تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
12

نگاهی به ارزش غذایی پوست کیوی/ انگور فرنگی چینی را با پوست بخوریم یا بدون پوست؟!

  • کد خبر : 137311
  • 02 آذر 1400 - 19:45
نگاهی به ارزش غذایی پوست کیوی/ انگور فرنگی چینی را با پوست بخوریم یا بدون پوست؟!
کیوی، که به انگور فرنگی چینی نیز معروف است، بومی دره چانگ کیانگ چین است و خواص بی شماری دارد.

جمهوریت :  بیشتر افراد کیوی را با خاصیت ویتامین سی آن می‌شناسند و شاید اصلا ندانند که این میوه پرخاصیت به انگور فرنگی چینی نیز شهرت دارد.

کیوی و پوست آن سرشار از خاصیت است، تا جایی که بسیاری پیشنهاد می‌کنند کیوی با پوست مصرف شود. اما آیا از ارزش غذایی پوست آن آگاهی دارید؟

معرفی انگور فرنگی چینی، معروف به کیوی

کیوی گیاهی است از گروه گیاهان گلدار دولپه‌ای‌های تک لپه‌ای در راسته خلنگ‌سانان و رده کیویان، که در حقیقت بومی جنوب چین محسووب می‌شود و میوهٔ ملی جمهوری خلق چین است.

میوه کیوی، تخم مرغی شکل و به اندازه یک تخم‌مرغ بزرگ (به طول ۵–۸ سانتیمتر و عرض ۴٫۵–۵٫۵ سانتیمتر) است و پوست آن قهوه‌ای رنگ و گوشت آن سبز است.

کیوی، که به انگور فرنگی چینی نیز شناخته می‌شود، بومی دره چانگ کیانگ چین است و کاشت آن به اواخر قرن نوزدهم برمی گردد. کیوی، میوه ملی چین محسوب می‌شود.

همانطور که می‌دانید، کیوی بسیار مغذی است و نیوزیلندی‌ها ظرفیت این میوه آبدار و خوشمزه را کشف کردند و پس آن شروع به کاشت کیوی برای اهداف تجاری کردند.

در واقع نیوزیلندی ها، نام پرنده ملی خود که به کیوی شهرت دارد را بر روی این میوه گذاشتند و درنهایت در سال ۱۹۶۳، این میوه کرک دار، برای نخستین بار به هندوستان معرفی شد.

طبق اعلام محققان، کاشت کیوی در منطقه شیملا آغاز شد و پس از آن به تمام کشور رسید. درحال حاضر، چین، نیوزیلند، ایتالیا، یونان، شیلی و فرانسه، پرورش دهندگان برتر کیوی در جهان هستند.

گوشت کیوی، دارای رنگ سبز بسیار روشن و طعمی متمایز هستند. (ترکیبی از شیرین، ترش، تند، سبک و اسیدی). این مزه احتمال دارد، شما را به یاد ترکیبی از لیمو، پرتقال، خربزه عسلی و توت فرنگی بیاندازد و دانه‌های سیاه زیادی دارد که بافتی ترد به آن می‌دهد.

بررسی ارزش غذایی پوست کیوی

ویتامین E یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است و می‌توان گفت، دلیل اهمیت این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی آن است که عبارتست از کاهش عوامل شیمیایی مخربی که در اثر استرس‌های فیزیولوژیکی و محیطی در بدن به وجود می‌آیند. روغن‌های گیاهی، مغز‌ها و جوانه گندم از منابع غذایی ویتامین E به شمار می‌روند.

نکته مهم این است که بخش عمده ویتامین E، در پوست کیوی موجود است، بنابراین توصیه می‌شود که این میوه را به خوبی شسته و با پوست مصرف کنید.

طبق مطالعات اخیر از این پس کیوی به عنوان یکی از منابع ویتامین E نیز به شمار رفته و در پیشگیری از انواع سرطان‌ها نقش دارد.

نگاهی به ارزش غذایی کیوی

کیوی منبعی غنی و سرشار از ویتامین C است و مقدار ویتامین C آن از پرتقال نیز بیشتر است.

ویتامین ث موجود در کیوی ۲ برابر پرتقال، ۶ برابر لیمو ترش و میزان مواد مغذی آن ۸ برابر سیب است و از سوی دیگر دانه‌های سیاه آن حاوی ویتامین D است.

کیوی دارای ویتامین A ویتامین‌های B ۱، B ۲، B ۳ و سایر ویتامین‌های گروه ب است و آن را بعنوان یکی از میوه‌های کم کالری می‌شناسند.

در هر ۱۰۰ گرم کیوی ۴۷ کالری وجود دارد و از جهت میزان کالری همردیف زردآلو و نارنگی است.

مقدار پتاسیم این میوه خوشمزه از موز بیشتر است واز سوی دیگر از میزان منیزیم بسیار بالایی نیز برخوردار است و به همین دلیل نیز امکان ابتلا به برخی از سرطان‌ها و بیمار‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

کیوی دارای مس، آهن و فسفر است و با توجه به این تفاسیر می‌توان آن را در رده میوه‌های بسیار مفید قرار داد.

کیوی را با پوست بخوریم یا بدون پوست؟

این سوال از جمله سوالاتی است که بسیاری درباره مصرف کیوی مطرح می‌کنند اما، نکته مهمی که باید درباره این میوه وجود دارد، امکان ابتلا به حساسیت در اثر مصرف آن است.

به عبارت ساده‌تر و بهتر می‌توان گفت، امکان ایجاد حساسیت به خوراکی‌هایی که بومی یک منطقه خاص نیستند، اما در آن منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرند، وجود دارد و از این رو امکان دارد برخی از ما ایرانی‌ها به ترکیب‌های موجود در کیوی که بومی کشور خودمان نیست، حساسیت داشته باشیم.

باید بدانید که این مسئله حساسیت، در مورد پوست کیوی هم به شدت مطرح است، به این معنی که از آنجا که پوست کیوی به دلیل جنس و شکل خاص خود ممکن است حاوی بسیاری از مواد آلرژن باشد، بنابراین امکان ایجاد حساسیت پوستی به شکل خارش یا حتی حساسیت خوراکی به پوست کیوی، چندان دور از انتظار نخواهد بود و با توجه به این موضوع از طرف برخی کارشناسان توصیه می‌شود که پوست کیوی را پیش از مصرف آن بگیرید.

در واقع ترکیب‌های مختلفی مانند ترکیب‌های فیبری موجود در پوست آن باعث ایجاد حساسیت شوند و این حساسیت هم خودش را با دل‌درد یا سوءهاضمه پس از مصرف میوه نشان دهد بنابراین این به بدن شما بستگی دارد که بتوانید آن را با پوست میل کنید یا نه.

از طرفی مقداری فیبر، انواع ویتامین و حتی پروتئین در پوست برخی از میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد و به همین دلیل توصیه می‌شود تا اکثر میوه‌ها و سبزی‌ها را با پوست مصرف کنید.

از این رو مصرف کیوی با پوست برای افرادی که دستگاه گوارش حساسی دارند توصیه نمی‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=137311

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰