تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
15

کیهان: ورود زنان به مکان تفریحی ورزشگاه صلاح نیست

  • کد خبر : 138169
  • 10 آذر 1400 - 15:33
کیهان: ورود زنان به مکان تفریحی ورزشگاه صلاح نیست
پیشنهاد من در آخر این است اگر فیفا مطالبه حضور زنان ما را در ورزشگاه دارد پس کمی هم به فکر مطالبه خود زنان کشور ما در بحث ورزش باشد اگر درخواست فیفا مهم است درخواست زنان ایران برای داشتن فضای سلامت ورزش هم مهم است لذا مسئولان موظف به رسیدگی به این مطالبات به حق زنان هستند.
جمهوریت : روزنامه کیهان نوشت : یک استاد دانشگاه: اینکه زنان را در محیطی که حتی خودشان هم ورزش نمی‌کنند و محیطی کاملا تفریحی است وارد کنیم اصلا به صلاح نیست.

 فرشته روح‌افزا پژوهشگر حوزه زنان گفت: ما با ورزش زنان و حضور آنها در عرصه‌های بین‌المللی مخالفتی نداریم ولی با نمادهایی که بخواهد این ورزش را از شکل سالم خود خارج کند و به نمادهای جنسیتی تبدیل کند مسئله داریم.

وی درخصوص بحث‌های پیش آمده برای حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها و فشار فیفا در این رابطه گفت: حضور زنان در ورزشگاه در سال ۹۸ مطرح شده بود. در واقع درخواستی بود که با تعامل میان مسئولان ایران و سازمان‌های ورزش بین‌المللی به نتیجه رسید و حدود ۳ هزار نفر از زنان ما در دولت قبل در بازی ایران و کره حضور یافتند.

البته که ما با ورزش زنان و حضور آنها در عرصه‌های بین‌المللی مخالفتی نداریم ولی با نمادهایی که بخواهد این ورزش را از شکل سالم خود خارج کند و به نمادهای جنسیتی تبدیل کند مسئله داریم. در واقع روی این موضوع که زنان را به نام ورزش، کم ارزش کنند بحث و مطالبه داریم.

روح افزا در پاسخ به اینکه چه مشکلاتی در کشور ما برای حضور زنان در ورزشگاه وجود دارد؟ اظهارداشت: ما اول از همه باید ورزشگاه‌هایمان را استاندارد بین‌المللی کنیم و بعد اگر لازم بود شرایط حضور زنان را فراهم کنیم.

همین الان مردان ما در ورزشگاه‌ها از امنیت کاملی برخوردار نیستند این را از عکس‌ها و فیلم‌هایی که پخش می‌شود می‌توان دید. مواردی بوده که مثلا فرد با داس به وسط زمین می‌رود مگر می‌شود امنیت را با کتک‌کاری‌ها و درگیری‌ها و شکستن در و پنجره اتوبوس که بعد از بازی‌ها شکل می‌گیرد فراهم کرد؟

چگونه می‌خواهیم در محیط ورزشگاه‌های ناامن که در حال حاضر در کشور ما و محیط‌های ورزشی فوتبال وجود دارد زنان را وارد کنیم؟ اصلا چه چیزی در قبال این اقدام قرار است به دست‌آوریم؟ اینکه زنان را در محیطی که حتی خودشان هم ورزش نمی‌کنند و محیطی کاملا تفریحی است وارد کنیم اصلا به صلاح نیست.

وی درخصوص فشارهای فیفا در بحث ورود بانوان به ورزشگاه بیان داشت: بحث این است که اصلا فیفا نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند. فیفا در ابتدا گفت که زنان باید به ورزشگاه‌ها بیایند، اما فیفا بعد از آنکه زنان را در دولت قبل به ورزشگاه بردیم مدعی شد که این حضور نباید گزینشی باشد. با این اوصاف دفعه بعد ممکن است فیفا بگوید زنان حجاب هم نداشته باشند. پس ما باید هرچه فیفا می‌گوید را قبول کنیم؟ اگر به حرفشان گوش دهیم در نهایت می‌گویند که باید زنان و مردان کنار هم بنشینند.

این استاد دانشگاه گفت:متاسفانه ما را با کشور عربستان سعودی مقایسه می‌کنند در حالی‌که این کشور از هیچ نظر برای ما الگو نیست. عربستان سعودی نگاهش به زن ذلیلانه و حقیرانه است و اگر هم اجازه می‌دهند زنان در ورزشگاه کنار دست آقایان بنشینند به خاطر خود زنان نیست.

لذا اینکه می‌گویند زنان باید در ورزشگاه حضور داشته باشند چون فیفا می‌خواهد درست نیست و ما باید در مجامع بین‌المللی این مسئله را مطرح کنیم. این موضوع حق ماست. فیفا اجازه ندارد در مسائل فرهنگی کشور وارد شود چرا که این موضوع کاملا فرهنگی است.

روح افزا در پاسخ به اینکه آیا تمام استانداردهای فیفا برای بازی‌ها در کشور و ورزشگاه‌های ما رعایت می‌شود؟ اظهارداشت: خیر؛ اگر همه استانداردهای فیفا را رعایت می‌کردیم می‌توانستیم به این مسئله هم فکر کنیم. ما که الان در ورزشگاه‌هایمان مواد مخدر به راحتی مصرف و خرید و فروش می‌شود.

گزارشگران ما بارها از سرویس بهداشتی‌ها فیلم گرفتند ما اصلا استاندارد نظافت را در ورزشگاه نداریم یا افرادی که از شهرستان‌ها برای نگاه کردن ورزش می‌آیند پشت درب این ورزشگاه ساعت‌ها معطل می‌مانند و مسائل ضد فرهنگی متاسفانه رواج پیدا می‌کند. در این فضای به این آلودگی می‌خواهیم زنان را هم وارد کنیم تا با این کار مشکل ورزش فوتبال را حل کنیم؟

وی با بیان اینکه چگونه می‌خواهند امنیت جانی و روانی زنان را لحاظ کنند در حالیکه برعکس به نظر می‌رسد امنیت زنان ما را هدف گرفته‌اند، افزود: مشکلات اصلی دختران و زنان ما حضور در ورزشگاه‌ها نیست بلکه چند نفری که با ‌اندیشه‌های غربی هماهنگ هستند به این مسئله دامن می‌زنند.

اگر می‌خواهند حضور زنان در ورزشگاه‌ها در مجلس هم بررسی شود باید با استانداردهای صحیح همراه باشد. با ورزشگاه‌هایی که در حال حاضر داریم هرچه قدر هم بگویند زنان را از مردان جدا می‌کنیم فضای بیرون از بازی قابل کنترل نیست.

 

دلیلی ندارد که زن با حجاب نتواند در ورزش‌های بین‌المللی شرکت کند

این پژوهشگر حوزه زنان در پاسخ به اینکه چگونه رعایت حجاب حضور در بازی‌ها امکان‌پذیر است اما به‌عنوان تماشاچی این امکان وجود ندارد؟ بیان داشت: حضور زنان مسلمان در بازی‌های ورزش المپیک در ابتدا محدودیت داشت اما وقتی مسئولان رفتند و صحبت کردند در نهایت رفع محدودیت صورت گرفت.

الان کشورهای دیگر هم الگو گرفتند و زنان محجبه به راحتی در بازی‌های بین‌المللی حضور دارند. اصلا دلیلی ندارد که چون زنی حجاب دارد نتواند در ورزش‌های بین‌المللی شرکت کند. مگر اینکه هرچه نسخه می‌پیچند را قبول کنیم و بپذیریم و در واقع مثل زن غربی زندگی کنیم. اما سبک زندگی ایرانی اسلامی حضور زنان در ورزشگاه‌ها را نمی‌پذیرد برای اینکه تعدی به زنان می‌شود.

وقتی ما نمی‌توانیم جمعیتی را که حضور پیدا کنند یا حتی بازیکنانی را که حضور پیدا می‌کنند کنترل کنیم چگونه می‌توانیم حرمت زنان را حفظ کنیم؟ آیا به خاطر فحاشی‌های زیادی که هست یک بار صدای ورزشگاه‌ها را در پخش‌های تلویزیونی باز کردند؟ اصلا می‌توان پخش کرد؟ حالا ما می‌خواهیم در این فضای آلوده زنان را وارد کنیم تا یک حق مضاعفی از زنان با این تصمیم کاسته شود؟

سؤال اینجاست که چرا زنان دوست ندارند در ورزشگاه‌هایی که هم جنس خودشان بازی می‌کنند حضور داشته باشند و ورزش را ببینند؟ چرا حضور زنان کمرنگ است؟ برای چه فضای پرتنش اختلاط زن و مرد را داوطلب می‌شویم! مگر ما عبد و عبید فیفا هستیم.

روح افزا درباره علت مطالبه فیفا برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها اظهارداشت: اول اینکه ما باید حتما در مجامع بین‌المللی صحبت و علل‌های فرهنگی و امنیتی را برای عدم حضور زنان مطرح کنیم آنها روی این بحث‌ها حتما فکر خواهند کرد. شاید فیفا در راستای سیاست سند ۲۰۳۰ از ما تقاضا داشته باشد ولی واقعا مسئولین ورزشی ما باید در این رابطه تعاملات فرهنگی داشته باشند و آنها را قانع کنند.

نباید حق ایران گرفته شود این اهرم سیاسی در رابطه با اجرای سند ۲۰۳۰ است که شکل فرهنگی به خودش گرفته تا ایران را تحت فشار قرار بگذارند که زنان به هر شکلی که آنها می‌خواهند در کشور باشند. خیلی مسائل در کنوانسیون زنان مسائل پیش‌بینی شده ما نمی‌توانیم به همه آنها آری بگوییم.

وی تصریح کرد: سؤال من از مسئولین محترم این است که در فضای ورزش آیا همه امکاناتی که برای زنان نیاز است تهیه کردند؟ آیا همه جا ورزش آزاد و ارزان در اختیار زنان و دختران ما قرار گرفته است؟ آیا فضای ورزش در مدارس ما به خوبی فراهم است و آیا جای مناسبی برای آنها در نظر گرفتیم؟ آیا تمام این شرایط مهیاست که الان به فکر حضور زنان در ورزشگاه به عنوان تماشاچی افتاده‌اند؟

این استاد دانشگاه ادامه داد: باید ورزش سالم را به جهان معرفی کنیم این رسالت کشور اسلامی ماست همانگونه که ما در خیلی از کشورها در عرصه‌های بین‌المللی حضور پیدا کردیم و زنان ما مایه افتخار بودند در نتیجه ما هم باید برای زمینه ‌سازی ورزش برای همه اقشار و سنین فضایی مناسب را فراهم کنیم تا از این موقعیت بهره‌مند شوند.

وی اظهارداشت: پیشنهاد من در آخر این است اگر فیفا مطالبه حضور زنان ما را در ورزشگاه دارد پس کمی هم به فکر مطالبه خود زنان کشور ما در بحث ورزش باشد اگر درخواست فیفا مهم است درخواست زنان ایران برای داشتن فضای سلامت ورزش هم مهم است لذا مسئولان موظف به رسیدگی به این مطالبات به حق زنان هستند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=138169

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰