تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
16

بررسی ابعاد شخصیتی آیت الله احمد بهشتی در سوفیا

  • کد خبر : 143403
  • 21 دی 1400 - 18:50
بررسی ابعاد شخصیتی آیت الله احمد بهشتی در سوفیا
تاثیرگذارترین اساتید آیت الله احمد بهشتی در حوزه و دانشگاه به زبان خود ایشان مرحوم آیت الله سید نورالدین هاشمی شیرازی معروف به سید نورالدین شیرازی از مراجع شیراز ، امام خمینی(ره) و استاد مطهری می باشند.

جمهوریت : برنامه ی وزین سوفیا که درکنار پرداختن به مباحث مهم فلسفی روز به شخصیت شناسی فلسفی و حِکمی دوران معاصر نیز میپردازد و تلاش دارد تا در کنار مباحث فلسفی حِکمی از شخصیت های تاثیرگذار حوزه ی فرهنگ ، اندیشه ، حکمت و تمدن اسلامی ایرانی نیز قدردانی نماید و پیرامون جوانب مختلف شخصیتیآنان برنامه های متفاوتی را تمهید کند امشب بنا دارد که بهبررسی ابعاد شخصیتی آیت الله احمد بهشتی که از بزرگان علمی و سیاسی برجسته کشور در قبل و بعد از انقلاب اسلامی هستند بپردازد.

حضرت آیت الله احمد بهشتی در سال ۱۳۱۴ در روستای میانده ( میانشهر کنونی)، از روستاهای بخش شیبکوه شهرستان فسا، در خانواده ای روحانی متولد گردیدند. والدین ایشان، هر دو، اهل تهجد و شب زنده داری بودند. پدر ایشان، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ عبدالمجید بهشتی، در میانده و روستاهای بخش کردیان جهرم اقامۀ نماز جمعه و جماعات می کرد و از طریق منبر به وعظ و خطابه و ارشاد مردم می پرداخت. در مبارزه با منکرات، سرسخت و صریح اللهجه و بی پروا بود. ساده زیستی و زهد و پارسایی و اخلاص و پرهیز از تجملات به او جایگاه معنوی بسیار با اهمیتی بخشیده بود.

آیت الله احمد بهشتی شخصیتی ذو ابعاد هستند.

زندگینامه ی ایشان را میتوان دردو بخش فعالیت های علمی و اخلاقی بررسی نمود.

ایشان تحصیلات خود را در دوران کودکی در مکتب خانه و سپس تحصیلات حوزوی شان را در محضر پدر بزرگوارشان مرحوم حجت الاسلام  و المسلمین حاج شیخ عبدالمجید بهشتی و حوزه ی علمیه آقا باباخان شیراز ، مدرسه ی خان شیراز و مدرسه ی هاشمیه شیراز و سپس در مدرسه دارالشفاء قم فراگرفتند.

ایشان پس از تحصیلات حوزوی در سال ۱۳۳۹ در کنکور مقطع کارشناسی دانشکده الهیات دانشگاه تهران شرکت کرده و قبول شدند. بعد از گذرِ سه سال، به عنوان دانشجوی ممتاز این مقطعفارغ التحصیل شدند و  طبق قوانین آن زمان، به عنوان شاگردممتاز دوره ی لیسانس توانستند بدون کنکور دکتری وارد این دوره بشوند و در سال ۱۳۴۵ در رشته فلسفه در مقطع دکتری فارغالتحصیل شدند.

 آیت الله بهشتی ، همان سال هایی که دورۀ دکتری فلسفه را در دانشکدۀ الهیات می گذراندند، در کنکور کارشناسی ارشد رشته یعلوم تربیتی دانشسرای عالی علوم تربیتی ـ  که بعدها به دانشگاه تربیت معلم تغییر نام داد و امروز دانشگاه خوارزمی نام گرفته است ـ  شرکت می کنند و بعد از قبولی در این دوره، به مدت یکسال، واحدهای درسی را با موفقیت می گذرانند و به اخذ مدرک کارشناسی ارشد علوم تربیتی نایل می آیند.

تدریس در مکتب خانه ، حوزه ، آموزش و پرورش و دانشگاه و پرورش شاگردان برجسته ای در حوزه چون دکتر ابراهیم رئیسیرئیس جمهور وقت ، آیت الله سید احمد خاتمی و در دانشگاه شاگردان ممتازی مثل دکتر سلمان پور استاد دانشگاه شیراز ، دکتر احد فرامرز قراملکی استاد دانشگاه تهران و دکتر پهلوان مدیرگروه علوم قرآنی دانشکده الهیات دانشگاه تهران ، خانم دکتر مفتونی عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه تهران و دختر امام خمینی (ره) دکتر زهرا مصطفوی که در رساله دکتری شان استاد راهنمایشان ایشان بودند ، خانم دکتر کرمانیدر گروه فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه تهران و… در کارنامه کاری درخشان ایشان به چشم می خورد.

تاثیرگذارترین اساتید آیت الله احمد بهشتی در حوزه و دانشگاه به زبان خود ایشان مرحوم آیت الله سید نورالدین هاشمی شیرازی معروف به سید نورالدین شیرازی از مراجع شیراز ، امام خمینی(ره) و استاد مطهری می باشند.

 حضرت آیت الله بهشتی از همان اوان نوجوانی ، به کارهای قلمیبسیار علاقه مند بودند و حتی به سرودن شعر و نوشتن بحر طویلو نوشتن مقالات، بسیار اهمیت می دادند و همین ها موجب شد که وارد میدان قلم بشوند و به تألیف و ترجمه روی بیاورند . برخی از آثار ایشان عبارت اند از : شرح نمط های چهارم، پنجم، ششم، و هفتم کتاب الاشارات و التنبیهات شیخ الرئیس، ترجمه تفسیرمجمع البیان (جلد ۲، ۳ و ۴) ، ترجمه ی دعای ابوحمزۀ ثمالی ، تربیت کودک در جهان امروز،  نسل نوخاسته ، اسلام و حقوق کودک ، تحریر الحقیقه فی شرح تحریر الوسیله ، فقه مقدماتی در سه جلد و… . آثار علمی ایشان به بیش از ۱۰۰ جلد می رسد.

آیت الله بهشتی ، صدها مقاله ی علمی و تحقیقی در حوزه های مختلف تفسیری ، فلسفی ، کلامی ، فقهی ، اصولی ، تربیتی ،سیاسی ، اجتماعی ، تاریخی و مانند آن در مجلات معتبر به چاپ رسانده اند. به علاوه، دیوان اشعار ایشان نیز در دست تدوین و آماده سازی برای چاپ و انتشار است.

فعالیتهای سیاسی و اجتماعی ایشان به دو بخش قبل و بعد از انقلاب اسلامی تقسیم می شود که یکی ازفعالیت های بارز اجتماعی و سیاسی ایشان در مقطع زمانی قبل از انقلاب اسلامی ، مبارزه با رژیم طاغوت، به ویژه در قالب سخنرانی ها و منبرهای انقلابی بود که مشکلات و مشقاتی را برای ایشان پدیدمی آورد؛ از حبس و زندان گرفته تا ممنوع الخروج شدن از کشور و ممنوع التدریس شدن در دانشگاه.

حضرت آیت الله بهشتی ، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبریامام خمینی(ره)، در کنار فعالیت های علمی و درسی ، به فعالیتهای اجتماعی و سیاسی چون نمایندگی مجلس شورای اسلامیدر دو دوره بعد از انقلاب اسلامی ، نمایندگی مجلس خبرگان در سه دوره ( دوره سوم تا اکنون) ، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و به مدت ۱۵ سال مدیر گروه فلسفه ی دانشکده الهیاتدانشگاه تهران بودند.

به عنوان برجسته ترین ویژگی ایشان می توان به ساده زیستی  و قناعت و زندگی بدون تجملات و تشریفات ایشان اشاره کرد.

دکتر محمد جواد ادبی کارشناس مجری این برنامه که از دانش آموختگان و پژوهش گران فعال حوزه فلسفه و حکمت اسلامی هستند امشب با دعوت از میهمانان گرانقدری قصد دارند تا به بررسی زندگی و فعالیت های این عالِم عالی قدر بپردازند.

میهمانان این برنامه : آیت الله دکتر احمد بهشتی استاد تمام و پژوهشگر فلسفه و مدرس حوزه علمیه قم، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان ، دکتر سعید بهشتی استاد تمام فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی ، دکتر نادیا مفتونی استاد تمام فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه تهران و دکترمحمد جواد سلمانپور دانشیار دانشگاه شیراز خواهند بود.

در طول این برنامه به صورت زنده از طریق تماس تلفنی با آیت الله دکتر احمد بهشتی ارتباط برقرار می شود. این قسمت از برنامه سوفیا امشب ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰ ساعت ۲۲ از رادیو گفتگو موج اف.ام ردیف ۱۰۳٫۵ پخش خواهد شد.

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=143403

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰