تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
15
منصور حقیقت پور در گفت و گو با جمهوریت:

تنش بین ایران و جمهوری آذربایجان به درگیری نظامی می رسد؟

  • کد خبر : 129554
  • 11 مهر 1400 - 12:06
تنش بین ایران و جمهوری آذربایجان به درگیری نظامی می رسد؟
مستشار سابق نظامی ایران در جنگ قره‌باغ می گوید که تنش بین تهران و باکو متفاوت از بحران های سیاست خارجی سال های اخیر ایران است.

جمهوریت : منصور حقیقت پور، مستشار سابق نظامی ایران در جنگ قره‌باغ در گفت وگو با خبرنگار جمهوریت درباره تنش های اخیر بین ایران و جمهوری آذربایجان و مانور نظامی ایران در مرزهای شمال غرب گفت: اگر طرف مقابل ما اهل معنا است و معنی مانور نظامی ایران را می فهمد ، دست از تلاش برای بر هم زدن «جغرافیای و ژئوپلوتیک منطقه» بر می دارد.

وی در اینباره افزود: اگر برخی می خواهند جغرافیای سیاسی منطقه را بر هم بزنند ، این حق جمهوری اسلامی ایران است که به دنبال شکار منافع خود باشد.

* ناآرامی ترکیه تنها درباره ایران نیست

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم با بیان این که ترکیه نقش جدی در ایجاد بحران فعلی دارد، گفت: این کشور با یونان قبرس و عراق و مدیترانه شرقی و سیبری و با همه پیرامون خود درگیر است .

وی با تاکید بر این که اسرائیل و ترکیه و آل سعود ، ردپای کاملا مشخصی در وقایع اخیر دارند، ادامه داد: هزینه حضور اسراییل، ترکیه و عربستان و پاکستان در قفقاز برای آن ها بسیار سنگین خواهد بود، ایران در این خصوص از سر اقتدار رفتار می کند و تصمیم می گیرد.

حقیقت پور در پاسخ به سوالی درباره تفاوت بین تنش های اخیر منطقه ای ایران و موضوع جدید با آذربایجان گفت: این تنش جدی تر از موارد اخیر در سال های گذشته است، تا پیش از این در ادبیات پا را از حد خود فراتر می گذاشتند اما حالا راه را بسته اند و اجازه تردد کامیون های ما را نداده و منافع ما به خطر انداخته اند.

وی ادامه داد : ظرفیت ژئوپلوتیکی که ما در کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب داریم در این ماجرا در حال به خطر افتادن است به خصوص در موضوع مسدود شدن محور گوریس-قاپان ایران جای کوتاه آمدن یا شوخی با کسی ندارد.

مستشار سابق نظامی ایران در جنگ قره‌باغ درباره اهمیت این محور گفت: با انسداد این محور ، یکی از معبرهای ما از جنوب به شمال به سمت اروپا قطع می شود که تبعات جدی برای ما دارد.

وی خاطر نشان کرد: ایران بر اساس رفتار اقتدارپایه رفتار می کند، خواه از این رفتار گزینه نظامی بیرون بیاید و خواه نیاید.

* مانور نظامی حق ایران بود و هست

حقیقت پور درباره برخی اظهار نظرها مبنی بر این که برگزاری مانور نظامی در این شرایط تنش ها را به سطح بالاتری ارتقا می دهد، گفت: مانور نظامی در خاک کشور ، یک حق ملی است و ایران این حق را داشته و دارد که مانور نظامی برگزار کند و این اقدام به هیچ وجه تنش زا نیست.

وی ادامه داد: برخلاف این ادعا سکوت بیش از اندازه در اینباره منجر به توهم بیشتر از قبل رژیم صهیونیستی، ترکیه و عربستان می شود و لازم است تا درباره این موضوع پیام های لازم مخابره شود که ایران ، هراسی از گزینه های دیگر ندارد ، اگرچه هرگز مشتاق آن ها نیز نیست.

مستشار سابق نظامی ایران در جنگ قره‌باغ تاکید کرد: مسائل منطقه باید با بازی صادقانه و مبتنی بر دیپلماسی و منافع ملی بازیگران منطقه پیش برود، ایران اجازه نمی دهد در این میان منافع ملی اش به بازی گرفته شده یا مورد بی توجهی باشد.


بیشتر بخوانید:
تنش بین ایران و جمهوری آذربایجان بالا گرفت
علی مطهری به دولت آذربایجان: به دامان مادرت بازگرد
واکنش امیرعبداللهیان به صحبت‌های رئیس جمهور آذربایجان

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=129554

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰