تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
14
هاشمی‌طبا در گفت و گو با جمهوریت:

روابط ایران و طالبان افق روشنی ندارد/ برخی در داخل کشور طالبان را قبله آمال خود می دانند

  • کد خبر : 126186
  • 22 شهریور 1400 - 10:30
روابط ایران و طالبان افق روشنی ندارد/ برخی در داخل کشور طالبان را قبله آمال خود می دانند
معاون رییس جمهور در دولت اصلاحات می گوید طالبان در افغانستان میخ در پهلوی ایران است که آمریکا به جا گذاشت و از این کشور خارج شد.

جمهوریت – تحولات افغانستان و مساله طالبان به محور برخی اختلاف نظرهای داخلی بین جناح های سیاسی بدل شده است . برخی به نوع رویکرد رسمی در سیاست خارجی در قبال طالبان انتقاد دارند و برخی دیگر اما بر تغییر طالبان و رویه های آن ها پافشاری می کنند . حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان اخیرا در یادداشتی گفته است که اگر اصلاح طلبان درباره افغانستان و حضور طالبان در این کشور دغدغه ای دارند می توانند یک تیپ اصلاحاتیون تشکیل داده و به این کشور بروند.

سید مصطفی هاشمی طبا ، معاون رییس جمهور در دولت اصلاحات در گفت‌وگو با خبرنگار جمهوریت درباره این دست از اظهارات گفت : به نظر می‌رسد برخی از چهره‌ها در داخل کشور طالبان را قبله آمال خود قرار داده‌اند.

وی در ادامه تاکید کرد: این افراد به جز مساله اعتقادات وهابی و حنفی طالبان، روش آن‌ها در مملکت داری را می پسندند و آرزو دارند تا این روش پیاده شود و البته خودشان نیز سردمدار و مجری این روش ها در ایران باشند.

هاشمی طبا با انتقاد از تقسیم بندی بین نیروهای مختف در کشور گفت: این که می گویند اصلاحاتیون بروند افغانستان و تفکیک کردن گروه های جهادی حرف نادرستی است گویی بچه هایی که با سپاه قدس رفتند همه آدم های یک جور بودند و هرکه در دفاع از حرم شهید شده متعلق به جناح سیاسی این آقایان بوده است.

وی ادامه داد: ای کاش آقای شریعتمداری و کسانی که حرف ایشان را تایید می کنند نیز به صورت حضوری در تیپ های مبارزه با داعش حاضر می شدند و تنها به بیان مطلب و نگارس مقاله در روزنامه ها اکتفا نمی کردند.

هاشمی طبا افزود: چرا خود آقا شریعتمداری و اطرافیانشان به جنگ با داعش نرفتند و در تهران نشستند و روزنامه نوشتند ، حالا به عده دیگر می خواهند روزنامه بنویسند و برخی خطرات را گوشزد کنند ، می گویند به جنگ بروید.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه این دیدگاه‌ها و افکار در بطن خود روش‌های طالبانیسم را می‌پسندد و از آن ها حمایت می‌کند.

*روابط ایران و طالبان در آینده تاریک است

هاشمی طبا در ارتباط با افق روابط ایران و طالبان در افغانستان نیز گفت: آمریکا میخ در پهلوی ما گذاشت و رفت و روابط ایران و طالبان در آینده تاریک است.

وی ادامه داد: بعد از این که آمریکا حضور اسرائیل را در امارات و بحرین و کردستان عراق و آذربایجان فعال کرد از جانب غرب و جنوب ما را در یک وضعیت ویژه قرار داد و از طرف دیگر هم در پاکستان حکومت نظامی دست نشانده آمریکا وجود دارد ، بنابراین در افغانستان هم به سرکرده های طالبان تجهیزات داد تا در شرق ایران یک تهدید برای ما باشند.

معاون رییس جمهور در دولت اصلاحات خاطر نشان کرد: آینده خوبی در انتظار نیست.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=126186

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰