تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
14

اژه ای: می‌توان به جای صدور زندان، او را مکلف به لایروبی خلیج گرگان کرد یا چند هزار مسکن بسازد

  • کد خبر : 140103
  • 25 آذر 1400 - 22:46
اژه ای: می‌توان به جای صدور زندان، او را مکلف به لایروبی خلیج گرگان کرد یا چند هزار مسکن بسازد
رئیس عدلیه تصریح کرد: البته این موضوع نیازمند مصوبه قانونی است؛ برای مثال می توان به جای صدور حکم حبس برای فردی که 2 هزار میلیارد اختلاس کرده، او را مکلف به لایروبی خلیج گرگان کرد که این قضیه به گفته مسئولین مشکلات امنیتی را برای استان به وجود آورده است یا اینکه فرد محکوم به جای احکام طویل المدت مکلف شود چند هزار مسکن بسازد.

جمهوریت : حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: می‌توان به جای صدور حکم حبس برای فردی که ۲ هزار میلیارد اختلاس کرده، او را مکلف به لایروبی خلیج گرگان کرد که این قضیه به گفته مسئولین مشکلات امنیتی را برای استان به وجود آورده است یا اینکه فرد محکوم به جای احکام طویل المدت مکلف شود چند هزار مسکن بسازد. وی گفت بزودی این پیشنهادها بعد از بررسی کارشناسی دقیقتر در قوه قضاییه با کمک و مشورت نخبگان جهت قانونی شدن به مجلس پیشنهاد خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نخستین برنامه از سفر به استان گلستان، در نشستی با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان این استان و همچنین مقامات و مسئولان گلستان شرکت کرد.

رئیس قوه قضاییه با تقدیر از فعالان عرصه تولید و صنعت که سربازان و افسران میدان جنگ اقتصادی هستند، گفت: امروز دشمن بعد از تجربه جنگ نظامی، تبلیغاتی و روانی، فشار تمام عیار خود را بر جنگ اقتصادی متمرکز کرده و اینگونه تصور می کند که با چنین فشار به تعبیر خودش حداکثری، به نتیجه مورد نظرش می رسد؛ لذا امروز یکی از مهمترین موضوعات کشور توجه به مقوله رونق تولید و اشتغال است و این امر ضامن استقلال و اعتلای کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با اشاره به تاکیدات موکد مقام معظم رهبری طی سالیان اخیر ناظر بر ضرورت تمرکز بر رونق تولید و اشتغال و جهش اقتصادی گفت: متاسفانه آنطور که شایسته است طی سالیان گذشته تمهیدات لازم در راستای رونق تولید، جهش اقتصادی، بسترسازی برای رفع موانع تولید، گسترش ظرفیت های تولید داخل و همچنین افزایش صادرات و ارتقاء مراودات تجاری با همسایگان اتخاذ نشده است.

رئیس عدلیه تاکید کرد: یقینا دشمن امروز به عرصه جنگ اقتصادی علیه مردم ایران امید بسته است البته ما باید با تمام توان در جهت ناامید کردن دشمن در این عرصه اقدامات مقتضی را انجام دهیم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به ضرورت یافتن راه حل های منطقی و متکی بر مولفه های داخلی برای غلبه بر مشکلات هر استان با بهره گیری از ظرفیت های آن استان گفت: با مساعدت و همکاری مسئولان و مردم هر استان می توان مشکلات آن استان را مرتفع کرد؛ این قاعده در رابطه با استان گلستان هم که از مواهب الهی و طبیعی قابل توجهی برخوردار است صدق می کند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با اشاره به مواهب الهی و طبیعی استان گلستان گفت: استان گلستان دارای جاذبه های طبیعی زیاد و متنوعی است و با این ظرفیت های طبیعی و الهی و وجود مردم و اقوام صلح جو و دارای پشتکار، شایسته نیست که این استان دارای مشکلاتی در زمینه های مختلف از جمله تامین آب و بخش تولید باشد.

رئیس عدلیه با بیان اینکه وضعیت امروز استان گلستان به هیچ وجه قابل دفاع نیست و لازم است در این استان تغییر و تحول ایجاد شود و تحقق تحول با شعار میسر نیست گفت: یک بخش از مشکلات فعالان اقتصادی استان گلستان در حوزه مسائل قضایی و حقوقی است که می توان آنها را با اتخاذ تدابیر و راهکارهایی رفع کرد و بخش دیگری از این مشکلات نیز ناظر بر مسائل اجرایی و تقنینی است که قوه قضاییه می تواند برای رفع آنها به دولت و مجلس کمک کند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به ارائه دو پیشنهاد برای رفع مسائل و مشکلات تولیدی و صنعتی استان گلستان پرداخت و گفت: با تشکیل کارگروهی متشکل از بخش های مختلف دولتی، خصوصی و صنفی می توان مشکلات تولیدی و صنعتی استان را احصاء کرد و در راستای برطرف کردن آنها اقدامات مقتضی را انجام داد؛ این کارگروه نسبتا محدود اما جامع با عضویت شخصیت معرفی شده از سوی نماینده ولی فقیه، استاندار، نماینده مجلس، نماینده قوه قضاییه، نماینده اصناف گوناگون می تواند آن دسته از مشکلات که در خود استان قابل رفع است را مشخص کند و قطعا بخش معتنابهی از این مشکلات در داخل خود استان قابل رفع شدن است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای تصریح کرد: ما در قوه قضاییه این آمادگی را داریم که از همین هفته آینده کارگروه مورد اشاره را تشکیل دهیم و نسبت به رفع مشکلات قضایی تولیدکنندگان استان گلستان با سرعت و جدیت اقدام کنیم؛ تضمین می دهیم هر آنچه آن کارگروه در خصوص رفع مسائل قضایی و حقوقی تولیدکنندگان استان گلستان تصویب کرد ما در قوه قضاییه اقدامات مقتضی را اعم از صدور دستورات قضایی، ابلاغ ویژه، تجهیز نیرو و … انجام می‌دهیم.

رئیس قوه قضاییه با ارائه پیشنهاد دوم خود در راستای رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان گلستان گفت: فعالان بخش خصوصی و صنفی استان گلستان باید برای رفع مسائل و مشکلات تولیدی و صنعتی موجود ورود جدی تری داشته باشند و قطعا نقطه نظرات ارائه شده از جانب آنان به مسئولان در راستای رفع آسیب ها و اصلاح فرآیندهای تولیدی در استان راهگشا خواهد بود؛ لذا پیشنهاد مشخص من آن است که علاوه بر تشکیل کارگروه متشکل از مسئولان دولتی، مجلسی و قضایی، کارگروه دیگری با عضویت ویژه همه نمایندگان اصناف و واحدهای تولیدی مختلف استان گلستان جهت احصاء مشکلات موجود و ارائه راهکارهای مشخص و تخصصی تشکیل شود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به تدابیر و راهکارهایی اشاره کرد که با عملیاتی کردن آنها می توان در قبال جریمه محکومین مالی به جای صدور احکام حبس و سایر احکام ناظر بر مجازات، این محکومین را وادار به رفع برخی مشکلات و آسیب ها و تنگناها کرد.

رئیس عدلیه تصریح کرد: البته این موضوع نیازمند مصوبه قانونی است؛ برای مثال می توان به جای صدور حکم حبس برای فردی که ۲ هزار میلیارد اختلاس کرده، او را مکلف به لایروبی خلیج گرگان کرد که این قضیه به گفته مسئولین مشکلات امنیتی را برای استان به وجود آورده است یا اینکه فرد محکوم به جای احکام طویل المدت مکلف شود چند هزار مسکن بسازد.

وی گفت بزودی این پیشنهادات بعد از بررسی کارشناسی دقیقتر در قوه قضاییه با کمک و مشورت نخبگان جهت قانونی شدن به مجلس پیشنهاد خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در پایان بیان داشت: یکی از فعالان اقتصادی و تولیدی اشاره داشت ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ تُن از یک قلم از کالاهای ضروری در داخل استان تولید شده و با وجود تقاضای موجود برای این محصول، شاهد واردات آن از خارج هستیم؛ باید تاکید کنم که این موضوع نه تنها در راستای حمایت از تولید داخل نیست بلکه از موانع تولید است و با هیچ عقل سلیمی منطبق نیست و باید برای رفع این قبیل مسائل اقدامات مجدانه ای انجام داد.

در جریان فعالان اقتصادی و تولیدی استان گلستان با حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای، حیدر آسیابی رئیس کل دادگستری استان گلستان اظهار کرد: طی ۸ ماه گذشته بالغ بر ۸ واحد تولیدی کاملا تعطیل استان گلستان با حمایت مستقیم قضایی به چرخه تولید بازگشتند.

وی با اشاره به برگزاری ۱۶ جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان گلستان تصریح کرد: در جریان جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی که اکثرا در محل شهرک های صنعتی برگزار می شود مجموعا ۹۰ مصوبه در ارتباط با رفع مشکلات واحدهای تولیدی داشته ایم که ۲۰ مورد از آنها مرتبط با مسائل بانکی بود و در همین راستا طی جلساتی که با بانکها داشتیم عمده این مشکلات مرتفع شده است.

رئیس کل دادگستری استان گلستان با اشاره به ۴۰۹ مورد بازدید مسئولان قضایی استان از واحدهای تولیدی گفت: در جریان بازدیدهای مسئولان قضایی استان گلستان از واحدهای تولیدی، مشکلات موجود این واحدها احصا شده و در جهت رفع آنها اقداماتی در دست اجراست.

آسیابی در پایان از رفع مشکلات شهرک صنعتی بندر ترکمن پس از ۱۸ سال با ورود قضایی خبر داد.

همچنین در جریان این نشست «علی محمد زنگانه» استاندار گلستان به ارائه گزارشی وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی این استان و همچنین اقدامات صورت گرفته برای کمک به فعالان اقتصادی و احیاء واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل گلستان پرداخت.

در جریان سخنان «فرج اللهی» یکی از تولیدکنندگان عمده مرغ و تخم مرغ استان گلستان که در ابتدای سخنانش تاکید داشت «من اهل سخن گفتن نیستم»، رئیس قوه قضاییه گفت «سخن گفتن لازم نیست، نیاز به عمل است».

همچنین یکی از فعالان تولیدی و اقتصادی استان گلستان در سخنانش از وجود ساختارهای فسادزایی گفت که در برخی ادارات در مرکز کشور وجود دارد و با قسم جلاله تاکید کرد که برخی امور در مرکز جز با پرداخت رشوه پیش نمی رود.

یکی دیگر از فعالان بخش تولیدی استان گلستان در سخنانش از ارائه نامه ای به رئیس پیشین قوه قضاییه برای رفع مشکلات واحد تولیدی اش سخن گفت و اظهار کرد «گردن من برای رفع مشکلات واحد تولیدی‌ام شکسته شده است» که رئیس دستگاه قضا در واکنش به سخنان این فعال تولیدی گفت ما در کنار شما هستیم و اجازه نمی دهیم گردن شما بشکند.

در این نشست تعدادی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان گلستان به ارائه نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود و همچنین مشکلات مبتلابه تولیدی صنعتی و اقتصادی استان گلستان پرداختند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=140103

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰