهی به اردیبهشت ماه در ۱۵ تیرماه رسما منتشر شد.

این گزارش که تمامی دستگاه‌های ملی و استانی مشمول رسیدگی دیوان محاسبات، منطبق بر قانون، را در برگرفته است، با همکاری قابل تقدیر خزانه داری کل کشور براساس شفافیت و انضباط مالی در بودجه بخش عمومی و جهت اثربخشی بودجه به نفع اقتصاد و معیشت مردم، مورد پیگیری دقیق قرار گرفته است.

براساس یافته‌های به دست آمده، از مجموعه ۱۱۶ تبصره، بند و جزء از احکام بودجه سال جاری، تا پایان اردیبهشت‌ماه فقط ۱۳ حکم ( معادل ۱۱ درصد) در موعد مقرر به صورت کامل اجرا شده است و ۴۵ حکم (معادل ۳۹ درصد) ناقص اجرا شده و ۵۸ حکم (معادل ۵۰ درصد) کلا اجرا نشده است. همچنین، طبق قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور، قرار بود تا پایان اردیبهشت ماه ۱۰ آئین نامه و دستورالعمل به تصویب برسد که به هیچکدام از آنها در موعد مقرر عمل نشده است.

بخش دیگری از گزارش دیوان محاسبات نشان می‌دهد طی ۲ ماه ابتدایی سال جاری، ۲۷ درصد منابع بودجه‌ای محقق شده که در مقابل ۴۴ درصد مصارف، حکایت از کسری بودجه در ابتدای سال می‌دهد و عدم تغییر در تحقق منابع و ادامه‌ی این رویه، به کسری بودجه شدید در پایان سال مالی کشور منجر خواهد شد.

نکته حائز اهمیت دیگر این که از مجموع ۱۱۱۸ دستگاه مشمول حسابرسی، ۸۱۲ دستگاه در موعد مقرر صورتحساب منتهی به اردیبهشت‌‍ماه خود را ارائه کرده‌اند و ۳۰۶ دستگاه به عنوان حساب‌نداده شناخته می‌شوند.

بررسی‌های دیوان محاسبات در موضوع درآمدهای مالیاتی حکایت از آن دارد که تا پایان اردیبهشت ماه نزدیک به ۸۵ درصد از درآمدهای مالیاتی محقق شده است و نمودارها در این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۶۴ درصد رشد را نشان می‌دهند اما درباره خودروهای لوکس، منازل گران‌قیمت و خانه‌های خالی به دلیل عدم تصویب آئین‌نامه در هیات وزیران، همانند سال گذشته فاقد وصولی است.

یادآور می‌شود گزارش‌های مستمر ۲ ماهه بر اجرای بودجه سال ۱۴۰۰ که رویکردی بدیع و مبتکرانه به حساب می‌آید، به دولت درباره رعایت دقیق اجرای بودجه و عدم انحراف از تکالیف قانونی کمک شایانی خواهد کرد.
جزییات بیشتر این گزارش در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

گزارش بذرپاش به مردم

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=117639

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰