تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
22

شورای‌نگهبان شان قانون‌گذاری برای هیات‌ عالی‌ نظارت قائل نیست

  • کد خبر : 12557
  • 26 آذر 1397 - 18:02
شورای‌نگهبان شان قانون‌گذاری برای هیات‌ عالی‌ نظارت قائل نیست

حشمت الله فلاحت پیشه ، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت درباره اختلاف نظر مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت درباره روند رسیدگی به لوایح مبارزه با پولشویی و تشکیل جلسه روز شنبه بین مجمع و مجلس در این خصوص با بیان این که “جلسه […]

حشمت الله فلاحت پیشه ، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت درباره اختلاف نظر مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت درباره روند رسیدگی به لوایح مبارزه با پولشویی و تشکیل جلسه روز شنبه بین مجمع و مجلس در این خصوص با بیان این که “جلسه روز شنبه مجمع تشخیص کم سابقه بود و شاید به نوعی بی سابقه بود” گفت : طبق قانون اساسی مجمع قضاوت کننده و داور بین مجلس و شورای نگهبان است تا در موارد مورد اختلاف به نفع یکی از طرفین حکم دهد.

 

وی درباره این جلسه تاکید کرد : در جلسه پریروز هم مجلس و شورای نگهبان هم چهره هایی همچون دکتر لاریجانی ، رییس مجلس ، آیت الله جنتی و آقای کدخدایی و … حضور داشتند اما واقعیتی که وجود دارد که در این جلسه از اساس موضع اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان در جلسه مطرح نشد.

 

فلاحت پیشه تصریح کرد: مورد اختلافی که مطرح شد مربوط به مغایرت هایی بود که هیات عالی نظارت در موضوع لایحه پولشویی مطرح کرده بود یعنی به عبارتی  مجلس شورای اسلامی بعد از این که ایرادات شورای نگهبان به لوایح مربوط به پولشویی را حل کرد ، در عمل دیگر اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس باقی نماند و مجمع تشخیص رای داد در مورد اختلافی که بین مجلس و هیات عالی نظارت بر مجمع تشخیص مصلحت در مورد موضوع مغایرت ها در لایحه پولشویی وجود داشت ، ورود کرد.

نگاهی به هیات عالی نظارت مجمع تشخیص ؛ از فلسفه تاسیس تا تلاش برای توسعه اختیارات

 

فلاحت پیشه درباره سبقه تاریخی و سیاسی فعالیت هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : بعد از این که مقام معظم رهبری سیاست های کلی را ابلاغ کردند ، هیات عالی نظارت تشکیل شد که مسئولیت آن پیگیری عدم مغایرت قوانین و مقررات کشور با سیاست های کلی ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: طبق رویه ای تا امروز بوده مجمع به صورت مستقیم نمی تواند به مجلس اعلام مغایرت کند چرا که این اقدام باعث می شود دامنه کار مجلس باز هم محدود شود در قانون اساسی قوه قانون گذاری مجلس و شورای نگهبان است و دیگر دستگاهی جزء قوه قانون گذاری نیست و هیات عالی نظارت با مستقیم نظر دادن در عمل اقدامی خلاف و فرای قانون اساسی انجام می دهد.

 

همین که شورای نگهبان وارد مباحث محتوایی در موضوع مغایرت های مصوبات با شرع و قانون نمی شود یعنی حتی شورای نگهبان نیز چنین شان قانون گذاری را در این رابطه برای هیات عالی نظارت قائل نیست.

 

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت : مجمع و هیات عالی نظارت بر اساس قانون باید مغایرت های خود را به شورای نگهبان بدهد و شورای نگهبان نیز هیچ گونه وورد محتوایی نمی کند بلکه عین مغایرت ها را به مجلس می دهد و مجلس نیز بعضا به این مغایرت ها توجه می کند و جلسات مشترکی برگزار می شود.

 

وی خاطر نشان کرد : باید توجه داشت که هیات عالی نظارت نمی تواند به مجلس مصوبه برگرداند و مستقیم با مجلس مکاتبه کند و فقط می تواند در خصوص مصوبات از طریق شورای نگهبان با مجلس مکاتبه داشته باشد.

 

فلاحت پیشه در خصوص آیا این رویه  مجمع تشخیص مصلحت مبنی  و به صورت ویژه هیات عالی نظارت مورد قبول شورای نگهبان است، خاطر نشان کرد: همین که شورای نگهبان وارد مباحث محتوایی در موضوع مغایرت های مصوبات با شرع و قانون نمی شود یعنی حتی شورای نگهبان نیز چنین شان قانون گذاری را در این رابطه برای هیات عالی نظارت قائل نیست.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=12557

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰