تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
20

ماجراهای عباس پسر الیاس نادران/ آقازاده نماینده مجلس چگونه تهیه کننده سینمای ایران شد؟

  • کد خبر : 142021
  • 11 دی 1400 - 10:11
ماجراهای عباس پسر الیاس نادران/ آقازاده نماینده مجلس چگونه تهیه کننده سینمای ایران شد؟
عباس نادران فرزند الیاس نادران در فرآیندی عجیب اکنون به تهیه کننده سینما تبدیل شده و امسال هم در جشنواره فیلم فجر با فیلم شادروان حضور دارد. رویداد۲۴ در گزارش چهره‌های خود سابقه آقازاده الیاس نادران را بررسی کرده است. او فرزندی است که خیلی مبانی سیاسی را نمی‌شناسند؛ چه آنکه هر زمان پدر در خانه صحبتی کرده و سفره درد دل باز کرده، او همان‌ها را توییت کرده و انتشار داده است. با این سابقه سیاسی شاید او در سینما موفق‌تر باشد!

جمهوریت – اسامی حاضران در جشنواره فیلم فجر امسال که منتشر شد و نام چند آقازاده هم در میان آن دیده می‌شد؛ از جمله فرزند الیاس حضرتی و فرزند الیاس نادران که معلوم نیست با چه تخصصی به عنوان تهیه کننده در جشنواره حضور داشتند! هرچند در این جشنواره نام بسیاری از بزرگان سینمای کشور غایب بود. اما رسانه‌های اصولگرا، از این جشنواره استقبال کردند. مثل روزنامه فرهیختگان که در صفحه اول خود با تیتر «چهل سالگی، فصل نو سینما» به استقبال فیلم‌های حاضر در جشنواره رفته است.

روزنامه قدس با تیتر یک «ویترین متنوع چهلمین فجر سینمایی» از معرفی فیلم‌ها استقبال کرده است. روزنامه صبح نو هم با تیتر «سینما زنده می‌شود» نوشته است «حوزه هنری چهار فیلم در این دوره از جشنواره دارد که خودش احتمال پررنگ شدن فیلم‌هایی با فضای ارزشی را تقویت کرده است. از سوی دیگر، فیلم‌هایی در ژانر دفاع‌مقدس و موضوعات انقلاب هم وجود دارد. باتوجه به ضعف جشنواره در دوره‌های مختلف، این میزان فیلم در موضوعات گفتمانی را باید ارج نهاد. هرچند هنوز با نظر به اکران نشدن این فیلم‌ها، نمی‌توان نظری قطعی درباره کیفیت‌شان داد، اما لااقل تا بدین‌جا و از نظر حضور و ترکیب، باید این مساله را به فال نیک بگیریم که باتوجه به سیاست‌گذاری‌های نهاد‌های مختلف و از سوی دیگر، توجه هیات انتخاب به این موضوع، با ترکیب قابل‌توجهی روبه‌رو هستیم. امسال بیش از پنج فیلم با موضوعات انقلاب و دفاع مقدس در جشنواره حضور دارند که می‌تواند نویدبخش جدی‌تر شدن این فضا در سینمای ایران و آینده آن باشد. عمده فیلمسازانی که این فیلم‌ها را ساخته‌اند کارگردانانی جوان و تازه‌نفس هستند که در این جشنواره می‌توانند چشم‌انداز امیدبخشی از سینما داشته باشند.»

همانطور که صبح نو نوشته است، یکی از مهمترین اتفاقات جشنواره چهلم، حضور برخی نهاد‌ها در جشنواره است. حوزه هنری، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی که تعداد زیادی از سالن‌های سینما در تهران را نیز در اختیار دارد، با ۴ فیلم در جشنواره حاضر است. این چهار فیلم شامل «صورت فلکی» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه، «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری، «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی عباس نادران است. حسین نمازی کارگردانی که سرمایه فیلمش را از فرزند نادران گرفته است نیز پیش از این فیلمی به نام آپاندیس ساخته بود که در جشنواره فجر پذیرفته نشد و همچنین سریالی با موضوع حادثه منا ساخته است.

خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات می‌نویسد «شادروان از فیلم‌های قابل تأمل جشنواره است» کارگردان نسبتا گمنام این فیلم، حسین نمازی است که فیلم قبلی‌اش در جشنواره پذیرفته نشده بود، اما حالا با استفاده از یک تهیه‌کننده با نفوذ! شانس رقابت در این جشنواره را به دست آورده است!

شادروان به گفته کارگردانش روایتی شیرین از یک ملودرام اجتماعی در بستر خانواده‌ای حاشیه‌نشین است. سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، رویا تیموریان، رضا رویگری و بهرام ابراهیمی در آن به ایفای نقش می‌پردازند. اما مشهورترین نام در این فیلم برای اهالی سیاست، نام تهیه‌کننده آن است: عباس نادران فرزند الیاس نادران

الیاس نادران نماینده اصولگرای مجلس را بسیاری می‌شناسند. نادران تنها فردی بود که زمان بسته شدن لیست‌های انتخاباتی، هم مورد تایید جریان پایداری بود و هم مورد تایید تیم قالیباف. در نهایت البته یک لیست منتشر شد، اما مشخص نشد طی چه تحولاتی، هر دو گروه روی کنار گذاشتن نادران به توافق رسیدند و دست الیاس نادران از مسئولیت‌های حساس مجلس، خالی ماند. از همان زمان توییت‌های انتقادی عباس نادران علیه اصولگرایان شروع شد.

عباس نادران در صفحه توییتر خود به شدت به فرایند انتخابات ۱۴۰۰ انتقاد کرد و اعلام کرد در این انتخابات رای سفید به صندوق انداخته است. او همچنین برخی اکانت‌های پربازید جریان اصولگرا را اکانت‌های غیر رسمی یاسر جبرائیلی خوانده است که از طریق این اکانت‌ها، رفقای سابق خود را تهدید می‌کند.

به گزارش رویداد۲۴ زمانی هم که پدر به ریاست یکی از کمیسیون‌های اقتصاد یا برنامه و بودجه و صنایع در مجلس نرسید، ماجرا کمی پیچیده‌تر شد. آن زمان رابطه نادران و قالیباف خیلی شکرآب شد؛ این در حالی بود که قبل از آن هنگام رقابت حاجی بابایی و قالیباف برای ریاست مجلس، الیاس نادران مدام توییت می‌کرد و حمایت تمام‌قد خود از قالیباف را نشان می‌داد. اما وقتی ریاست هیچ کمیسیونی به نادران رسید، ناگهان عباس نادران توییتی تند علیه هیات رییسه مجلس منتشر کرد که در آن را به لابی بر سر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس متهم شده بود. در آن توییت گفته شده بود کارچاق‌کن‌ها دخالت داشته‌اند و بعد هم از شخصیتی تاثیرگذار نوشته بود بدون اینکه نامش را بنویسد و تنها از عبارت «شیخ» استفاده کرده بود. البته برای اهالی سیاست این کلمه یک معنی خاص داشت، با این حال در فضای عمومی همه سعی کردند چشمشان را به روی این نام ببندند و خیلی پیگیر آن نباشند.

دعواها بالاخره پای پدر هم به توییتر باز کرد و وقتی محمد مهاجری توییت کرد که «اگر آقای احمد توکلی رئیس سازمان دیده بان شفافیت، از الیاس نادران عضو دیگر این تشکیلات بخواهد درآستانه ورود به مجلس، لیست کلیه اموال منقول و غیرمنقول از جمله آپارتمان‌ها و املاک خود، همسر و فرزندانش در تهران و… را کاملاشفاف منتشر کند، حتما اطلاعاتش برای آقای توکلی هم جالب خواهد بود.» نادران پاسخ خود را با هشتگ همیشگی مهاجری آغاز کرد که «ما اصولگرا‌ها عادت کردیم هر وقت علیه فساد داد زدیم، فریاد عده‌ای به ظاهر خودی بلند شده! مهاجری، اطرافیانش و رئیسش را به مباهله دعوت می‌کنم مردم ما و شما را بهتر بشناسند! محمدرضا رحیمی زندگی‌ام را شخم زد. وزارت اطلاعات احمدی نژاد بازجویی کرد چیزی پیدا نکردند. شما هم چیزی گیرت نمیاد!»

بعد از این درگیری‌ها و به ویژه زمانی که فرزند نادران اتهامات تندی علیه اطلاعات سپاه مطرح کرد، رسانه‌های اصولگرا به شدت علیه عباس نادران موضع گرفتند. روزنامه جوان درباره فیلم اول نادران به نام شاه‌کش نوشت «در جدیدترین نمونه از حضور افراد نامربوط به سینما، شاهد تهیه‌کنندگی فیلمی از سوی یکی از وابستگان به چهره‌های مشهور سیاسی هستیم. فرزند ذکور یکی از چهره‌های شاخص یکی از دو جریان سیاسی غالب در کشور که سابقه سال‌های طولانی نمایندگی مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد، به واسطه تهیه‌کنندگی یک مستند، این بار قرار است تهیه‌کنندگی یک فیلم سینمایی را بر عهده بگیرد. این کار در حالی صورت می‌گیرد که گرفتن مجوز تهیه‌کنندگی برای فیلم اول، کمی پیچیده است.»

قبل از تهیه کنندگی فیلم شاه‌کش، فرزند الیاس نادران، هیچ سابقه‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری در فیلم‌های سینمایی نداشته و تنها یک مستند با نام «لبیک» به کارگردانی وحید امیرخانی را در سال ۹۲ تهیه کرده که به راهپیمایی روز اربعین می‌پردازد و به همین دلیل مشخص نیست که چگونه سازمان سینمایی بدون توجه به قوانینی که وجود دارد، برای نادران مجوز تهیه کنندگی صادر کرده است.

عباس نادران در پاسخ به مدیرمسئول سایت انتخاب که از او پرسیده بود چطور مجوز تهیه کنندگی را به دست آورده است، نوشته «تنها در صورتی به این سوال پاسخ می‌دهد که اگر پاسخش قانع‌کننده بود، سوال کننده از شغلش استعفا بدهد!» بعد هم نوشته «فرزند عارف و داماد شریعتمداری چهره‌های سیاسی در سینما هستند اما او جز این گروه ژن برتر نیست!»

این مجادله البته با همین یکی دو توییت هم تمام نشد و ادامه یافت. یکی از سوال‌های فقیهی از نادران پرسید، این توییت بود: «ژن خوب محترم، مستاصل نشوید! به جای خلط عامدانه مبحث و فرار کم‌خردانه از پاسخ‌گویی، بفرمایید چگونه پروانه ساخت فیلم «شاه کش» را با وجود مخالفت شورای پروانه ساخت گرفتید و آقای داروغه‌زاده شخصاً پروانه داد؟ این چگونه سفارشی بود که همه را دور زدنند تا آقازاده پروانه بگیرد؟»

عباس نادران در زمان ارائه فیلم شاه‌کش به جشنواره فجر گفته بود اگر آقازاده بودم، این فیلم در بخش مسابقه جشنواره پذیرفته می‌شد. به نظر می‌رسد حالا این اتفاق افتاده است و در دوره ریاست اصولگرایان بر جشنواره فیلم فجر، امکان حضور فیلم فرزند الیاس نادران در جشنواره فراهم شده است.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=142021

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰