تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024
12

اقبال شبکه خانگی به نام‌های زنانه

  • کد خبر : 124046
  • 04 شهریور 1400 - 7:17
اقبال شبکه خانگی به نام‌های زنانه
سریال «شهرزاد» ساخته حسن فتحی اولین مجموعه‌ای در نمایش خانگی بود که نام شخصیت اصلی زن قصه را بر خود دید، البته اینکه سریال ابتدا قرار بود با نام «روزی روزگاری عاشقی» روانه پخش شود اما در نهایت مخاطبان دی‌وی‌دی‌های این مجموعه را با نام «شهرزاد» خریداری کردند.


جمهوریت : نژلا پیکانیان: بیراه نیست اگر بگوییم شبکه نمایش خانگی با شیوع کرونا و تعطیلی سینماها بیش‌ازپیش رونق گرفت و بر طرفداران و مخاطبانش افزوده شد و تاحدودی جای خالی سینما و فیلم‌هایش را برای مردم پر کرد.

در همین ماه‌های اخیر چندین سریال با موضوعات مختلف از نمایش خانگی پخش شدند و براساس اخبار منتشرشده تعدادی اثر نیز در حال تولید و یا در انتظار پخش‌اند. دراین‌میان اما نکته‌ای جالب، توجه را جلب می‌کند و آن اسم برخی از این آثار است که براساس محوریت قصه که داستان زندگی یک زن و یا نقش پررنگ او در روند قصه است نامگذاری شده‌اند. در واقع در برخی از این سریال‌ها شخصیت زن قصه بسیار جلوتر از مردان هم‌رده‌اش حرکت می‌کند و شاید با قاطعیت بتوان گفت دیگر خبری از زنان منفعل یا زیر سایه مرد قصه در برخی نمونه‌هایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم نیست. اینکه زنان در قصه‌ فیلم‌های سینمایی یا سریال‌های نمایش خانگی جایگاهی تثبیت شده و درست دارند اتفاق مثبتی است که نباید نادیده انگاشته شود.

تازه‌ترین اثری که با نام یک زن به نمایش خانگی آمده «خاتون» به کارگردانی تینا پاکروان است که در همین قسمت‌های ابتدایی هم با استقبال زیادی از سوی مخاطبان روبه‌رو شده است. در این سریال خاتون با بازی نگار جواهریان نقش اصلی را دارد و حتماً از تأثیر این شخصیت بر روند کلی قصه در قسمت‌های آینده رمزگشایی خواهد شد.

به بهانه این سریال که نامش برگرفته از شخصیت اصلی زن قصه است مروری داشتیم بر سریال‌هایی که براساس داستانشان نامی زنانه داشتند.

«شهرزاد»، عاشقانه‌ای جذاب

سریال «شهرزاد» ساخته حسن فتحی اولین مجموعه‌ای در نمایش خانگی بود که نام شخصیت اصلی زن قصه را بر خود دید، البته اینکه سریال ابتدا قرار بود با نام «روزی روزگاری عاشقی» روانه پخش شود اما در نهایت مخاطبان دی‌وی‌دی‌های این مجموعه را با نام «شهرزاد» خریداری کردند. این سریال داستان عاشقانه میان شهرزاد و فرهاد در دهه ۳۰ را روایت می‌کرد که مشکلات زیادی بر سر ازدواجشان پیش آمد. این سریال در سه فصل تولید و پخش شد و تا مدت‌ها خبر ساخت فصل چهارم آن نیز مطرح بود؛ خبری که تاکنون به واقعیت نپیوسته است.

«گیسو» در ادامه «عاشقانه»

یکی دیگر از سریال‌های نمایش خانگی که در زمان پخشش به دلیل جذابیت‌های بصری و البته بازیگرانش مورد توجه گرفت «عاشقانه» ساخته منوچهر هادی بود؛ سریالی که به‌لحاظ محتوایی و فیلمنامه ایراداتی به آن وارد بود اما فضای به اصطلاح لاکچری‌اش توجه عده زیادی را به خود جلب کرد. داستان این سریال که مهناز افشار در فصل اولش نقش اصلی را برعهده داشت به پایان نرسید و فصل دوم با نام «گیسو» ساخته شد که البته چندان مورد توجه قرار نگرفت. در فصل دوم هم به دلیل مهاجرت مهناز افشار، هانیه توسلی جایگزین شد و در نهایت هم به دلیل اینکه شخصیت گیسو نقش زیادی در قصه داشت این مجموعه با همین نام پخش شد.

«گلشیفته» و روایت زندگی چهار زن

سریال «گلشیفته» با اینکه نام یک زن بود اما به روایت زندگی چهار زن با مسائل و مشکلات مختلف می‌پرداخت. داستان دربارهٔ چهار زن با مشکلات متعدد است. گلی دلگشا با بازی نازنین بیاتی، راحله گلشیفته که مهناز افشار نقشش را بازی می‌کرد، مژگان میرزایی با بازی شیلا خداداد و سعیده راست‌کردار با بازی بهاره کیان‌افشار چهار زنی بودند که قصه زندگی‌شان در سریال بهروز شعیبی دنبال می‌شد.

«خاتون»، سریالِ پرطرفدارِ شبیه «شهرزاد»

یکی از تازه‌ترین مجموعه‌هایی که پخشش چند هفته‌ای است از نمایش خانگی آغاز شده، «خاتون» به کارگردانی تینا پاکروان است. نگار جواهریان یا همان خاتون قصه نقش اصلی این سریال را بازی می‌کند؛ سریالی که در همین چند قسمت ابتدایی توانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کند. البته که به دلیل تاریخی بودن فضای سریال از نگاه برخی بی‌شباهت به «شهرزاد» نیست اما روند قصه و اتفاق‌های آن نشان می‌دهد پاکروان خط داستان دیگری را در این مجموعه دنبال می‌کند. خاتون در قصه این سریال زنی امروزی است که عقاید و تفکراتش جلوتر از اطرافیان، حتی همسر و خانواده همسرش است و احتمالاً در ادامه ماجرا همین تفاوت عقیده‌اش اتفاق‌های جالبی را در قصه رقم خواهد زد.

«جیران»، ماجرای سوگلی ناصرالدین‌شاه

سریال جدید حسن فتحی که ساخته قبلی‌اش «شهرزاد» یکی از پرطرفدارترین مجموعه‌های نمایش خانگی بود، داستان جیران است. جیران یکی از ندیمه‌های ناصرالدین شاه است که خیلی‌ها از او به عنوان سوگلی این شاه قاجار نام می‌برند. نقش جیران را پریناز ایزدیار بازی می‌کند. او در «شهرزاد» هم با حسن فتحی همکاری داشت و نقش شیرین همسر اول قباد را بازی کرد. قصه این سریال هم مربوط به زمان پادشاهی این شاه قاجار است و ماجرای عشق و عاشقی ناصرالدین شاه و جیران محور اصلی قصه‌ای است که بی‌شک جیران در آن سهم بسزایی خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=124046

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰