تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
12
سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در گفت و گو با جمهوریت :

ظریف و عراقچی روی اصطلاحات برجام تسلط نداشتند/جلیلی درباره لفظ تعلیق تحریم ها به جای لغو آن هشدار داد/ اظهارات ظریف عذر بدتر از گناه است

  • کد خبر : 130522
  • 17 مهر 1400 - 15:57
ظریف و عراقچی روی اصطلاحات برجام تسلط نداشتند/جلیلی درباره لفظ تعلیق تحریم ها به جای لغو آن هشدار داد/ اظهارات ظریف عذر بدتر از گناه است
آقای روحانی در ایام مجلس نهم پشت تریبون های عمومی می گفت یه مشت بی سواد درباره برجام قضاوت می کنند و حقیقتا مخالفین برجام مظلوم واقع شدند.

جمهوریت –  واژه تعلیق در متن سند برجام این روزها برای ظریف و تیم مذاکره کننده در دولت سابق دردسرهای زیادی را به دنبال داشته است. ماجرا از آنجا شروع شد که محمدجواد ظریف در کلاب هاوس و در پاسخ به سوالی در خصوص به کار رفتن عبارت Suspend در متن برجام گفت: من در مجلس گفتم که در برجام کلمه suspention نیست و این اشتباه از من بود و دلیل این مساله هم این نیست که من برجام را نخوانده باشم. در ضمائم کتاب «راز سر به مهر» همه قسمت‌هایی که نشان می‌دهد من نه تنها برجام را خوانده‌ام بلکه آن را نوشته‌ام، وجود دارد. واقعیت این است که ما به همه دوستانی که ضمائم برجام را مذاکره می‌کردند دستورالعمل داده بودیم که از برخی عبارات استفاده نشود. در لحظات آخری که ضمائم برجام در حال مذاکره بود نماینده اروپا گفته بود ما تحریم‌های ایران را بر می‌داریم و لغو و lift می‌کنیم اما تصمیمات اتحادیه اروپا که شامل چیزهای دیگر است را تا زمانی که کل تحریم‌ها برداشته شود، نمی‌توانیم برداریم. اینجا بود که برای این مورد که به آمریکا هم ربطی نداشت و در مورد اروپا بود و آن هم نه برای تحریم‌های کنونی بلکه تحریم‌هایی که بعدا قرار بود برداشته شود ۴ یا ۳ بار کلمه suspend  در ضمیمه استفاده شده بود و این را مذاکره‌کننده ما که ریز این مسائل را بحث می‌کرد در لحظاتی که اضافه شد به ما اطلاع نداده بود.

این اظهارات ظریف با واکنش جدی نمایندگان فعلی و ادوار مجلس مواجه شده است.

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت درباره اختلاف نظرها درباره واژه تعلیق در متن سند برجام در زمان بررسی توافق هسته ای در این کمیسیون گفت: یکی از اصلی ترین موارد مورد بحث و اختلاف نظر در کمیسیون ویژه برجام، مساله مفهوم و عبارت تعلیق در متن سند بود که از همان ابتدا نیز مورد انتقاد بسیاری از نمایندگان و کارشناسان قرار داشت .

نقوی حسینی با اشاره به دغدغه منتقدان و مخالفان برجام در ارتباط با این موضوع افزود: در همان زمان بارها خطاب به وزیر امور خارجه و همراهان ایشان قید شد که یا با دقت و  توجه متن توافق را مطالعه نکردند و یا این موضوع و فرضیه که این متن از قبل تهیه شده و در اختیار تیم مذاکره کننده قرار گرفته و از آن‌ها  خواسته شده که عین همین متن- نه کم و نه زیاد- باید پذیرفته شود، صحت دارد.

ظریف و تیم مذاکره کننده روی کلمات و اصطلاحات سند برجام تسلط نداشتند

سخنگوی کمیسیون ویژه برجام با اشاره به مباحث طرح شده در این کمیسیون در مجلس نهم گفت: به عنوان یکی از مخالفین سرسخت برجام ، روی این نکته تاکید می کردم که یا شما یا متن را دقیق نخواندید که یا قول و قراری دارید که متن بدون کم و زیاد تصویب شود چرا که روی اصطلاحات و کلمات تسلط ندارید.

اظهارات ظریف عذر بدتر از گناه است

نقوی حسینی اظهارات اخیر ظریف را «عذر بدتر از گناه» خواند و تاکید کرد: زمانی هست که ما موضوعی را نخواندیم و ندیدیم و بعدها ادعا می کنیم ما متن را ندیده بودیم و به این توافق الحاق کردند و ما تقصیری نداریم ، اما در اینجا کلمه تعلیق در متن بوده و مذاکره کنندگان با آن موافقت کرده اند.

خودشان را استاد زبان انگلیسی می خواندند اما …

وی خطاب به تیم مذاکره کننده گفت: حالا چطور می گویند کارشناسان به ما نگفته بودند؟ چگونه چنین ادعایی می‌کنند؟ مگر کارشناسان باید به شما می گفتند؟ مگر خودتان متن را نخوانده بودید؟ خود را که استاد زبان انگلیسی می دانید و می گویید از همه بهتر انگلیسی صحبت می کنید.

ظریف و عراقچی موکدا موضوع تعلیق را رد و بر مساله لغو تحریم ها تاکید داشتند

نقوی حسینی دراینباره افزود: آقای ظریف بارها و بارها هم در کمیسیون امنیت ملی، هم در کمیسیون ویژه برجام و هم در صحن مجلس موکدا تاکید کرد که هیچ جای توافق صحبتی از «تعلیق» نشده و همه جا تاکید بر «لغو تحریم ها» است .

وی ادامه داد: حتی آقای عراقچی که همیشه ، چه در امنیت ملی و چه در برجام بر لغو همه تحریم ها تاکید می کردند و تعلیق را رد می کردند.

تیم مذاکره کننده پاسخی برای ابهامات جلیلی نداشت

نقوی حسینی با اشاره به این که سعید جلیلی به عنوان مسئول تیم مذاکره کننده قبل از دولت روحانی در کمیسیون ویژه برجام درباره قید لفظ تعلیق در متن سند هشدار داده بود، گفت: به خاطر دارم در کمیسیون ویژه برجام دکتر جلیلی از قید «تعلیق» در متن انتقاد و اصطلاح را ذکر کرد و گفت در متن صحبت از تعلیق است نه لغو تحریم ها باز هم آقای ظریف گفت که چنین چیزی نیست.

وی افزود: حالا بعد از این همه ماجرا ، ایشان می گوید من ندیده بودم و کارشناس به من نگفته بودند که این حرف ها عذر بدتر از گناه است باید بپذیریم که در آن توافق در حق منافع ملی اجحاف های خیلی زیادی شد.

روحانی منتقدان برجام را بی‌سواد خواند و حالا معلوم شده از متن برجام خبر نداشتند

سخنگوی کمیسیون ویزه برجام با بیان این که «منتقدان و مخالفان برجام در مجلس نهم مظلوم واقع شدند»،گفت: آقای روحانی در آن زمان پشت تریبون های عمومی می گفت یه مشت بی سواد درباره برجام قضاوت می کنند و  هر چه می گفتیم ما بی سواد نیستیم ایشان ما را بی سواد خطاب می کرد و به واقع مخالفین برجام در آن ایام بسیار مظلوم واقع شدند.
خبر مرتبط :
منافع‌ملی در تعلیق ظریف
حسین شریعتمداری: برخی اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برای حریف جاسوسی می‌کرده‌اند
ماجرای اظهارات ظریف که جنجالی شد /توضیح درباره استفاده از واژه «تعلیق» در برجام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=130522

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰