تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
16

سعید محمد از نامزد پر سروصدای انتخابات ریاست جمهوری تا دبیر ضعیف مناطق آزاد

  • کد خبر : 130499
  • 17 مهر 1400 - 16:01
سعید محمد از نامزد پر سروصدای انتخابات ریاست جمهوری تا دبیر ضعیف مناطق آزاد
علیرغم شروع پر سروصدای سردار سعید محمد در سپهر سیاست ایران ، خامی و کم تجربگی وی ، سبب شده باجایگاه مد نظرش در عرصه فعالیت اجرایی فاصله زیادی داشته باشد.

جمهوریت : زیبا کوهستانیسعید محمد ، بی شک یکی از پر سر و صداترین نظامیانی است که در سودای سیاست ، لباس نظامی از تن بدرآورده است.
نام سعید محمد ، همزمان با اوج گرفتن رقابت های انتخابات ریاست جمهوری بر سر زبان ها افتاد و حضور پر رنگ او که به نظر می رسید ، با هزینه های زیاد در فضای رسانه ای و مجازی همراه باشد ، او را در زمره نامزدهای پاستور قرار داد.
به گفتهٔ معاون سیاسی سپاه، سعید محمد، به دلیل تخلف، از سِمت فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا منفک شد، اما دست از تلاش برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم بر نداشت، تا عاقبت با مهر رد شورای نگهبان مواجه شد.
سردار سعید محمد که مشاورت فرماندهٔ کل سپاه پاسداران و فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا را در کارنامهٔ خود دارد و پیش‌تر مدیرعامل گروه ایرانیان اطلس (وابستهٔ به بنیاد عمران و تعاون سپاه) بود ، در نخستین روز مهرماه ۱۴۰۰ با حکم وزیر اقتصاد ، به‌عنوان دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی انتخاب شد.
خبر مرتبط:
سعید محمد بالاخره پست گرفت

سعید محمد که پیش از این و در ایام انتخابات ، اتهامات و سخنان تندی علیه محمد باقر قالیباف مطرح کرده بود ، در روزهای اخیر به دیدار قالیباف رفت. برخی حضور سعید محمد در هیات عزاداری قالیباف را نوعی دلجویی و عذرخواهی تعبیر کردند و گفتند سخنان محمد علیه قالیباف ، مانع استفاده از او در کابینه ابراهیم رئیسی بوده است.
خبر مرتبط:
حضور سعید محمد در هیات محمد باقر قالیباف

اما چند نکته درباره انتصاب “سعید محمد” به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد قابل توجه است :

حکم سعید محمد توسط خاندوزی وزیر اقتصاد صادر شده و رییس جمهور حاضر نشده حکم او را بزند. در ادوار گذشته دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی به مشاورت رئیس جمهور منصوب می شد که تا این لحظه حکم مشاور رییس جمهور هنوز برای او صادر نشده است. این نکته در جایی اهمیت پیدا می کند که دبیر مناطق آزاد بدون حکم مشاورت رئیس جمهور ، عملا مدیریتی بر روسای مناطق آزاد ندارد.

دبیری شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی عملا کاری ستادی است و دبیرخانه شورا ، غیر از بودجه نه چندان قابل توجه خود در بودجه عمومی سالیانه کل کشور ، از اعتبارات لازم برخوردار نیست و چه بسا نیازمند مناطق آزاد و اقتصادی باشد که در این صورت میزان قدرت ، نفوذ و اعتبار آن محل توجه نخواهد بود.
نکته دیگر اینکه تا امروز ، مراسم تودیع و معارفه وی برگزار نشده است.

با جمیع شرایط فوق ، به نظر می رسد ، علیرغم شروع پر سروصدای سردار سعید محمد در سپهر سیاست ایران ، خامی و کم تجربگی وی ، سبب شده با جایگاه مد نظرش در عرصه فعالیت اجرایی فاصله زیادی داشته باشد.
باید منتظر ماند و دید اختیارات سعید محمد در مسئولیت جدید تا چه اندازه تعریف می شود و آیا عملکرد او در مناطق آزاد می تواند آینده ای را برای وی رقم بزند یا خیر ؟

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=130499

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰