تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
7

علت حادثه برخورد قطارهای مترو اعلام شد

  • کد خبر : 141223
  • 05 دی 1400 - 12:40
علت حادثه برخورد قطارهای مترو اعلام شد
یک قطار از روبرو می آمده که با آلارم ترمز قبل از ورود به ایستگاه چیتگر متوقف می شود.

جمهوریت : مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل شهرداری تهران در جلسه امروز شورای شهر ابعاد حادثه برخورد دو قطار در ایستگاه چیتگر را تشریح کرد.

قطاری که به نظر می رسد مقصر اصلی بوده از کرج وارد ایستگاه چیتگر می شود اما از آنجایی که پیش از ورود به ایستگاه سرعت غیر مجاز داشته راهبر ، ATP را خاموش می کند تا ترمز اضطراری نگیرد و وارد ریل جانبی شده و مسافرگیری می کند.
بعد از آن چراغ فرمان قطار در مقابل راهبر قرمز بوده و باید قطار متوقف می شد که قطار اکسپرس عبور کند اما چون ای تی پی را خاموش کرده و به سیگنال  قرمز هم توجه نکرد و حتی به سوزن که در انتهای خط سایت اولویت حرکت را مشخص می کند بی توجهی کرده، وارد خط اصلی می شود.
اما در این میان قطار اکسپرس که ATP آن فعال بوده و راهبر حرفه ای داشته که از آن هم تشکر کردیم عکس العمل مناسب نشان داده و ۴۹۰ متر پیش از ورود به ایستگاه،ATP آن فعال شده و راهبر قطار اکسپرس تمام سیستم ها را فعال می کند به گونه ای که سرعتش از ۷۰ کیلومتر به ۲۰ کیلومتر می رسد و به همین دلیل شدت برخورد بالا نبود و لوکوموتیو اکسپرس از ریل خارج و متوقف می شود.
جالب است که یک قطار از روبرو می آمده که با آلارم ترمز قبل از ورود به ایستگاه چیتگر متوقف می شود.
برداشت من که حاصل اظهارات راهبر، کارشناسان فنی و صوت و فیلم است این است که عامل اصلی، خطای راهبر بوده که ۵ خطای  سرعت غیر مجاز، قطع ATP، توقف بی جا، بی توجهی به سوزن و بی توجهی به چراغ قرمز را هم زمان انجام داده و به نظر می رسد راهبر در آن لحظه از نظر روحی و جسمی هوشیاری نداشته و حداقل  تمرکزی بر وظیفه خود نداشته است.
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=141223

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰