تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
15

کبد چرب چگونه در بدن ایجاد می‌شود؟

  • کد خبر : 129547
  • 12 مهر 1400 - 21:39
کبد چرب چگونه در بدن ایجاد می‌شود؟
تا به امروز دارویی برای این بیماری خاموش کشف نشده و مهم‌ترین روش درمان این بیماری، برطرف کردن عوامل بروز آن است.

جمهوریت : یک متخصص داخلی گفت: کبد چرب به دلیل کم‌تحرکی، افزایش وزن و استفاده از غذاهای پرکالری، کم ‌فیبر و غذاهای آماده با سس فراوان ایجاد و همچنین داشتن حداقل فعالیت‌ فیزیکی و اضافه‌وزن باعث افزایش این بیماری شده است.

بهروز دارایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی‌از بیماری‌های شایع در جهان بیماری کبد چرب است که از بیماری‌های قرن ۲۱ به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: این بیماری بر اثر رسوب و تجمع بیش از حد چربی در بافت کبد ایجاد و باعث بروز اختلالاتی در فعالیت طبیعی کبد و در نهایت نارسایی کبدی می‌شود.

دارایی با اشاره به این‌که این بیماری نیز مانند دیگر بیماری‌های علائمی دارد، عنوان کرد: علائم کبد چرب برای همه افراد یکسان نیست، اما بعضی از نشانه‌های آن بین افراد مشترک است.

این متخصص داخلی در پاسخ به این سؤال که کبد چرب چگونه در بدن ایجاد می‌شود؟، بیان کرد: کبد چرب به دلیل کم‌تحرکی، افزایش وزن و استفاده از غذاهای پرکالری، کم ‌فیبر و غذاهای آماده با سس فراوان ایجاد و همچنین داشتن حداقل فعالیت‌ فیزیکی و اضافه‌وزن باعث افزایش این بیماری شده است.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰‌ درصد بیمارانی که به متخصصان مراجعه می‌کنند به نحوی کبد چرب در آن‌ها دیده می‌شود، عنوان کرد: درگیری کبدی ازجمله مضرات مصرف مواد غذایی نامناسب و عدم فعالیت فیزیکی با گسترش زندگی ماشینی امروز است و با وزن بیمار ارتباط مستقیم دارد.

دارایی با بیان این‌که کبد چرب بدون علامت است ولی در بررسی‌های آزمایش خون و آنزیم‌های کبدی مشخص می‌شود، تصریح کرد: اگر مورد غیر معمولی مشاهده شود با استفاده از سونوگرافی و ام آر آی چک می‌کنند تا اگر آسیبی وجود داشته بررسی شود.

این متخصص داخلی افزود: ان بیماری با سونوگرافی، دستگاه‌های فیبر و اسکن نیز قابل تشخیص است، اما نمونه برداری از کبد بهترین راه برای تشخیص دقیق این بیماری است.

وی تصریح کرد: بیماری‌های کبدی مانند هپاتیت و کبد چرب در مراحل اولیه هیچ نشانه‌ای برای تشخیص ندارند، بنابراین بیماران از شرایط خود بی‌اطلاع هستند تا وقتی که پس از گذشت زمان و وخیم شدن وضعیت کبد تأثیرات منفی بر عملکرد آن مشخص شود.

دارایی با اشاره به این‌که وقتی کبد چرب منجر به هپاتیت می‌شود کبد متورم شده و بیمار در ناحیه فوقانی و راست شکم احساس فشار و سنگینی می‌کند، به ‌خصوص این علائم در مواردی که کبد چرب سریع ایجاد شده بیشتر دیده می‌شود، افزود: کبد چرب ارتباط مستقیمی با فعالیت بدن، وضعیت متابولیسم و افزایش چربی خون دارد، که تمامی این موارد زنگ خطرهایی هستند که فرد را از وضعیت کبد چربش باخبر می‌کند.

این متخصص داخلی عنوان کرد: از دیگر علائم کبد چرب می توان به مواردی مانند احساس خستگی، بی‌اشتهایی، ضعف عمومی، حالت تهوع، ضعف قدرت تفکر، درد بالای سمت راست شکم، بزرگی کبد، لکه‌های قهوه‌ای روی پوست گردن و زیر بغل اشاره کرد.

وی تأکید کرد: تشخیص دیر اختلالات کبدی باعث می‌شود توان کاری خود را از دست بدهید و دچار نارسایی کبدی شوید.

دارایی در پاسخ به این سؤال که کبد چرب چه مشکلاتی به دنبال دارد؟ عنوان کرد: باید بدانید کبد فرد مبتلا در برابر رسوب چربی از خود واکنش نشان می‌دهد و در طولانی مدت به کبد آسیب می‌رساند، ابتلا به هپاتیت از عوارض ناشی از پیشرفت کبد چرب است که در نهایت به سیروز کبدی تبدیل می‌شود.

این متخصص داخلی ادامه داد: هپاتیت ناشی از چربی باعث تخریب سلول‌های کبد شده و عوارض جدی را برای بیمار به دنبال دارد که توصیه ما این است برای تشخیص کبد چرب افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای و متابولیک مانند دیابت، چربی خون و اضافه‌ وزن دارند، آزمایش‌های کبدی به صورت کامل و سونوگرافی از کبد انجام دهند.

وی تصریح کرد: بهترین راه برای تشخیص کبد چرب سونوگرافی است، چراکه در آن تجمع چربی کبد به خوبی نشان داده می‌شود و در بعضی موارد شاید برای اثبات تشخیص لازم باشد از کبد نمونه‌برداری شود و مطالعه میکروسکوپی روی بافت کبد صورت بگیرد.

دارایی با اشاره به این‌که اگر کبد چرب در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل پیشگیری و درمان است، بیان کرد:کاهش وزن، فعالیت فیزیکی و ورزش، استفاده از رژیم غذایی مناسب و دوری از غذاهای چرب و پرکالری از روش‌هایی هستند که در جلوگیری از پیشرفت این بیماری کمک می‌کنند.

این متخصص داخلی عنوان کرد: از آنجایی که این بیماری در مراحل اولیه قابل درمان است، بنابراین داشتن الگوی غذایی سالم، ورزش و رسیدن به وزنی متعادل و به طور کلی تغییر شیوه زندگی پیشنهاد می‌شود، توجه به این نکته ضرروی است که اگر کبد چرب به سیروز تبدیل شود بافت کبد تخریب می‌شود و در این صورت کار درمان کبد چرب هم سخت‌تر خواهد شد.

وی ادامه داد: تا به امروز دارویی برای این بیماری خاموش کشف نشده و مهم‌ترین روش درمان این بیماری، برطرف کردن عوامل بروز آن است.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=129547

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰