تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
15
محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت و گو با جمهوریت:

مقتدی صدر تعادل سیاسی و ثبات نظر ندارد / صدر خود نخستین گروه شبه نظامی را مدیریت می کرد / تاکید صدر بر تحویل سلاح گروه‌های شبه نظامی خواسته آمریکا است

  • کد خبر : 131760
  • 24 مهر 1400 - 15:55
مقتدی صدر تعادل سیاسی و ثبات نظر ندارد / صدر خود نخستین گروه شبه نظامی را مدیریت می کرد / تاکید صدر بر تحویل سلاح گروه‌های شبه نظامی خواسته آمریکا است
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم می گوید: مقتدی صدر در عراق هرگز مسئولیت رسمی برای در معرض ارزیابی قرار گرفتن نداشته و همواره با ژست اپوزیسیون رفتار می کند.

جمهوریت – پیروزی مقتدی صدر در شرایط ائتلاف با کمونیست ها و سکولارها در انتخابات پارلمان عراق و تاکید او بر مساله لزوم تحویل سلاح گروه های شبه نطامی ، حتی گروه های مقاومت ، با واکنش های مختلفی رو به رو شده است. انتخاباتی که به زعم برخی چهره های عراق خالی از تقلب نیز نبوده است.

بیشتر بخوانید:

محمدجواد جمالی نوبندگانی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم در گفت و گو با جمهوریت درباره نتایج این انتخابات گفت: نتایج انتخابات پارلمان عراق از چند منظر قابل توجه است ، نخست این که درصد شرکت کنندگان در انتخابات بر اساس آمار اعلام شده حدود ۴۳ درصد است که البته نسبت به دور قبل مشارکت بالاتر رفته ولیکن همچنان اکثریت در انتخابات شرکت نکردند .

وی ادامه داد: موضوع دوم این است که در این انتخابات نیز مشابه انتخابات قبلی ائتلاف مقتدی صدر پیروز شد اما تقریبا حدود ۲۴ درصد کرسی ها را به دست آورده است و این اصلا برای تشکیل دولت مقتدری که یک جناح بتواند تشکیل داده و به آن تکیه کند، کافی نیست.

جمالی نوبندگانی همچنین افزود: موضوع سومی که در نتایج مشهود است عدم رای آوری بسیاری از چهره های شناخته شده سنی و روسای پارلمان های قبلی عراق است که رای نیاوردن این چهره ها ، نشان می دهند که مردم از سیاست مداران قبلی در پارلمان راضی نیستند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم با اشاره به ادبیات تند مقتدی صدر در قبال برخی مواضع ایران نیز گفت: مقتدی صدر هرگز از ثبات رفتاری بهره مند نبوده است . وی با کمونیست‌ها و سکولارهای عراق ائتلاف کرد و در همان زمان علی رغم لطف‌های زیاد ایران سفری به عربستان کرد و در این سفر از جانب عربستان حمایت مالی نیز شد .

وی افزود: همواره مواضعی در ارتباط با این که هیچ کسی نباید در عراق دخالت کند داشته، اما به صورت کلی آدم با ثباتی نیست و من ایشان را در مواضع سیاسی استوار ندیدم.

جمالی نوبندگانی با بیان این که مقتدی صدر تحرکات سیاسی برای ایجاد شور اجتماعی و عادت به سر دادن شعارهای جذاب دارد، تاکید کرد: مقتدی صدر همیشه در لباس اپوزیسیون بوده و ژست اپوزیسیون داشته و هرگز مسئولیتی نداشته که در میدان محک قرار بگیرد .

وی افزود: تصور نمی کنم با این انتخابات بتوانیم منتظر ثبات سیاسی در عراق باشیم.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در ارتباط با موضع گیری مقتدی صدر در ارتباط با این که «همه گروه های شبه نظامی باید اسلحه های خود را تحویل دهند»، گفت: این صحبتی است که آمریکا و عربستان و امارات و سعودی ها به دنبال آن هستند.

وی با بیان این که عدم ثبات سیاسی مقتدی صدر در عراق همانند جنبلاط در لبنان است، خاطر نشان کرد: اولین گروه شبه نظامیان غیررسمی متعلق به خود مقتدی صدر بود و خودش بزرگ ترین گروه شبه نظامی را داشت و حالا این صحبت ها را می کند .

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=131760

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰