تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
6

آتش سوزی های عمدی و هدفمند در تالاب انزلی

  • کد خبر : 124883
  • 11 شهریور 1400 - 21:52
آتش سوزی های عمدی و هدفمند در تالاب انزلی
تخریب، تجاوز و تصرف ها در حریم حفاظت شده محیط زیست ایران ادامه دارد. انگار سریال های تکراری زمین خواری، جنگل خواری، کوه خواری، رودخانه خواری و حال تالاب خواری تمامی ندارد. گذشته از بلای خانمان سوز خشکسالی برای طبیعت ایران، متاسفانه مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی امروز ایران موجب شده که عده ای سودجو و طماع به بهای نابودی کل طبیعت ایران، فرصت را غنیمت شمرده و از اهمال مسئولین ذیربط، نهایت بهره را ببرند.

جمهوریت-ناصر تبریزی- بار دیگر قصه پر غصه آتش سوزی های عمدی تکرار شد. امروزه همانطوری که بارها به آن اشاره شده، تخریب، تجاوز و تصرف ها در حریم حفاظت شده محیط زیست ایران ادامه دارد. انگار سریال های تکراری زمین خواری، جنگل خواری، کوه خواری، رودخانه خواری و حال تالاب خواری تمامی ندارد. گذشته از بلای خانمان سوز خشکسالی برای طبیعت ایران، متاسفانه مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی امروز ایران موجب شده که عده ای سودجو و طماع به بهای نابودی کل طبیعت ایران، فرصت را غنیمت شمرده و از اهمال مسئولین ذیربط، نهایت بهره را ببرند. زمانیکه یک بزه اجتماعی در حد و اندازه های تجاوز به حریم طبیعت با برخورد قاطع مسئولین مواجه نشود. طبیعی است دامنه گستاخی خلافکاران نیز گسترده تر می شود. میزان ده سال پیش صید غیر قانونی پرندگان مهاجر در ایران را به هیچ عنوان نمی توان با امروز مقایسه کرد. اگر در گذشته فقط چند نقطه محدود در کشور بصورت غیر قانونی شکار پرندگان آن هم بصورت مخفیانه صورت می گرفت، امروز بر خلاف سالهای دور، صید پرندگان در فریدونکار یا چند مرکز محدود (در شمال کشور) خلاصه نمی شود، شکارچیان پرندگان با پهن کردن تور های عظیم و پشتیبانی های نیروها ی خود بصورت شبانه روزی، به صید مشغولند و دامنه فعالیت خود را به مناطق جنوب کشور نیز گسترش داده اند. این در حالی است که گوشت مرغابی در شمال و جنوب کشور (هتل های آنچنانی) سرو می شود و لاشه بی جان مرغابی های مهاجر در بازارهای قانونی و در ملا عام، معامله می شود. تجربه عملکرد ضعیف مسئولین در این حوزه، نشانگر علت گستاخی سود جویان زا توجیه می کند. اگر برای افرادی که با آتش کشیدن جنگل ها با خیالی آسوده، زمین ها و جنگل ها و رودخانه ها و تالاب ها، را تصرف می کنند، با شدیدترین نوع ممکن بر خورد می شد، قطعا امروز شاهد چنین گستاخی های بی حد و مرز در این زمینه نبودیم…. در شرایطی که (با توجه به عکس های هوایی موجود) قریب به ۹۰ در صد تالاب انزلی خشک شده ، خلافکاران زمینه مناسبی برای تصرف زمین های تالاب یافته اند. با خیالی آسوده در چند نوبت باز مانده های تالاب را به نیستی می کشانند. طی ده روز گذشته چند بار و در چند منطقه این اتفاق  تکرار می شود. سال ۹۸ نیز این اتفاق افتاد و علیرغم اینکه عمدی بودن آتش سوزی مسلم بود، برای عاملین اتفاق خاصی نیفتاد . سوم شهریور جاری پنج هکتار از نیزارهای روستای شانگهای پرده انزلی طعمه حریق شد .تمامی شواهد حاکی از عمدی بودن این آتش سوزی با هدف زمین خواری  بود. در ادامه،عصر دوشنبه ۸ شهریور یعنی ۵ روز بعد، در منطقه چراغ پشتان بندر انزلی بیش از پنج هکتار از نیزارهای این بخش از تالاب نیز طعمه حریق می شود.این در حالی است که، بنا به اظهارات سردار عزیزاله ملکی فرمانده انتظامی گیلان دو مورد آتش‌سوزی اخیر حدود هفت هکتار از اراضی روستای تربگوده و محله سوسر در حاشیه تالاب انزلی، یه وقوع پیوسته است.  طبق اظهارات سردار عزیزاله، عوامل دخیل در این دو آتش‌سوزی را شناسایی و دستگیر شده اند. فرمانده انتظامی گیلان، انگیزه متهمان در به آتش کشیدن بخش‌هایی از اراضی تالاب را سودجویی، تصرف و ایجاد کاربری مورد نظر عنوان کرد و افزود: پنج نفر از عوامل این آتش‌سوزی به دستگاه قضائی معرفی که سرانجام منجر به صدور قرار برای تعداد دو نفر از این متهمان شد.

نکته اساسی دقیقا از این مرحله آغاز می شود .اول اینکه قوه قضائیه باید به نحو شایسته ای که در حد «جرم اتفاق افتاده» باشد سریعا به این موضوع رسیدگی کند . در گام دوم، قو قضائیه باید بصورت مشروح  محاکمه عوامل آتش سوزی را برای عام منتشر نماید. اسامی کسانی که چنین عمل ویران کننده ی را برای طبیعت به بار آورده اند برای آگاهی افکار عمومی و همچنین عبرت سایر سود جویان افشا نماید. بخوبی واضح است که آتش سوزی در این ابعاد نمی تواند فقط در حد دو نفر خلاصه شود، می بایست تمام عاملین و ضابطین به آتش کشاندن تالاب انزلی شناسایی شوند تا ریشه فساد در همان نقطه نهایی از بین برود.کاری نکنیم که همچون صیادان پرندگان مهاجر، این گروه نیز تبدیل به یک جریان مافیایی قوی شده و مصائب بزرگتری را برای کشور و مردم به بار آورند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=124883

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰