تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
15

جبلی چگونه سکانداری برای کشتی به گل نشسته رسانه ملی خواهد بود ؟

  • کد خبر : 128206
  • 03 مهر 1400 - 17:26
جبلی چگونه سکانداری برای کشتی به گل نشسته رسانه ملی خواهد بود ؟
جبلی در صورت انتصاب به این سمت در مقابل ماموریتی فوق حساس و بسیار دشوار قرار می گیرد تا در کنار افزایش رضایت مندی بدنه بزرگ و خانواده پرجمعیت صداو سیما ، رادیو و تلویزیون را بر روی آنتن متحول کند و رضایت و اعتماد مردم را ارتقا دهد.

جمهوریت : سیما پروانه گهر – رسانه ملی برای آغاز فصلی نو ، مهیای تغییر است و بلندترین کرسی مدیریتی در صداوسیما ، بزودی تحویل رئیس جدید می شود.

اگرچه محمد هاشمی رفسنجانی ، علی اردشیر لاریجانی و عزت الله ضرغامی دوره های ۱۰ ساله ای را در مدیریت صداوسیما تجربه کردند ، اما در سالهای اخیر صندلی رئیس سازمان صداوسیما لغزان بوده است.

محمد سرافراز
، روحانی زاده ای که حدود ۲۰ سال معاون صداوسیما بود ، کوتاه ترین دوران ریاست را در رادیو و تلویزیون تجربه کرد و از ۱۵ آبان ۱۳۹۳ تا ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ این مسئولیت را عهده دار بود و نهایتا بعد از یک دوره کوتاه اما بسیار پر بحران ، برکنار شد و جایش را به عبدالعلی علی عسگری سپرد.

سرافراز پس از برکناری هم پر حاشیه بود . او که برادر دو شهید است و خود سوابق انقلابی متعددی دارد ، در شهریور ۱۳۹۸ اقدام به انتشار الکترونیکی کتاب خاطراتش پیرامون حوادث ۲۴ سال حضور در صداوسیما و دلایل استعفایش از مدیریت سازمان صدا و سیما با نام “روایت یک استعفا” کرد. انتشار این کتاب حواشی و جنجال‌هایی را در پی داشت. سرافراز بعد از آن هم گاه و بی گاه با انتشار توییت هایی به اظهار نظرهای جنجالی می پرداخت.

اما عبدالعلی علی‌عسگری هفتمین رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز که سابقه طولانی معاونت در این سازمان را در کارنامه خود داشت ، برخلاف اسلاف خود ، نتوانست بیش از یک دوره ، بر صندلی ریاست بنشیند و تغییر وی تقریبا قطعی است. گفته می شود عسگری پس از بازگشت از سفر زیارتی اربعین برکنار و پیمان جبلی معاون برون مرزی صداوسیما جایگزی وی می شود. جبلی در دوران کوتاه ریاست سرافراز معاون خبر (معاون سیاسی) سازمان صداوسیما بود.
بیشتر بخوانید:
پیمان جبلی ، به دیدار آیت الله خامنه ای رفت
پیمان جبلی رئیس جدید صداوسیما است ؟

در این میان اما محمد سرافراز رئیس برکنار شده سازمان صداوسیما ، نتوانست خوشحالی خود را از این برکناری مخفی کند و تا روز اعلام حکم پیمان جبلی ، عنان در کف نگاه دارد.
سرافراز در توییتی ضمن انتقاد از علی عسگری نوشت: جناب علی عسگری نه نقشه راهبردی داشت و نه پیوست های حکم رهبری را هیچ کدام عملی کرد.

اما پیمان جبلی برای مدیریت ابر بنگاه رسانه ای کشور ، سواد رسانه ای لازم را دارد و همچنین به واسطه حضور طولانی در پست های عالی این سازمان ، رادیو و تلویزیون را به خوبی می شناسد.
سازمان پیر و سنگین صداوسیما با لشکری بزرگ از نیروی انسانی و با محدودیت های عظیم مالی ، این روزها بیش از همیشه ، دچار رخوت است. صداوسیما در رقابت با دهها شبکه ماهواره ای موفق نبوده و مرجعیت رسانه ای خود را در مقابل فضای مجازی دستخوش خطر بسیار جدی می بیند.

بی شک مدیریت سنگین حدود ۵۰ هزار نیروی انسانی و تامین هزینه ها و لجستیک سنگین اداره صداوسیما ، در کنار سوء مدیریت و برداشت های تنگ نظرانه ، در سالهای اخیر ، آنتن را از محتوای غنی و برنامه های فاخر خالی کرده است ، به گونه ای که کم تر کسی در میان مردم ، طیف های سیاسی و مسئولان می توان یافت که از عملکرد رسانه ملی راضی و خرسند باشد.
همچنین طول دوره مدیریت رییس سازمان صدا وسیما پنج ساله است و تا پیش از سرافراز ، حکم همه منصوبین رهبری برای دو دوره ، تمدید می شد و هر کدام ده سال مدیریت کردند. اما از آنجا که سرافراز و علی عسگری هیچکدام مشمول تمدید دوره نشدند ، می توان حدس زد که عملکرد علی عسگری در این پنج سال، قابل قبول نبوده است.
جبلی در صورت انتصاب به این سمت ، در مقابل ماموریتی فوق حساس و بسیار دشوار قرار می گیرد تا در کنار افزایش رضایت مندی بدنه بزرگ و خانواده پرجمعیت صداو سیما ، رادیو و تلویزیون را بر روی آنتن متحول کند و رضایت و اعتماد مردم را ارتقا دهد.
بیشتر بخوانید:
ادعا‌های محمد سرافراز در روایت یک استعفا

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=128206

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰