تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
14

وضعیت یوزپلنگ آسیایی وخیم پیش‌بینی می‌شود

  • کد خبر : 14377
  • 30 آذر 1397 - 8:08

به گزارش جمهوریت ; یک کارشناس بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی گفت: آخرین آمار رسمی منتشر شده در مورد جمعیت یوزپلنگ‌های آسیایی مربوط به سال ۲۰۱۶ است که در آن تعداد یوزها کمتر از ۴۰ قلاده تخمین زده شد. در صورت انتشار اطلاعات جدید مشخص می‌شود که وضعیت یوز وخیم‌تر است. علی شمس کارشناس بخش […]

به گزارش جمهوریت ;

یک کارشناس بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی گفت: آخرین آمار رسمی منتشر شده در مورد جمعیت یوزپلنگ‌های آسیایی مربوط به سال ۲۰۱۶ است که در آن تعداد یوزها کمتر از ۴۰ قلاده تخمین زده شد. در صورت انتشار اطلاعات جدید مشخص می‌شود که وضعیت یوز وخیم‌تر است.

علی شمس کارشناس بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه وضع جمعیتی یوزپلنگ آسیایی، نسبت به دهه ۸۰، بحرانی‌تر شده است، گفت: یوز آسیایی تنها در ایران باقی مانده است و بر اساس مقاله‌ای که در دسامبر ۲۰۱۶ در مورد جمعیت یوزها منتشر شده؛ تعداد یوزها کمتر از ۴۰ قلاده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از سال ۲۰۱۶ جمعیت یوزهای کشور تخمین زده شده است؟ گفت: طی دو سال گذشته برآورد جمعیت در بعضی زیستگاه های  یوز انجام شده، اما اعلام هر آمار جدیدی نیازمند مطالعات علمی و چاپ مقاله است.

کارشناس بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی با بیان اینکه آمار جمعیت برآورده شده در ابتدای دهه ۸۰ بیش از ۷۰  یوز اعلام می شد و اکنون به کمتر از ۴۰ عدد رسیده، می توان نتیجه گرفت که  جمعیت یوزهای آسیایی طی دو دهه گذشته روند نزولی داشته است.

شمس در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است در برآورد جدید، جمعیت یوزها تا حد قابل توجهی کمتر شده باشد؟ گفت: شرایط نسبت به گذشته وخیم‌تر شده و تعداد یوزها کمتر است. در ۶ ماه گذشته ۳ یوز دیگر را از دست داده‌ایم و ممکن است تعداد تلفات بیش از اینها بوده و لاشه پیدا نشده باشد. از سوی دیگر بعد از سال ۲۰۱۶ ، ثبت زادآوری در اکثر زیستگاه های یوز، کمتر شده است.

وی ادامه داد: در ۶ سال گذشته در زیستگاه‌های جنوبی یوزپلنگ آسیایی شامل استان‌های یزد، اصفهان و کرمان هیچ زادآوری ثبت نشده و حتی هیچ یوز ماده‌ای هم مشاهده نشده است. در زیستگاه‌های شمالی شامل توران و میاندشت زادآوری ثبت شده است، اما در این مناطق بیشترین تعارض بین دامداران و سگ‌های گله وجود دارد و تلاش‌ها برای خرید آغل‌ها و خروج دام‌ها از منطقه با همین هدف است که زیستگاه برای یوز امن‌تر شود. از طرفی توسعه های ناپایدار بالاخص رشد شبکه جاده ای و معادن در این دو دهه  تاثیر بسیار زیادی در کاهش جمعیت یوزپلنگ آسیایی بالاخص در زیستگاه های جنوبی داشته است.

کارشناس بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی با بیان اینکه پایش مستمر یوزپلنگ آسیایی در بعضی زیستگاه‌ها انجام می‌شود، گفت: دوربین‌گذاری‌های دوره‌ای سیستماتیک انجمن یوزپلنگ ایرانی کمک می کند تا بتوانیم پایش مستمری از زیستگاه ها داشته باشیم. به طور کلی از سال ۱۳۹۰ پایش یوزپلنگ توسط انجمن آغاز شده و تاکنون در سه فاز ادامه داشته است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=14377

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰