تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
20
نوروزی در گفت و گو با جمهوریت در واکنش به آمار رشد کودک همسری در سال جاری:

مبنای درست درباره سن ازدواج قانون اسلام است/ کودک همسری بچه ۹ ساله است نه دختر ۱۳ و ۱۴ ساله/ اسلام سن ازدواج دختر را منوط به بلوغ جسمی و اذن ولی می داند

  • کد خبر : 137052
  • 01 آذر 1400 - 14:56
مبنای درست درباره سن ازدواج قانون اسلام است/ کودک همسری بچه ۹ ساله است نه دختر ۱۳ و ۱۴ ساله/ اسلام سن ازدواج دختر را منوط به بلوغ جسمی و اذن ولی می داند
نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: قانون درست برای ازدواج ، قانون اسلام است که بلوغ جسمی و اذن ولی را مبنای سن ازدواج دختر قرار داده است.

جمهوریت – مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود  ، تعداد ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در بهار ۱۴۰۰ دارای ۳۲ درصد رشد در قیاس با آمار مشابه خود در بهار سال گذشته اعلام  و تاکید کرده است که این آمار فصلی دال بر ۹۷۵۳ ازدواج برای این بازه سنی از دختران با توجه به آمارهای مشابه فصلی طی دو سال اخیر بالاترین تعداد را نشان می‌دهد.

حسن نوروزی ، نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم در گفت و گو با جمهوریت درباره علت رشد این آمار گفت: نگاه درست و صحیح به مقوله ازدواج ، نگاه اسلام است، نگاهی که می گوید ازدواج دختر با بلوغ او و ازدواج ولی ممکن است یعنی برای تعیین زمان مناسب برای ازدواج ، بلوغ در نظر گرفته می شود و البته اذن ولی به معنی پدر یا در صورت فقدان پدر ، پدربزرگ ولی دختر است.

نوروزی در پاسخ به این سوال که «با این استدلال نعیین سن قانونی برای ازدواج لازم نیست»، تاکید کرد: به طور قطع همین است، سن ازدواج در دختران به معنی سن بلوغ در نظر گرفته می شد که عموما سن ۱۳ یا ۱۴ سال است و این که دختر بتواند زندگی را به جلو برد یا خیر نیز به اذن ولی باز می گردد.

وی ادامه داد: قانون درست برای ازدواج ، قانون اسلام است.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم با انتقاد از اطلاق عنوان کودک همسری به دختران ۱۳ یا ۱۴ ساله گفت: کودک همسری به موارد ازدواج بچه ۹ سال یا ۱۰ سال گفته می شود اما دختر ۱۳ ساله که دیگر کودک همسر نیست.

نوروزی در پاسخ به این مساله که منتقدان کودک همسری سن ۱۰ تا ۱۴ سال را کودک همسر دانسته و نگران رشد امار ازدواج در این جمعیت هستند، گفت: این گروه ۱۴ تا ۱۶ سال را هم کودک همسر می گویند، حکم درست همان است که اسلام می فرماید.

به گزارش جمهوریت ، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در حالی خبر از ازدواج ۹۷۵۳ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله در بهار سال جاری می دهد که این تعداد در قیاس با آمارهای فصلی دو سال اخیر، بالاترین آمار فصلی ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله است و به نوعی می توان گفت رکورد آمار فصلی ازدواج دختران در این بازه سنی و طی دو سال اخیر، در بهار ۱۴۰۰ شکسته شد.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=137052

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰