تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
14

خاطره هاشمی رفسنجانی از والده محسن رضایى

  • کد خبر : 135739
  • 22 آبان 1400 - 10:56
خاطره هاشمی رفسنجانی از والده محسن رضایى
خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۱ آبان ۱۳۷۷ : [خانم بی‌بی زنان]، والده محسن رضایى، رو درواسی هاى معمولى زنان را ندارد؛ دست به سر و صورت من هم مى‌کشید / گفت، خانه‌اش بالای کوه است و به دست خود، شوهر و فرزندانش ساخته شده

جمهوریت : ساعت هفت صبح از اقامتگاه بیرون آمدیم. دیشب باران باریده و بوى تعفن گاز که معمولاً فضاى مسجد سلیمان را پُرکرده، به مشام نمى‌رسد. [خانم بی‌بی زنان]، والده آقاى محسن رضایى در بیرون اقامتگاه رسید. با اینکه بیش از نود سال سن دارد، سالم و محکم و بانشاط است؛ با قد بلند و بدون خمیدگى. با زبان بختیارى حرف مى‌زد که دیگران توضیح مى‌دادند. مثل شوهرش، من را پسرم خطاب مى‌کرد. رو درواسی‌‌هاى معمولى زنان را ندارد. دست به سر و صورت من هم مى‌کشید؛ از زن و شوهر با این سن و با این سلامتى، تعجب‌کردم. گفت، خانه‌اش بالای کوه است و به دست خود و شوهر و فرزندانش ساخته شده و دو اتاق گلى است و پیاده به بالا مى‌رود!

به مدرسه علوم دینى مسجدسلیمان رفتیم؛ مدرسه با صفایى است. میهمانسراى انگلیسى‌ها در زمان حضور در مسجد سلیمان بوده؛ «گست هاوس» [Guest House]، نقشه خوبى دارد.گشتى در محیط زدیم. در مدرسه در جمع طلاب شرکت کردم. حدود ۱۰۰ طلبه مرد و ۷۰ طلبه زن. آقاى [حسین] بهرامى، [مؤسس حوزه علمیه مسجدسلیمان]، از تاریخ و موفقیت‌هاى مدرسه توضیح داد. بعد از انقلاب تأسیس شده است؛ به‌خاطر اینکه در مسجد سلیمان و عشایر بختیارى، روحانى وجود نداشته، اینجا را انتخاب کرده است. درگذشته به آنها کمک کرده‌ام. بسیارى از طلاب قدیمى‌تر، به قم رفته‌اند، یا شغل گرفته‌اند.

به سوى سد مسجدسلیمان حرکت کردیم. از کنار ساختمان‌هاى فراوان ارتشى‌گذشتیم که بسیارى از آنها خالى و نیمه‌تمام است. آقاى [محسن] رضایى، از اینکه براى حل مشکل مسکن مردم از آنها استفاده نمى‌شود، انتقاد دارد. دانشگاه آزاد اسلامى را دیدیم؛ هزاران دانشجو دارد.

در محل سد، مورد استقبال مدیران قرار گرفتیم. در جلسه توجیهی، آقایان مهندس [رسول] زرگر، [معاون وزیر نیرو در امور آب] و مهندس [علی‌اصغر] زحمتکش، [مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو] توضیح دادند. در مورد کارون ۳ و گدارلندر (مسجد سلیمان) هر دو سد، بیش از ۵۰ در صد پیشرفت دارند و در سال ۱۳۷۹ به بهره‌بردارى مى‌رسند. هدف اصلى از هر دو تولید برق است و براى کنترل آب کارون هم مفید است.

سد مسجد سلیمان، با وام ژاپن ساخته مى‌شود و به ناچار سهمى از کار به پیمانکاران خارجى داده شده و به همین دلیل، حدود ۳۰ درصد، گران‌تر از سدهاى ساخت خودمان تمام مى‌شود. من هم صحبت‌کوتاهى درباره اهمیت این سدها‌کردم و از اینکه نتوانستیم خودمان را به سد کارون ۳ برسانیم، عذرخواهى‌کردم؛ گرچه آقاى محسن رضایى رسیده بود و براى آنها توضیح عذر من را داده بود.

از بخش‌هاى مختلف سد بازدیدکردیم؛ بدنه، نیروگاه، سرریز و تونل انحراف و در نقطه خروجى آب تونل انحراف، منظره بدیعى از عظمت و اُبهت جریان آب به وجود آمده. مُغاره‌هاى محل نیروگاه در اعماق زیر کوه، بسیار باعظمت و اُبهت است. قرار بود از مزرعه زیتون‌کارى و تونل راه شهرکرد بازدیدکنیم‌که به خاطر تمام شدن وقت، نرفتیم.

ظهر به سوى شعیبیه [شوشتر] حرکت‌کردیم. ساعت دو بعد از ظهر رسیدیم. دکتر [عیسی] کلانترى، [وزیر کشاورزی] و مدیران طرح نیشکر شعیبیه استقبال کردند. پس از ناهار، کمى استراحت و نماز، براى بازدید از طرح رفتیم. کارخانه ۱۰۰ هزار تُنى تولید شکر دردست ساخت و مزارع نیشکر،کانال‌هاى آب رسانى و مرکز پمپاژ آب کنار رودهاى کارون و دز، برنامه‌هاى نى‌بُرى با دست و با ماشین، قلمه‌کارى و آبیارى و با کارگران و مدیران مذاکره کردیم.

شب، مدیرکل آموزش و پرورش و رییس آموزش و پرورش شوشتر و فرماندهان قرارگاه لشکر ۹۲ زرهى ارتش، براى گزارش آمدند و براى ساخت دژ مرزى در هورالهویزه و پاک کردن مناطق آلوده به مواد منفجره، استمدادکردند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=135739

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰