تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
11
فلاحت پیشه در گفت و گو با جمهوریت:

افراطی گری جزئی از ذات سیاسی طالبانی است/ ایران نباید چالش‌های امنیتی افغانستان را نادیده بگیرد / احتمال مواجهه طالبان با چالش های چریکی بسیار است

  • کد خبر : 129904
  • 12 مهر 1400 - 16:36
افراطی گری جزئی از ذات سیاسی طالبانی است/ ایران نباید چالش‌های امنیتی افغانستان را نادیده بگیرد / احتمال مواجهه طالبان با چالش های چریکی بسیار است
شاید افغانستان دیگر کانون بی ثباتی برای ایران نباشد ، اما کماکان کانون امنی نخواهد بود.

جمهوریت : تحولات افغانستان کماکان در هاله ای از ابهام است. ابهامی که شرایط را برای تصمیم گیری درباره تعیین نوع روابط با این کشور و حکومت طالبان سخت کرده است.

حشمت الله فلاحت پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم در گفت و گو با خبرگار جمهوریت در تحلیل سیاسی از موضوع تحولات افغانستان گفت: شکل گیری یک حاکمیت سیاسی و فراگیر توانا در مدیریت در امور داخلی کشور و برقراری توازن در سیاست خارجی نیازمند خصوصیاتی است که هنوز طالبان این شرایط را ندارد .

وی با بیان این که «هرچند که طالبان در میان بخشی از مردم افغانستان طرفدار دارد اما دولت آن نشان داد که دولت فراگیر افغانستان نبوده و نیست»، افزود: این که افغان‌ها علی‌رغم فراز و فرودهای بسیار هنوز سازوکار دموکراسی را تعریف نکرده و در قالب یک نظام عشیره ای به صورت انتصابی عمل می کنند، در جای خود قابل توجه است.

*ظرفیت وقوع جنگ نامتقارن در افغانستان وجود دارد

فلاحت پیشه با بیان این که «در افغانستان ظرفیت کشیده شدن مسائل به سمت جنگ نامتقارن بسیار زیاد است»، گفت: من معتقدم طالبان در این زمینه کماکان با چالش های چریکی مواجه خواهد بود که یک ضعف برای حاکمیت ملی در افغانستان محسوب می شود.

وی ادامه داد: افراطی گری جزیی از ذات نظام سیاسی طالبانی و بخشی از عقاید این نظام است و در آینده چه به صورت خودسر چه به صورت ایدئولوژیک خود را نشان می دهد که در هر دو حالت این مسائل با رویکرد و عمل ایرانیان در شرایط فعلی همخوان نیست .

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم خاطرنشان کرد: شاید افغانستان دیگر کانون بی ثباتی برای ایران نباشد اما کماکان کانون امنی نیز نخواهد بود.

* هدف برخی جریان های سیاسی ایران در دفاع از طالبان

فلاحت پیشه درباره گروه های سیاسی داخل کشور که به دفاع از طالبان می پردازند، گفت: نوع تحلیل بخشی از محافل سیاسی در داخل ایران نسبت به تحولات جهان به ویژه منطقه ، بر اساس دو فاکتور است ؛ نخست نوع رفتار آمریکا و دوم رفتار رقبای آن ها در داخل ایران .

وی افزود: این گروه ها سعی دارند مسیری خلاف هر رفتاری که آمریکا و رقبای آن ها از خود نشان می‌دهند در پیش گیرند ، بدون توجه به این که نتیجه این رفتار در سیاست خارجی ایران چه خواهد بود.

*ایران باید در موضوع افغانستان حوزه اقتصادی را از سایر حوزه ها جدا کند

فلاحت پیشه در ادامه با تاکید بر این که « ایران باید در موضوع افغانستان حوزه اقتصادی را از سایر حوزه ها جدا کند »، گفت: سرمایه گذاری زیادی در قالب یک ردیف حدود ۳۰ ساله اعتباری در اسناد بودجه کشور در قالب «کمک‌های توسعه‌ای به افغانستان» شکل گرفته است که از اقدامات قابل دفاع است چرا که بخش اعظم این موضوع صرف اتصال زیرساخت‌های اقتصادی افغانستان به ایران شده و ایران باید در این زمینه با هر دولتی که در افغانستان روی کار می آید همکاری کند، چرا که سود دو ملت در آن موجود است.

وی با انتقاد از این که «ایران هنوز درگیر نوعی از رفتارهای سیاسی در حوزه سیاست خارجی است»، افزود: ایران باید در افغانستان از ظرفیت ها و برتری های سیاسی خود استفاده کند.

* در آینده در افغانستان شرایط خودسرانه‌ای شکل می‌گیرد

نماینده ادوار مجلس درباره نوع مواجهه جمهوری اسلامی در قبال به رسمیت شناختن دولت طالبان نیز گفت: در دنیای امروز سازوکارهای حقوق بین‌الملل و سازمان‌های این حوزه مهم هستند و ایران باید بر اساس این سازوکارها و در یک چهارچوب منطقه‌ای، موضوع طالبان را مورد پیگیری قرار دهد .

وی با تاکید بر این که «در زمینه امنیتی ایران نباید چالش‌های امنیتی در افغانستان را نادیده بگیرد»، افزود: در آینده در افغانستان شرایط خودسرانه‌ای شکل می‌گیرد که دستگاه‌های اطلاعاتی مختلف سعی می کنند از این فضای بکر برای اقدامات تروریستی علیه ایرانیان استفاده کنند.

فلاحت پیشه تاکید کرد : این موضوعی است که باید آمادگی لازم را برای آن را داشت، فلذا شرایط افغانستان شرایط پیچیده‌ای است که ما باید متناسب با این تحولات حرکت کنیم.

*تقابل ذاتی ملت ایران با رویکردهای ضدحقوق بشری و ضد حقوق زنان طالبان

وی درباره برخی اظهارنظرها در دفاع های افراطی از طالبان و تلاش برای همانند انگاری بین نظام سیاسی و اجتماعی دو کشور نیز گفت: تاریخ و تجربه و ویژگی های مردم ایران متفاوت از شرایط رادیکالی است که چه طالبان چه برخی گروه ها در داخل کشور سعی دارند ملت ایران را به آن نسبت دهند.

فلاحت پیشه افزود: بسیاری از دشمنی هایی که علیه ایران به گونه ای کاذب و مصنوعی در این قالب شکل گرفته، در واکنش به افراد افراطی است که از اساس نمایندگان ملت ایران نیستند اما مواضع آن‌ها در دنیا به اسم ملت ایران شناخته می شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم خاطر نشان کرد: اگر طالبان فعلی همان طالبانی باشد که سیاست‌های سخت گیرانه در زمینه حقوق بشر و حقوق زنان و حکومت سازی را دنبال می کند، تقابل ذاتی این رویکردها با رویکردهای ملت ایران به زودی بروز و ظهور می کند.


بیشتر بخوانید:
تحصیل پنهانی دختران افغان
سرکوب تجمع زنان افغان توسط طالبان
نیروهای طالبان با آر پی جی در مراکز تفریحی کابل/عکس
طالبان علامت «قلب» را دوباره نصب کرد/عکس
یک نیروی طالبان در آکواریوم باغ وحش/عکس
تور ۵هزار دلاری برای دیدن طالبان
تظاهرات زنان حامی طالبان /عکس
طالبان ، دلار را حذف کرد

میز کار عجیب رئیس بانک مرکزی طالبان/ عکس

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=129904

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰