تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
16

سرها زیر برف ، فرونشست در حال پیشروی

  • کد خبر : 131216
  • 20 مهر 1400 - 14:28
سرها زیر برف ، فرونشست در حال پیشروی
از ۳۱ استان کشور ۲۹ استان در خطر پدیده فرونشست زمین قرار دارند و لازم است مسئولان تصمیمات قاطع در این زمینه بگیرند، چرا که ایران در حال نشست است

جمهوریت – ناصر تبریزی : طی روز های گذشته تصاویری از سوی موسسه تحقیقاتی بین‌المللی «اینتل‌لب» منتشر شده که به تعبیر آنان، «بمب ساعتی بی‌صدا» در اطراف تهران به جریان افتاده است.

همزمان با انتشار تصاویر موسسه تحقیقاتی بین‌المللی «اینتل‌لب»، سید محسن طباطبایی در گفت‌وگو با رسانه ها، با اشاره به فرونشست زمین در کلان‌شهر تهران اعلام کرده« وضعیت فرونشست در شهرهای کشور ما نیز بغرنج است و طبق گزارش‌ها، در هر دو کیلومترمربع از خاک کشور یک چاه آب مجاز یا غیرمجاز وجود دارد؛ در واقع نزدیک به یک‌ میلیون حلقه چاه در کشور وجود دارد.طبق گزارش گاردین، شهرهای ایران با بالاترین نرخ‌های فرونشست، در جهان قرار دارند، و هر سال ۲۵ سانتی‌متر به زیر زمین سقوط می‌کنند. در باره کلان‌شهر تهران، گزارشها نگران‌ کننده‌تر از این موضوعات است؛ به‌ دلیل افت سطح آب‌های زیرزمینی تهران، بستر جغرافیایی این شهر روزانه یک میلی‌متر، یعنی ۳۶ سانتی‌متر در سال فرو می‌نشیند،وی اضافه کرده« این میزان نشست در هیچ جای جهان تاکنون گزارش نشده است و تهران رکورددار فرونشست زمین در دنیا بشمار می‌آید.»….

این در حالی است که خبر های ناگوارتری هم از اصفهان به گوش می رسد .تصاویر مربوط به بنا های تاریخی و منازل مسکونی گواه این مدعاست..

فرونشست بیخ گوش نقش جهان

رضا اسلامی مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان در گفتگو با اصحاب رسانه اعلام کرده:« فرونشست، تمام بخش‌های زندگی انسانی در اصفهان را تحت تاثیر خود قرار داده و از بنا‌های تاریخی گرفته تا خانه‌های مسکونی، همه در خطر هستند و نمی‌توان تفاوتی بین ارکان مختلف قائل شد»

به گزارش خبرگزاری «ایمنا»، در میان استان‌های کشور، اصفهان از جمله مناطقی است که به دلیل مهاجرت و اسکان جمعیت بیش از حد ظرفیت و استقرار صنایع آب بر در آن با کاهش منابع زیرزمینی آب و در پی آن با شدت بیشتری از فرونشست زمین مواجه است.به عبارتی خشک‌سالی چندساله و برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی بعلاوه کاهش باران و قطع آب رودخانه زاینده‌رود موجب وقوع فرونشست زمین در شهر کم‌ آبی چون اصفهان، شده است.

بر اساس آمار و اطلاعات سازمان زمین‌شناسی اصفهان، در سال ۹۵ فقط دو درصد مساحت استان بالغ بر دو هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع درگیر فرونشست زمین بود اما آخرین مطالعات نشان می‌دهد حدود ۱۰ هزار کیلومتر مربع استان یعنی ۱۰ درصد آن به صورت خطرناک درگیر فرونشست شده است.مدیرکل سازمان زمین‌شناسی اصفهان گفت: اگر با ادامه روند فعلی آب به کف آبخوان برسد، میدان نقش‌جهان ۴۶ سانتی‌متر فرونشست غیر متقارن خواهد داشت.

درگیری ۲۹ استان ایران با فرونشست

غلامعلی جعفرزاده، رئیس پیشین سازمان نقشه‌برداری کشور اعلام کرده «از ۳۱ استان کشور ۲۹ استان در خطر پدیده فرونشست زمین قرار دارند و لازم است مسئولان تصمیمات قاطع در این زمینه بگیرند، چرا که ایران در حال نشست است. وی با تاکید بر ضرورت بازنگری در بهره‌برداری از چاه‌ها، برداشت آب از سفره‌های زیر زمینی و مدیریت منابع آب، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های میدانی ما در حال حاضر از ۳۱ استان کشور، ۲۹ استان در خطر پدیده فرونشست قرار دارند.

سرها زیر برف

داستان عجیبی است! تمامی شواهد و قرائن از قریب الوقوع بودن بحرانی ناشی از فرونشست در مناطق شهری و زیر ساخت های مراسلاتی و صنعتی حکایت می کنند و هیچ خبری از اقدام عاجلی در میان مسئولین این بحران وجود ندارد، و هراز چند گاهی که خبری از سوی مراکز تحقیقاتی فرامرزی در مورد اهمیت اوضاع بحرانی فرونشست، در ایران منتشر می شود، با برگزاری چند گفتگو و مصاحبه، همگی، با اذعان وجود درد ،و طرح چند راهکار در حد شعار، مسئله را فیصله می دهند.سرها چه زیر برف باشد چه بالای برف! اژدهای فرونشست، پس از بلعیدن دشت ها ، حال به بیخ گوشمان رسیده است، راهکار ها واضح و مشخص است! بارها و بارها توسط کارشناسان به تفصیل بیان شده، این گوی و این میدان!

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=131216

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰